FANDOM

"Whatever the Case May Be"
1x12
Avsnitt 01x12
Skriven av Damon Lindelof & Jennifer Johnson
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 5 Januari 2005
Centricitet Kate Austen
Gästskådespelare
  • L. Scott Caldwell - Rose Nadler
  • Victor Browne - Jason
  • Tim Halligan - Bankdirektör
  • Dezmond Gilla - Rånare #1
  • Achilles Gacis - Rånare #2
  • Michael Vendrell - Bankbesökare
Tidigare avsnitt All the Best Cowboys Have Daddy Issues
Nästa avsnitt Hearts and Minds

När Kate och Sawyer hittar en väska från en död passagerare tänker Kate göra allt vad som står i sin makt för att ta väskan ifrån Sawyer. På stranden börjar Sayid och Shannons förhållande växa sig starkare då Sayid ber henne att översätta anteckningarna han stal från Rousseau. Tillbakablickarna visar hur Kate hamnade mitt i ett bankrån i New Mexico.

HandlingRedigera

Kate håller på att plocka frukt när hon hör något bland buskarna. Hon kastar en sten åt det hållet, men det visar sig bara vara Sawyer. När de går tillbaka mot stranden hittar de en stor källa med ett vattenfall. Sawyer kastar av sig kläderna och dyker i, där han säger åt Kate att göra det samma. Tveksamt klär Kate av sig och hoppar i efter honom. Efter att ha lekt i vattnet en stund klättrar de upp för klippan bredvid vattenfallet och dyker i igen. Men när de simmar under ytan upptäcker de att en stor del av bagaget ligger på botten. De ser även två döda personer och Kate hittar en bekant väska av stål. Sawyer inser att det inte är hennes och tar den från henne. Kate låtsas inte bry sig om det.

12a

Kate och Sawyer hittar en lagun

På stranden börjar tidvattnet höjas, så de överlevande är upptagna med att flytta alla tillbehör uppåt stranden. Jack och Sayid drar på en massa väskor, när Jack föreslår att de flyttar till grottorna, men Sayid säger att många är rädda att gå in i djungeln efter vad som hände med Claire. Jack vill besöka Rousseau och fråga ut henne om ”De andra” på ön, men Sayid vill inte återvända dit. Sayid visar Jack att han lyckades få med sig anteckningar och kartor från hennes bunker, men allt är på franska. Jack tittar över till Charlie som sitter ensam på stranden och säger till Sayid att han är orolig för honom. Samtidigt är Shannon misstänksam på Boone, som tillbringar mycket tid med Locke. Boone säger att han hjälper till att leta efter Claire, medan Shannon bara sitter där utan att göra nåt.

I tillbakablicken stiger en grupp med maskerade män in i en bank och skriker åt alla att lägga sig på marken. Även Kate är på banken, och ser på när en man överfaller en av rånarna, som tappar sin pistol. Kate tar upp den, men säger att hon inte vet hur man använder den. En rånare griper tag i henne och tar med henne till bankvalvet, där vi får veta att Kate är hjärnan bakom rånet. Rånaren, Jason, tror att hon heter Maggie. De båda kysser varandra.

12b

Kate kysser Jason under bankrånet

När natten faller ser Kate Sawyer gå med väskan till sitt tält. När han somnar smyger hon in för att ta den, men han vaknar och fångar henne. Kate begär väskan, men Sawyer vägrar.

Nästa dag ber Sayid den solande Shannon att hjälpa honom med att översätta Rousseaus anteckningar. Michael och Hurley passerar Sawyer, och retar honom för hans patetiska försök att öppna väskan. Det är en halliburton-väska, och nästan omöjlig att öppna. Medan nästan alla försöker rädda lägret, upptäcker den mörka kvinnan, Rose, att Charlie sitter ensam på stranden. Hon sätter sig bredvid honom och frågar uppmuntrande ifall han kan tänkas hjälpa henne flytta bagaget.

12c

Charlie finner tröst i Rose

Boone smugglar med en yxa från stranden, in i djungeln, där Locke väntar. De har lyckats gräva fram metallföremålet, som är en lucka i marken, låst inifrån och utan handtag, bara ett litet mörkt fönster. De försöker slå upp den, men det fungerar inte. Sayid och Shannon översätter Rousseaus anteckningar, men de förstår inte vad den menar. Shannon känner igen det på något sätt, men kan inte minnas hur.

Sawyer är ensam inne i djungeln, där han försöker slå upp väskan, men det går inte. Han klättar upp i ett träd och släpper ned den på några stenar, men den går ändå inte att öppna. När han fortfarande är i trädet springer Kate fram och tar väskan. Sawyer springer efter och tar tillbaka den. Han frågar vad som finns i den, med hon berättar inte.

Som en sista utväg ber Kate Jack att ta väskan från Sawyer. Hon berättar att väskan tillhörde polismannen som var med på planet och att den innehåller fyra pistoler och ammunition. Men det finns ett problem – nyckeln finns hos den begravda polisen. Jack går med på att hjälpa henne, ifall de öppnar väskan tillsammans. Kate och Jack gräver upp polisens kropp och när Kate öppnar hans plånbok, finns det ingen nyckel där. Hon ska precis ge sig av, då Jack griper tag i henne och öppnar hennes hand, där nyckeln ligger. Jack är besviken och går iväg med nyckeln.

Jack lyckas ta väskan från Sawyer efter en del hot om att sluta ge honom smärtstillande medicin och bestämmer sig för att öppna den med Kate. Väl inne i väskan finns det fyra pistoler och ammunition, och ett kuvert med texten ”personliga ägodelar”. Kate öppnar kuvertet, där det ligger ett litet leksaksflygplan. Jack säger åt henne att berätta sanningen om det och först säger Kate att det tillhörde mannen hon älskade, men när Jack kräver att få veta hela sanningen bryter hon ihop och erkänner att flygplanet inte bara tillhörde mannen hon älskade, utan även mannen hon dödade. Jack är chockad och går iväg med vapnen.

12d

Bankrånet spårar ur

I nästa tillbakablick säger Jason åt bankdirektören att låsa upp ett valv, annars dödar han ”Maggie”. Väl inne i valvet berättar Jason att Kate hjälper dem, innan han tänker skjuter bankdirektören. Men Kate hinner före och skjuter alla rånarna, även Jason, efter att ha sagt ”Jag heter inte Maggie”. Hon befaller bankdirektören att öppna valvet, vilket han gör. Där inne finns ett kuvert med leksaksflygplanet i.

Den natten har de överlevande flyttat lägret längre upp på stranden. Rose fortsätter prata med Charlie om Claire. Charlie ifrågasätter hennes hopp om att återförenas med sin försvunna make och Rose förklarar ”Det finns en gräns mellan förnekelse och ödet”. Charlie börjar gråta och ber Rose att hjälpa honom. Hon tar hans hand och ber en bön för Claire. Under tiden slår sig Shannon ner bredvid Sayid och berättar för honom att hon bodde i Frankrike ett tag och bodde hos en familj där. Rousseaus anteckningar kommer från en sång pojken i familjen sjöng hela dagarna långa; ”La Mer”. Sayid frågar om den och Shannon börjar sjunga, medan Boone bevakar dem. Ilsken. Jack tittar bort mot Kate som sitter vid elden med flygplanet i handen, gråtandes.

TriviaRedigera

  • Emilie de Ravin (Claire) och Daniel Dae Kim (Jin) gör inga framträdanden i avsnittet.
  • Malcolm David Kelley (Walt) gör ett framträdande utan dialog.
  • Undervattenscenerna spelades inte in på Hawaii utan i en tank i Los Angeles.