FANDOM

"There's No Place Like Home - Part 2"
999
Avsnitt 04x13
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 29 Maj 2008
Centricitet Oceanic 6
Gästskådespelare
  • Kevin Durand - Martin Keamy
  • Jeff Fahey - Frank Lapidus
  • Nestor Carbonell - Richard Alpert
  • Anthony Azizi - Omar
  • L. Scott Caldwell - Rose Nadler
  • Starletta DuPois - Michaels mor
  • Malcolm David Kelley - Walt Lloyd
  • Alan Dale - Charles Widmore
  • François Chau - Pierre Chang
Tidigare avsnitt There's No Place Like Home - Part 1
Nästa avsnitt There's No Place Like Home - Part 3

Oceanic 6 finner sig allt närmare räddning då Kate och Sayid försöker rädda Ben undan Keamy och soldaterna tillsammans med De andra. Samtidigt gör Jack och Sawyer helikoptern redo tillsammans med Lapidus och Locke anländer till Orchid-stationen. I framtiden börjar de räddades liv falla samman.

HandlingRedigera

4x13b

Kate skäller ut Jack på flygplatsen

Avsnittet öppnar med en framåtblick där den förra säsongen avslutades: Jack och Kate bakom Los Angeles flygplats, och denna gång får vi se slutet på det. Kate kör iväg, precis som vi såg henne göra i förra årets säsongsavslutning. Jack fortsätter skrika att de måste gå tillbaka. Plötsligt stannar Kate och konfronterar Jack. Hon är arg på honom för att han förväntar sig att hon ska bry sig om Jeremy Bentham, mannen från dödsannonsen. Han var galen och hon är chockad över att Jack trodde på honom. Hur vågar han be henne att åka tillbaka när hon har ägnat de senaste tre åren åt att försöka glömma alla de hemska saker som hände dagen de gav sig av. Jack säger att han gör det för att skydda Aaron. Kate slår till honom och ger sig av.

På ön kommer Jack och Sawyer fram till växthuset, där de springer på Hurley. Hurley leder dem in, där Jack hamnar öga mot öga med Locke för första gången sedan de överlevande delades i två grupper. Locke förklarar att det finns en Dharma-station under växthuset. Men Jack vill inte lyssna. Han säger åt Sawyer och Hurley att gå tillbaka till helikoptern och använda den till att föra allt sitt folk iväg från ön. Hurley säger till Jack att det kanske inte är den bästa iden. Keamy och hans team av legosoldater är redan på väg tillbaka till helikoptern med Ben.

4final

Keamy och legosoldaterna attackeras av De andra

På båten försöker Desmond, Michael och Jin lista ut hur de ska göra med sprängämnena. Desmond kan lite om bomber från sin tid i armén. Han förklarar att radiomottagaren fungerar som en walkie talkie. Någon skickar en signal och bomben detoneras på distans. Men vem har utlösaren? Jin frågar om de kan oskadliggöra bomben. Om de kopplar ur batteriet utlöses bomben och den exploderar, säger Desmond. Då får Michael en idé.

I djungeln leder Keamy Ben tillbaka till helikoptern, tillsammans med Omar och tre andra legosoldater. När de kommer fram upptäcker de att Lapidus försöker göra sig fri med hjälp av en verktygslåda som Jack gav honom. Keamy frågar vem han fick den av, men avbryts då Kate plötsligt störtar fram. Alla riktar sina vapen mot henne och Kate förklarar att hon flyr från Bens folk. Keamy skickar iväg två av sina män för att söka igenom djungeln. Men när de väl är inne i djungeln, blir de snart dödade av De andra. Viskningar hörs i vinden. Keamy, Omar och den siste legosoldaten öppnar eld in i djungeln och De andra dyker upp med sina egna vapen och besvarar elden. Kate säger åt Ben att springa och de sticker iväg. Keamy försöker skjuta dem, men en granat landar bredvid honom. Han sparkar över den till Omar, som dör i explosionen. Keamy sätter av efter Kate och Ben.

4final1

"Det är ingen ö. Det är en plats där mirakel händer"

I växthuset ber Locke Jack överväga att stanna på ön, eftersom det inte är meningen att han ska åka hem. ”Visst, att krascha på ön var vårt öde” Säger Jack hånfullt. Locke säger till Jack att om han lämnar ön kommer det att gnaga honom tills han bestämmer sig för att återvända. Jack har fått nog och börjar ge sig av, men Locke stoppar honom. Locke säger att om de ska lämna ön måste de ljuga. Det är det enda sättet att skydda den. ”Den behöver inte bli beskyddad” Säger Jack ”Det är bara en ö!”. Locke svarar att det inte är en ö, utan en plats där mirakel händer. Men Jack tror inte på mirakel. ”Vänta då bara tills du ser vad jag kommer att göra” Svarar Locke.

Keamy närmar sig Kate och Ben, men plötsligt hoppar Sayid fram och tacklar ner Keamy för en kulle. Sayid försöker nå Keamys pistol, men lyckas inte. Keamy får övergreppet och försöker kväva Sayid. Men då dyker Richard upp och avlossar fyra skott i ryggen på Keamy. Kate befriar Ben, samtidigt som Ben frågar Richard vad deras överenskommelse var. ”De hjälper till att befria dig, vi låter dem ge sig av” Säger Richard. Ben går med på det och låter Kate och Sayid ta helikoptern. Kate är chockad över att han släpper dem så lätt och Ben säger att det helt enkelt bara är så, och ger sig av.

4x13e

Ben tackar Richard

Ben kommer in i växthuset, där Jack riktar sitt vapen mot honom. Ben ignorerar honom och frågar Locke varför han inte har åkt ner till Orchid-stationen. Locke förklarar att han inte hittade hissen. Ben drar i en gömd spak under en hylla, och en dörr bredvid honom glider upp. Innanför finns en hiss. Ben säger till Jack att Kate och Sayid väntar vid helikoptern. Det är bäst om de är vid båten om en timme. ”Ljug för dem, Jack” Säger Locke och kliver in i hissen tillsammans med Ben. De åker ner till Orchid-stationen.

4x13g

Daniel återvänder till stranden

Vid strandlägret återvänder Daniel med gummibåten för att hämta den andra gruppen och ta dem till båten. Juliet tackar honom för att han hjälper dem. Daniel säger till Charlotte och Miles att han ger sig av om en timme, och att de måste vara med. Miles vill överraskande nog inte åka. Han förstår det allvarliga i situationen men vill ändå stanna. När Daniel ger sig av för att hämta vatten, säger Miles till Charlotte att han är överraskad att Charlotte vill åka efter all tid hon ägnat att försöka komma tillbaka till ön. Vad menar Miles?

På Fartyget släpar Michael en behållare med flytande kväve över däck. Sun frågar vad som står på, och Michael försäkrar henne att de har bomben i kontroll. Sun berättar för honom att hon är gravid, och Michael gratulerar henne. Michael tar med behållaren under däck och förklarar för Desmond och Jin att han kan använda flytande kväve för att frysa ner batteriet. Om batteriet är för kallt för att framkalla en kemisk reaktion kan bomben inte utlösas. Det kommer att ge dem lite tid. ”Vad är haken?” Frågar Desmond, och Michael berättar att de bara har en behållare. Den räcker inte långt. Så fort lampan på bomben blir röd, kommer den att explodera, så det är viktigt att hålla den frusen när lampan blir röd. Desmond och Jin börjar lista ut vart alla sladdar går. Michael börjar spraya på med kväve.

4x13h

Jin och Desmond undersöker sprängämnena på Fartyget

4x13i

Ben och Locke har fullt upp i Orchid-stationen

Hissen stannar. Locke och Ben kliver ut, in i Orchid-stationen. När Locke kommer in i ett stort rum med datorer och monitorer, frågar han vad stationen var till för. Ben ger honom en orienteringsfilm att titta på, samtidigt som han går över och öppnar en vit trekantig dörr. På en monitor förklarar Dr Candle, nu under namnet Edgar Halliwax att detta är den sjätte Dharma-stationen. Det är inte ett botaniskt forskningscenter som man påstått, och han ber om ursäkt för att ha bett dem lura familj och kollegor. Det gjordes för deras egen säkerhet. Öns unika egenskaper har skapat en sorts Casimir-effekt som låter dem att utföra unika experiment i både tid och rymd. Halliwax berättar att den trekantiga dörren kallas för ”valvet”. Det byggdes nära en ficka av vad de tror är negativt laddad ”främmande materia”. Halliwax öppnar valvet och stoppar in en kanin. Han förklarar att man måste undvika att lämna icke-organiskt material i valvets kammare och att metallobjekt får aldrig placeras därinne. I den första demonstrationen ska de försöka förflytta testobjektet 100 millisekunder framåt i fyrdimensionell rymd. Under en kort stund kommer det att se ut som att djuret försvinner men i själva verket… Halliwax blir avbruten när videobandet stannar och spolar tillbaka till början. Locke ser Ben lägga metall i valvet och blir orolig. Locke påminner Ben om att Halliwax särskilt påpekade att inte lägga in metall. Locke frågar Ben ifall stationen är till för det som han misstänker. ”Om du syftar på tidsresande kaniner, så ja” Svarar Ben nonchalant. Då hör de hissen åka upp, tillbaka till växthuset. Någon tryckte på hissknappen där uppe. Ben ber att få tillbaka sin batong.

4x13j

De överlevande bordar helikoptern

På ön anländer Hurley och Sawyer till helikoptern. Kate och Sayid är också där. Trots att saker och ting inte varit bra mellan Kate och Sawyer på sistone så ler de mot varandra. Jack kommer fram bakom Sawyer och Kate tittar till hans stygn. Sawyer sågar av handbojan från Lapidus arm, och Lapidus startar helikoptern. Alla kliver ombord och de lyfter. Deras ansikten lyser av nervösa förväntningar och spänning. Nu har de hopp om att äntligen få lämna ön.

4x13k

Sun söker upp Widmore i London

I nästa framåtblick befinner sig Sun i London, och väntar utanför en restaurang. En grupp affärsmän ger sig av, och Sun ser mannen hon väntat på. Det är Charles Widmore. Hon presenterar sig och Widmore känner igen namnet. Han känner hennes far. Sun frågar om han verkligen tänker låtsas som om han inte vet vem hon är. Han vet, precis som han vet att de ljuger om vart de var och vad som hände dem på ön. Hon ger honom sitt kort och säger att de har gemensamma intressen. Han kan ringa henne när han är redo att diskutera dem. Han vet att de inte är de enda som lämnat ön.

Nästa grupp börjar gå ombord på gummibåten. Charlotte kommer fram till Daniel och säger att hon kommer stanna tills vidare. Daniel blir orolig, och säger att ”tills vidare” kan bli för evigt. Charlotte berättar att hon fortfarande letar efter platsen där hon föddes. Daniel förstår inte vad hon menar. Charlotte säger adjö och går därifrån. Juliet kommer fram till Daniel och berättar att hon inte heller tänker följa med förrän alla de överlevande är i säkerhet. Daniel lämnar ön med nästa grupp.

På Fartyget ska Desmond precis kapa några sladdar som han tror kommer att desarmera bomben, när Jin plötsligt skriker åt honom att sluta. Han säger att de leder till en annan bunt av fasttejpade sladdar som i sin tur leder till sprängdegen. Det är helt enkelt för många sladdar. Michael frågar om det betyder att de inte kommer att kunna desarmera bomben och Desmond säger att han inte vet. Han frågar om det finns tillräckligt med flytande kväve och Michael svarar att han bara har cirka en kvarts tank kvar. De bör börja evakuera alla från båten.

4x13a

Ben ser på medan Keamy dör

4x13f

Sawyer hoppar från helikoptern

När de flyger med helikoptern över havet, upptäcker Lapidus att bränslemätaren sjunker hastigt. De tittar ut och ser att det läcker bensin från ett skotthål. Lapidus säger att de måste landa men Jack insisterar på att de ska flyga till Fartyget. Lapidus säger att de måste göra sig av med all överflödig vikt, så alla börjar kasta ut allt ur helikoptern. När ingenting finns kvar säger Lapidus att han önskar att de var ytterligare 50 kilo lättare. Sawyer tittar på de andra och fattar ett beslut. Han lutar sig mot Kate och viskar något i hennes öra. Därefter kysser han henne passionerat. Det är en kyss som stannar tid och rum. Ingen hinner reagera när Sawyer kastar sig ut ur helikoptern och slår ner i vattnet.

I Orchid-stationen öppnas hissen och Keamy kommer ut. Stationen är tom, men Keamy vet att Ben gömmer sig någonstans och ropar glåpord till honom. Han visar apparaten han har fastspänd på armen, och säger att det är en fjärrutlösare. Den känner av hans hjärtslag och är kopplad till en radiosändare. Om hans hjärta slutar slå exploderar bomben ombord på Fartyget och alla Bens vänner kommer att flyga i luften. Locke kliver fram ur sitt gömställe och säger till Keamy att han och människorna på båten inte har något otalt med honom. Locke erbjuder sig att prata om det men Keamy är inte mycket för att prata. Plötsligt kastar sig Ben fram från sitt gömställe och slår ner Keamy med batongen. Keamy faller till golvet och sträcker sig efter sin kniv. Ben får tag på kniven och hugger Keamy flera gånger i bröstet med den. Locke förstår vad som håller på och hända, och försöker dra bort Ben, som hugger Keamy än en gång i mordiskt raseri, medan han skriker att Keamy dödade hans dotter. Locke lyckas övermanna Ben, men det är försent. Keamy är dödligt sårad. Locke försöker hålla honom vid liv, för att rädda alla på Fartyget. Keamy spottar fram att vart än Ben går kommer Widmore att hitta honom. ”Inte om jag hittar honom först” Svarar Ben. Sedan dör Keamy. Locke säger att Ben nyss dödat alla ombord på Fartyget. ”Än sen?” Svarar Ben kyligt.