FANDOM

"Walkabout"
1x5
Avsnitt 01x04
Skriven av David Fury
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 13 Oktober 2004
Centricitet John Locke
Gästskådespelare
  • L. Scott Caldwell - Rose
  • John Simon Jones - Reseagent
  • Billy Ray Gallion - Randy
  • Stephen J. Rafferty - Warren
Tidigare avsnitt Tabula Rasa
Nästa avsnitt White Rabbit

När maten börjar ta slut träder John Locke fram som jägaren då de överlevande får veta att det finns vildsvin i närheten av lägret. Samtidigt inser gruppen att de måste göra sig av med de ruttnande kropparna i flygplanskroppen. I tillbakablickarna får vi se hur Locke förbereder sig inför en andevandring i Australien.

HandlingRedigera

De överlevande väcks av att någonting befinner sig i flygplanskroppen. Jack och de andra närmar sig långsamt och när de lyser mot det med en ficklampa rusar flera stora vildsvin ut och jagar de överlevande längst stranden. Tillslut får Vincents skällande vildsvinen att retirera in i djungeln. Senare diskuterar de överlevande vad de ska göra med flygplanskroppen. Vildsvinen hade invaderat lägret för att äta av liken där inne. Jack säger att de borde bränna flygplanskroppen, då skulle elden kanske locka till sig båtar eller flygplan.

4a

Sawyer och de andra överlevarna får se Lockes knivar

När morgonen gryr försöker Sayid att bygga en antenn som kan lokalisera varifrån det franska meddelandet kommer ifrån. Samtidigt inser de överlevande att maten håller på att ta slut. Sawyer blir arg när han upptäcker att Hurley har hamstrat mat och när de andra överlevande särar på dem slår sig Sawyer ner i ett flygplanssäte och frågar vad de ska göra nu. Plötsligt flyger en kniv genom luften och sätter sig i sätet bredvid. Locke, som kastade kniven säger ”Vi ska jaga”, och till de andras överraskning visar han sin väska full av olika uppsättningar knivar. De andra undrar vem John Locke egentligen är.

Tillbakablickarna fokuserar på Locke, som befinner sig i sitt kontorsbås, när han får ett telefonsamtal. Locke och mannen pratar med militäriska hintar och bestämmer sig för att mötas klockan ett. Lockes mycket yngre chef dyker upp och hånar honom.

På ön gör sig Locke redo att ge sig av och assisteras av Michael. Med hjälp av halvdant teckenspråk försöker Michael kommunicera med Sun och ber henne att se efter Walt medan han är borta. Oförstående går hon med på det. Kate följer också med och Sayid ger antennen till henne för att på vägen försöka lokalisera den franska kvinnan. När Jack får reda på att Kate ska följa med på vildsvinsjakten får han henne att lova att vara försiktig. När de ger sig av kommer den gravida Claire fram till Jack och föreslår att han kan hålla någon slags minnesstund för de döda, samtidigt som de bränner flygplanskroppen. Jack tar sig inte an jobbet, så Claire bestämmer sig för att själv göra det.

Boone pratar med Shannon om en ensam kvinna på stranden, som har förlorat sin man. Deras samtal leder till ett gräl, då Boone säger att Shannon inte kan ta hand om sig själv. Shannon protesterar, men hennes bror säger att hon inte har fångat en fisk i hela sitt liv. Senare hittar Shannon Charlie i djungeln, som hon flirtar med, bara för att fånga en fisk åt henne.

4b

Locke, Kate och Michael beger sig ut på vildsvinsjakt

I nästa tillbakablick äter Locke lunch med sin vän klockan ett, samtidigt som de spelar ett strategispel. Chefen dyker upp och frågar spydigt varför Locke vill gå på en fotvandring i Australien. Irriterat svarar Locke att det är hans ensak och vännen tycker att Locke borde berätta det för ”Helen”, och chefen skrattar åt idén att Locke över huvud taget har en flickvän. Chefen tror inte att Locke klarar av fotvandringen och Locke väser ”Säg inte åt mig vad jag inte kan göra!”

Djupt inne i djungeln hittar Locke spåret efter vildsvinen. De är nära. Han skickar ut Kate och Michael så att de kan omringa djuret, men när Michael väsnas för mycket går vildsvinet till attack. Locke slänger sig själv och Kate till marken medan vildsvinet slår hårt i Michael innan det springer iväg. Michael har skadat benet och Kate hjälper honom upp. Locke ligger kvar på marken och när Kate frågar ifall han är okej svarar han ”Jag mår fint, Helen”. Kate tittar oförstående på honom och frågar vem Helen är.

I ännu en tillbakablick sitter Locke i sin säng och pratar med Helen över telefon. Han berättar för henne om fotvandringen i Australien han så länge har velat gå på och säger att han har köpt två biljetter. Helen anar vart samtalet är på väg och tackar nej. Hon säger att hon inte träffar kunder vilket gör Locke upprörd och frågar ifall han inte är mer än en kund för henne. Helen föreslår att han ska träffa en psykiatriker och lägger på.

På ön lyckas Locke ta sig upp på benen och Kate säger att de ska ta Michael tillbaka till stranden. Men Locke tänker inte återvända utan ett vildsvin och beger sig inåt djungeln på egen hand. Kate säger efter honom att han inte kan bege sig in där ensam men Locke svarar ”Säg inte åt mig vad jag inte kan göra”.

Boone ber Jack prata med den ensamma kvinnan, Rose, men när Jack gör det, svarar hon inte till en början. Jack påpekar att Roses man är död, men hon säger att han befann sig i den bakre delen av planet, som landade i vattnet. Jack säger att han borde ha drunknat, men hon lyssnar inte. Jack föreslår att hon följer med till de andra, och Rose går med på det. När de går mot lägret tycker sig Jack se en kostymklädd man bland träden men efter att ha blinkat är den mystiska personen borta.

Charlie och Hurley försöker fånga fisk med en provisorisk harpun, men utan större framgång. Claire hittar ett kuvert till Sayids bland vrakdelarna och ger det till honom. Inne i det finns ett fotografi på en kvinna, Nadia.

4c

Boone, Claire och Hurley håller i minnes-stunden för de döda

På väg tillbaka till stranden stannar Kate och Michael, och Kate klättrar upp i ett träd för att fästa Sayids antenn. Men när hon väl är där uppe ser hon hur träd faller till marken när det mystiska vrålande ”monstret” tar sig framåt i Lockes riktning. Samtidigt följer Locke vildsvinets spår när han hör någonting bakom sig. Han vänder sig om och får en chockad min när han ser vad det är.

Charlie ger Shannon en fisk han fångade, men Boone klagar på henne får att flirta med män för att få dem att göra som hon vill. Kate och Michael kommer tillbaka från jakten. Kate berättar för Jack att Locke stötte på monstret och klarade sig inte, men de avbryts då Jack ser den kostymklädda mannen i djungeln igen. Jack rusar efter honom, tätt följd av Kate. Men så fort de kommer in i djungeln är mannen borta. Istället dyker Locke upp, med ett dött vildsvin på sina axlar.

Vid solnedgången håller Claire, Boone och Hurley i minnesstunden. Samtidigt som Claire läser de dödas dagböcker och anteckningar, smyger Charlie åt sidan och använder sina droger. Medan han betraktar det brinnande flygplansvraket vänder sig Locke om och upptäcker en rullstol.

4d

Lockes hemlighet avslöjas

I den sista tillbakablicken befinner sig Locke i Australien och förbereder sig för fotvandringen, men guiden kan inte ta med Locke på resan, på grund av hans tillstånd. Nu ser vi för första gången att Locke sitter i rullstol. När guiden ger sig av skriker Locke efter honom att han vill behandlas som den personen han är. ”Säg inte åt mig vad jag inte kan göra!” Ryter han medan bussen ger sig av och han själv lämnas kvar utanför ”Det här är mitt öde, för helvete!”. Vi är tillbaka till dagen Oceanic Flight 815 kraschade på ön. Locke vaknar upp liggande på stranden. När han sätter sig upp upptäcker han att han kan röra på tårna. För första gången på flera år reser han sig upp efter förlamningen. Han har blivit helad.

TriviaRedigera

  • Termen "Walkabout", eller "andevandring" betyder att vandra runt utan någon särskild destination.
  • Det här är det första avsnittet som visar en tillbakablick som äger rum på ön.
  • Det ursprungliga namnet på avsnittet var "Lord of the Files", en ordlek på överlevnadsboken "Lord of the Flies", och Lockes kontorsjobb.