FANDOM

"There's No Place Like Home - Part 3"
4x14
Avsnitt 04x14
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 29 Maj 2008
Centricitet Oceanic 6
Gästskådespelare
  • Nestor Carbonell - Richard Alpert
  • Kevin Durand - Martin Keamy
  • Jeff Fahey - Frank Lapidus
  • John Terry - Christian Shephard
  • Sonya Walger - Penelope Widmore
  • William Blanchette - Aaron
  • Achilles Gacis - Man i bil
  • Damon Juan - Indonesisk pojke
  • Alex Petrovitch - Henrik
Tidigare avsnitt There's No Place Like Home - Part 2
Nästa avsnitt Because You Left

Helikoptern lämnar ön med delar av Oceanic 6 och Lapidus - men faran är långt ifrån över då sprängämnena aktiveras ombord på Fartyget. Ben gör ett riskfyllt drag för att beskydda ön och Michael försöker rädda sina vänner. I framåtblickarna når Jack botten då han bestämmer sig för att besöka Jeremy Bentham.

HandlingRedigera

4x14f

Walt besöker Hurley på mentalsjukhuset

I en framåtblick befinner sig Hurley på mentalsjukhuset, där han får besök. Det är Walt. Han säger till Hurley att han väntat på att någon skulle komma och besöka honom, men att ingen kommit. Hurley ber om ursäkt. Men Walt ber Hurley gissa vem som faktiskt besökt honom. Hurley blir överraskad när han får veta att Jeremy Bentham besökt Walt också. Han sa åt Walt att fråga Hurley varför alla i Oceanic 6 ljuger. Hurley säger att det är det enda sättet att skydda alla som inte kom tillbaka från ön.

På Fartyget upptäcker Jin att lampan på mottagaren lyser rött. Keamy är död. Michael fortsätter att spruta flytande kväve på bomben, och säger att de har ungefär fem minuter på sig att få alla av båten. Desmond springer upp på däck, där han upptäcker att helikoptern håller på att landa. Han skriker åt dem att stanna, att det finns en bomb ombord. Jack är osäker på om han uppfattat Desmond rätt. Sa han bomb? Lapidus säger att det inte spelar någon roll. De har inget bränsle så han landar helikoptern. Desmond kliver ombord på helikoptern, samtidigt som Jack, Sayid och Lapidus reparerar skadorna och fyller tanken. Sun är på väg mot nedre däck när Kate tar tag i henne och säger åt henne att hoppa in i helikoptern med barnet. Sun säger att Jin är där nere och att hon inte tänker åka utan honom. Kate erbjuder sig att hämta honom och Sun hoppar in i helikoptern.

4finale2

Michael ser Christian Shephard innan sprängämnena går av

Under däck håller det flytande kvävet på att ta slut. Michael varnar Jin och säger att han bör ge sig av. Han är far nu och han är skyldig sin fru det. Jin tackar Michael och springer därifrån. Kate är på väg ner under däck men Jack stoppar henne. Hon säger att hon inte tänker lämna Jin, men Jack säger att han inte tänker lämna henne. De springer tillbaka till helikoptern och stiger på. Lapidus startar helikoptern. Sun är orolig, var är Jin? Helikoptern lyfter just som Jin springer upp på däck. Sun ser honom och skriker att de måste återvända. Jin vinkar åt dem och försöker få deras uppmärksamhet. Michael sprejar det sista av det flytande kvävet på batteriet. Sedan hör han viskningarna. Han vänder sig om och ser Christian Shephard bakom sig. ”Du kan gå nu, Michael” Säger han. I helikoptern gråter och skriker Sun att de måste åka tillbaka. Men det är för sent. Fartyget exploderar i ett eldhav. Ett eldklot stiger mot himlen och skakar helikoptern. Alla är chockade. Med tårarna rinnande nedför kinderna skriker Sun hysteriskt. Hon är övertygad om att Jin är där nere, men Jack säger att han är borta. Sedan säger Jack till Lapidus att styra mot ön.

4x14h

Fartyget exploderar

I ytterligare en framåtblick kliver Sayid ut ur en bil, nattetid. Han befinner sig på Santa Rosa Mentalsjukhus och närmar sig en man, sittandes i en bil. Han skjuter mannen i bröstet. Mannen sjunker ihop död och Sayid forträtter in. Han smyger in i Hurleys rum och säger åt Hurley att han måste ge sig av med honom. Hurley undrar varför och Sayid säger att Jeremy Bentham är död. Hurley är chockad. Hurley vill kalla Bentham vid hans riktiga namn, men Sayid varnar honom att de är bevakade. Han dödade just en man utanför som bevakat Hurley den senaste veckan. Hurley frågar om de ska åka tillbaka till ön, men Sayid svarar nej. De ska till en säker plats.

4x14i

Ben tar farväl av Locke

Nere i Orchid-stationen vill Locke veta varför Ben dödade Keamy och offrade livet på flera av deras vänner. Ben svarar att det var hämnd efter vad Keamy gjorde med Alex. Ben stänger dörrarna till valvet, som är fullproppat med metallföremål, slår om en brytare på kontrollpanelen och startar valvmekanismen. Han säger åt Ben att ducka, eftersom valvet kommer att explodera med all metall inuti. Sedan exploderar det. Ben byter om till vinterjacka, och säger till Locke att han ska någonstans där det är kallt, men Locke får inte följa med honom. Ben förklarar att Jacob berättat för Locke vad han ska göra men inte hur. Det var för att han ville att Ben skulle lida konsekvenserna av vad han gjort: den som förflyttar ön får aldrig komma tillbaka. Ben säger åt Locke att ansluta sig till Richard och De andra som väntar tre kilometer öster om stationen. De kommer att vara redo och villiga att lyda vartenda ord Locke säger. Ben ber om ursäkt för att han gjort Lockes liv så eländigt och säger farväl. Sedan beger han sig in i det hål som sprängts upp längst in i valvet.

4x14j

Locke slår sig ihop med De andra

I strandlägret sitter Juliet och ser på vågorna medan hon dricker ur en flaska rom. Sawyer simmar i land och strosar fram till henne. Juliet pekar mot horisonten, på håll kan man se spillrorna av båten. Sawyer slås av tanken att han inte vet om helikoptern landade före eller efter explosionen och om Kate är okej eller inte.

Vid bäcken i djungeln hittar Locke både Richard och De andra. Richard hälsar Locke välkommen hem och Locke ler.

Ben kämpar sig igenom en trång tunnel, fram till en plats som går tvärt nedåt. Ben klättrar ner på en gammal stege. Ju längre ner han kommer desto kallare blir det. Till slut är det så kallt att tunneln har frusit igen. Ben slår sig igenom isen och klättrar ner i en uråldrig kammare. En rutten planka ger vika. Han faller omkull på golvet och river upp armen. Ben reser sig och ser sig omkring i den frusna kammaren. Uråldriga symboler är ristade på väggarna. Längs ena väggen är ett åttaspakat stenhjul monterat horisontellt.

4x14c

Ben vrider på det frusna hjulet och bannlyser sig själv från ön

Ben går fram till hjulet och rör vid det. Han vet vad det representerar och säger högt att han hoppas att Jacob är lycklig nu. Ben tar en kofot och börjar hugga bort den is som täcker hjulet. När det är tillräckligt fritt från is sätter han kofoten i ett hål i hjulet och tvingar det att snurra. Han sliter hårt, hjulet rör sig mer och mer vid varje försök. Snart börjar någonting på andra sidan väggen att brumma. Ben fortsätter att slita, hjulet rör sig än mer och brummandet ökar i styrka. Ett starkt ljussken lyser genom hjulet. Hela rummet börjar skaka. Brummandet dånar i rummet och ljuset blir starkare och starkare, tills Ben omsluts av en explosion av vitt ljus. Han offrade sig för ön, och är nu bannlyst från den.

4x14k

Jack hamnar under vattnet då helikoptern kraschar

Hela ön blir upplyst av det veta skenet. Alla människor blir bländade. I helikoptern ser alla hur det vita ljuset växer på ön. Det går snabbt - börjar i öns mitt och sprider sig med en hög hastighet ut mot kanterna. Ljuset får helikoptern att vibrera och skaka kraftigt. Till slut stannar allting upp. Luften blir lugn. De blinkar och ser någonting obegripligt. Ön har försvunnit.

Den är borta. Alla är häpna och chockade, men Lapidus har inte tid för känslor. Bränsletanken är snart tom och det finns ingenstans att landa. Det finns bara vatten. Han säger åt de andra att ta på sig flytvästarna. Sayid öppnar räddningsflotten och drar i snöret. Den blåses upp och han kastar ut den. Helikoptern börjar falla mot havsytan. Lapidus säger åt dem att hålla i sig. Med ett brak kraschar helikoptern i havet. Under vattnet ser sig Jack omkring och simmar upp mot ytan. Han ser Kate, Hurley och Aaron som har krupit upp i flotten. Sayid hjälper Sun att komma upp, men Lapidus kan inte få upp Desmond som är totalt orörlig. Jack simmar över och hjälper till att få upp Desmond i flotten. Han klättrar upp och påbörjar snabbt hjärt- och lungräddning. Tiden går och alla börjar tro att Desmond är död. Så plötsligt hostar han upp vatten. Han lever. Alla lever. Men ensamma i det stora havet är faran långt ifrån över.

I framåtblicken ligger Kate och sover. Telefonen ringer och Kate svarar snabbt. Det är ingen där men hon hör någon som viskar i andra änden. Sedan hör hon hur någon öppnar dörren våningen under. Kate går till garderoben och tar fram en pistol som ligger gömd i en skokartong. Hon går längs korridoren in till Aarons rum. På sängkanten intill Aaron sitter Claire. Hon vänder sig mot Kate och varnar henne att inte föra Aaron tillbaka. Kate vaknar med ett ryck i sängen. Det var bara en mardröm.

4x14d

Oceanic 6, Desmond och Lapidus får syn på en båt

Natten har fallit och på flotten säger Hurley att han inte kan förstå att Locke faktiskt flyttade på ön. ”Nej, det gjorde han inte heller” Säger Jack hånfullt. Men Hurley säger emot, ena sekunden var den ju där och i nästa stund var den borta. Om Jack har en bättre förklaring så vill han höra den. Då ställer sig Lapidus upp och börjar skrika. En båt är i närheten. På håll ser de ett ljus och de börjar ropa. Båten svänger åt deras håll. Nu kommer de verkligen att bli räddade. Men så kommer Jack på någonting. Han säger åt dem att de måste ljuga om allting. Lapidus förstår inte. Jack påminner honom om att männen från Fartyget kom för att döda alla på ön, att någon la ett fejkat vrak på havsbottnen så att alla skulle tro att de var döda. Vad skulle hända dem om de sa att de inte var deras flygplan? Vad skulle hända med dem som var kvar på ön? Kate säger att ingen kommer att tro dem, men Jack säger till henne att låta honom sköta snacket.

4x14e

Desmond och Penny återförenas efter flera år ifrån varandra

Medan båten lägger till vid sidan av flotten hör de en man som ropar på portugisiska. Han ropar efter en ”Ms Widmore” och tiden stannar för Desmond. Penny ser ut över relingen och till slut ser Desmond henne. För första gången på över tre år så möts deras blickar. Desmond klättrar med hjälp av en repstege upp på däck. De omfamnar varandra. De håller om varandra och gråter av glädje. Desmond kan inte tro att hon har hittat honom. Desmond säger till Penny att han älskar henne och att han aldrig kommer att lämna henne igen. Pennys besättning hjälper de andra ur flotten. Desmond presenterar Penny för de övriga och Jack säger till henne att de behöver prata.

4x14b

Ben hittar Jack på begravningsbyrån

Några dagar senare ska Jack, Kate, Aaron, Hurley, Sun och Sayid ge sig av med räddningsflotten igen. Hurley frågar varför de gör de här och Sayid säger åt honom att det är det enda sättet för dem att hålla sig säkra. De slänger tillbaka räddningsflotten i havet och tar farväl. Jack säger hej då till Lapidus, som säger till dem att de borde nå land om ungefär åtta timmar. Jack tar också farväl av Desmond, och säger till honom ”Vi ses i ett annat liv”. Oceanic 6 ger sig av med flotten till havs.

I den sista framåtblicken parkerar den skäggige, pillerknarkande, supande Jack sin bil utanför begravningsbyrån. Han bryter upp dörren och smyger in. I det inre av lokalerna hittar han Jeremy Benthams kista. Han lyfter locket och tittar på Bentham. Bakom honom kliver plötsligt en person fram. Jack rycker till. Det är Ben. Han frågar Jack om Bentham berättade att han kommit bort från ön och Jack svarar ja. De pratades vid för någon månad sedan.
4x14a

Den avlidne Jeremy Bentham visar sig vara John Locke

Ben frågar vad han sa. Jack säger att efter de lämnade ön hände en massa dåliga saker, och att Bentham sa att det var Jacks fel eftersom han lämnade ön. Han sa att Jack måste återvända. Ben säger att Jack inte får återvända till ön ensam. De måste dit allihop. Jack säger att han inte ens vet var Sayid är, att Hurley blivit galen, att Sun beskyller honom för Jins död och att Kate inte längre vill tala med honom. Ben säger att han kanske kan hjälpa till med den saken, men det måste vara allihop. Jack är på väg att gå men Ben stoppar honom. Ben påminner Jack om vad han just sa: allihopa. Jack måste ha med honom också. Jack blir förvånad och undrar vad Ben menar. Ben pekar på mannen i kistan. Nu ser vi vem det verkligen är.

John Locke.