FANDOM

"There's No Place Like Home - Part 1"
4x12
Avsnitt 04x12
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Stephen Williams
Sändningsdatum 15 Maj 2008
Centricitet Oceanic 6
Gästskådespelare
  • Anthony Azizi - Omar
  • L. Scott Caldwell - Rose Nadler
  • Nestor Carbonell - Richard Alpert
  • Byron Chung - Mr. Paik
  • Kevin Durand - Martin Keamy
  • Jeff Fahey - Frank Lapidus
  • Michelle Forbes - Karen Decker
  • Andrea Gabriel - Nadia
  • Veronica Hamel - Margo Shephard
  • Lillian Hurst - Carmen Reyes
  • June Kyoko Lu - Mrs. Paik
  • Cheech Marin - David Reyes
  • Esmond Chung - Underling
  • Noah Craft - Hendricks
  • Susan Duerden - Carole Littleton
  • Garrett Hughes - Reporter #1
  • David Michael - Pilot
  • Souhil Nimeh - Reporter #2
  • Eul Noh - Reporter #3
  • Alicia Rae - Reporter #4
  • Joe Sikora - Andrepilot
Tidigare avsnitt Cabin Fever
Nästa avsnitt There's No Place Like Home - Part 2

Sammandrabbningen mellan de överlevande och legosoldaterna från Fartyget kommer allt närmare då Jack och Sawyer ger sig ut för att hitta helikoptern. Under tiden påbörjar Locke, Ben och Hurley sin vandring mot Orchid-stationen. I framtiden återförenas Oceanic 6 med sina familjer.

HandlingRedigera

4x12g

Oceanic 6 är på väg hem

Hur tog sig egentligen Oceanic 6 hem från ön?

Framåtblicken öppnar med att ett fraktplan flyger genom luften. Två piloter befinner sig i cockpiten. Den ena piloten frågar varför den andra envisas att ha med sig en lyckoamulett. ”Med tanke på lasten vi bär med oss” Svarar andrepiloten. Bakom de båda piloterna sitter en representant från Oceanic Airlines – Karen Decker. Piloterna berättar för henne att de närmar sig landningsbanan. Karen går bak till lastutrymmet, där vi får se att lasten i själva verket är Oceanic 6: Jack, Kate, Hurley, Aaron, Sun och Sayid. Karen berättar att de närmar sig en militäranläggning, och att deras familjer väntar på dem där. Hon säger att de inte behöver tala med pressen, men Jack säger att de tänker göra det ändå. ”Förresten så kallar pressen er för ’Oceanic 6’” Säger Karen och går tillbaka till cockpiten. Jack påminner gruppen om att de alla kan historien. Om de får en fråga de inte kan svara på så säg ingenting. Alla kommer att tro att de är chockade. ”Vi är chockade, Jack” Säger Sun.

4x12h

Daniel, Charlotte och de överlevande lyssnar på satellittelefon

Fraktplanet landar, och bakluckan öppnas. De sex överlevande tar några stapplande steg ut på landningsbanan. Där väntar Hurleys föräldrar, Carmen och David, paret Paik Suns föräldrar och Jacks mamma, Margo Shephard. Hurley kastar sig in i sina föräldrars armar, och presenterar Sayid för dem, som får en stor familjekram. Jack omfamnar sin mamma, samtidigt som Sun hälsar på sina föräldrar. Kate står kvar och håller Aaron. Alldeles ensam.

På stranden diskuterar de överlevande varför helikoptern kastade ut en satellittelefon. Kan det ha varit Sayid eller Desmond? Sun föreslår att de ska använda den till att ringa dem och Jack lämnar över den till Daniel, men varnar honom att inte göra nåt dumt. Daniel trycker på några knappar och plötsligt kan de höra samtalet inifrån helikoptern. De hör Keamy ropa i bakgrunden: ”Landa där borta!”. Sedan hör du Lapidus berätta för Keamy att de befinner sig fem kilometer ifrån deras mål. Keamy säger åt sina män att så fort de når marken, beger de sig till ”The Orchid”. Sedan avbryts sändningen. Jack frågar Juliet ifall hon vet vad The Orchid är för något, och Juliet svarar ”Nej, och jag hörde varken Sayid eller Desmond heller”. Jack ropar efter Kate, och frågar ifall hon följer med honom på en vandring. Juliet beordrar Jack att stanna. Efter operationen så är det högst osannolikt att han når fram till helikoptern. ”Jag lovade alla här att jag skulle få bort dem härifrån, och det tänker jag göra” Säger han.

4x12i

Daniel hittar anteckningar om Orchid-stationen i sin dagbok

Charlotte finner Daniel, som är i full färd med att rota igenom sin väska efter sin dagbok. Tillslut hittar han den, och Charlotte frågar vad som är fel. Daniel säger att Keamy tänker gå till Orchid-stationen. ”De använder andra reglementet!” Säger han. Charlotte frågar vad han pratar om, samtidigt som Daniel slår upp en sida med Orchid-stationens Dharmasymbol. ”Vi måste bort från ön” Säger han ”Nu!”.

I framåtblicken håller Oceanic Airlines en presskonferens med Oceanic 6. Karen Decker berättar för all press historien om Oceanic 6: Hur Flight 815 kraschade i havet, och hur åtta överlevande lyckades ta sig till en obebodd ö, där tre personer senare dog. De sex överlevande bodde på den ön i 108 dagar innan de använde en gummibåt för att ta sig till ön Sumba, där de blev räddade. Sedan får Jack och de andra svara på frågor. En reporter frågar Kate hur det var att föda Aaron på den öde ön, och Kate svarar att det var otäckt. En annan reporter räknar ut att det betyder att Kate var gravid i sjätte månaden. Karen hoppar in och säger att de inte kommer att svara på frågor gällande Kates juridiska situation. En annan reporter frågar Hurley hur det känns att få sina 150 miljoner tillbaka. ”Jag vill inte ha dem tillbaka” Svarar Hurley. Sun får frågan om hennes make var någon utav de tre som överlevde kraschen, men dog senare på ön. ”Nej” Svarar Sun ”Han dog i kraschen”.

4x12j

Jack berättar vad som har hänt under presskonferensen

Efter presskonferensen berättar Karen för Sayid att det väntar en kvinna utanför som verkar känna honom. När Sayid går ut, upptäcker han att det är Nadia, hans barndomskärlek. De kysser varandra.

4x12k

Jack och Kate stöter på Sawyer och Miles i djungeln

Jack och Kate följer signalen på satellittelefonen genom djungeln, när Kate upptäcker att Jack blöder från sitt ärr. Jack förklarar att det är normalt efter en blindtarmsoperation. Plötsligt hör de någon komma, och Jack drar sin pistol. Ut ur buskarna kommer Sawyer med Aaron och Miles. Kate frågar var Claire är och Sawyer förklarar att hon gav sig iväg in i djungeln ensam och att hon är borta. Sawyer får syn på satellittelefonen som Jack håller i, och frågar vad de håller på med. Jack berättar att helikoptern flög över stranden natten innan, och kastade ut telefonen. Och nu försöker de hitta den. Sawyer berättar att legosoldaterna från Fartyget attackerade Barackerna, och försökte döda dem. ”Precis som Locke sa att de tänkte göra” Säger han. Jack och Sawyer börjar gräla om saken, tills Kate skriker åt dem att sluta. Jack säger att det är han som ska avgöra saken, eftersom han satte Sayid och Desmond på helikoptern. Han säger åt dem att gå tillbaka till stranden, och fortsätter genom djungeln. En frustrerad Sawyer lämnar över Aaron till Kate och följer efter Jack. ”Du ska inte få dö ensam!”.

Sayid närmar sig strandlägret med den motorförsedda gummibåten. Juliet och ett par andra överlevande närmar sig. Juliet frågar efter Desmond, och Sayid säger att han är i säkerhet ombord på Fartyget. Sayid tänker börja skeppa tillbaka överlevande till Fartyget, sex åt gången, innan helikoptern kommer tillbaka. Juliet frågar vad han menar, och Sayid förklarar att männen i helikoptern har i avsikt att döda dem alla. Juliet berättar för honom att Jack och Kate just lämnat dem för att följa efter helikoptern.

4x12l

Ben, Locke och Hurley är på väg mot Orchid-stationen

I nästa framåtblick besöker Sun, som fortfarande är gravid, sin far på hans kontor. Mr Paik frågar om barnet, men Sun säger åt honom att sluta låtsas vara intresserad. De vet båda att han hatade Jin. Mr Paik är chockad över hur Sun talar till honom. Sun säger att Oceanic Airlines betalat de överlevande en betydande summa pengar i skadestånd och att hon samma morgon använde pengarna till att köpa upp större delen av hans företag. Han förstörde Jins liv och det var på grund av honom som hon och Jin befann sig på det där planet. Han är en utav de två personerna som hon skyller Jins död på. Efter att hon fött sitt barn ska de diskutera framtiden för deras företag.

Locke, Ben och Hurley fortsätter sin vandring genom djungeln. Ben säger åt dem att de är på väg till Orchid-stationen, ett växthus, för att flytta på ön, precis som Jacob sa åt Locke att göra. Hurley är tveksam. Om det är så enkelt, varför flyttade inte Ben bara på ön innan de beväpnade legosoldaterna kom dit? Ben säger att det är farligt och oförutsägbart. Det är en sista utväg. När de kommer upp på en ås plockar Ben fram en gammal träkista gömd under några stenar. Inuti finns ett gammalt kexpaket, en kikare och en liten spegel. Hurley börjar äta av kexen, och Ben påpekar att de är femton år gamla. Ben tar spegeln och placerar sig själv i solläge. Han sänder en signal genom att kasta solkatter mot ett närliggande berg. Flera kilometer därifrån blinkar någon tillbaka. Locke inser att Ben just sänt ett kodat meddelande till De andra och att det blivit mottaget. Han frågar Ben vad meddelandet var. ”Det angår dig inte” Svarar Ben.

4x12f

Daniel erbjuder sig att skjutsa de överlevande till Fartyget

På stranden råder kaos. Sayid vill följa efter Jack och Kate, men de behöver sjösätta folk på en gång. Just då återvänder Kate och Miles från djungeln. Kate berättar vad som pågår, och går med på att följa med Sayid efter Jack och Sawyer. Daniel kommer fram till dem och erbjuder sig att skeppa folk tillbaka till Fartyget. Juliet säger att Sun borde följa med i första gruppen, eftersom att hon är gravid. Kate lämnar över Aaron till Sun, och följer efter Sayid in i djungeln. Daniel åker iväg med gummibåten, tillsammans med Sun, Jin, Aaron och tre andra överlevande.

Framåtblick till Hurley som parkerar vid sitt hus och finner dörren på glänt. Ingen är hemma. Därefter hör han viskningar. Han närmar sig ett par dörrar, öppnar dem och – överraskning! Hans föräldrar har ordnat en födelsedagsfest för honom. Bland gästerna finns även Kate, Sayid, Nadia och Sun. Hurleys far, David, tar med Hurley till garaget, för att visa honom hans present. Det är en färdiglagad Camaro, som Hurley och David har mekat med sedan Hurley var tio år. David förklarar att när han trodde att Hurley var död, lagade han bilen till minne av sin son. Men allt är inte lika lyckligt som det verkar. När Hurley sätter sig i bilen och vrider om nycklarna, upptäcker han den mystiska nummerserien på vägmätaren. 4 8 15 16 23 42. Hurley kastar sig ut ur bilen, och flyr längst gatan i rädsla.

4x12e

Jack och Sawyer hittar helikoptern och Lapidus

Gummibåten anländer till Fartyget, där Desmond hjälper gruppen upp på däck. Sedan återvänder Daniel till stranden igen för att hämta nästa grupp. Michael kommer upp på däck, och meddelar Desmond att han har lagat motorerna. Han är uppenbart den sista person som Sun och Jin förväntar sig att se. Desmond går upp till styrmannen Hendricks, som slår på motorerna. Hendricks upptäcker att någonting ger störningar åt djupmätaren, och att de inte kommer att kunna navigera mellan reven utan den. Desmond ger sig av för att hitta orsaken till störningarna.

Jack och Sawyer följer signalen genom djungeln och kommer fram till helikoptern. Där finner de Lapidus fastkedjad med handbojor i helikoptern. Han berättar att Keamys team gått till Orchid-stationen för att fånga Ben. Lapidus ber dem att ta av honom handbojorna, och säger att han kan börja flyga dem från ön när han är fri. Jack frågar vad som kommer att hända de andra personerna som är med Ben. ”Ingenting trevligt” Svarar Lapidus. Sawyer inser att Hurley är med Ben. Jack och Sawyer ger sig av mot Orchid-stationen.

4x12d

Richard visar sig för Kate och Sayid

Kate och Sayid springer genom djungeln och följer Jack och Sawyers spår. Kate stannar förvirrat. Spåren är annorlunda och svänger tillbaka bakom dem. De är förföljda. Sayid drar sin pistol, vänder sig om och beordrar personen att visa sig nu. Richard Alpert kliver fram ur djungeln och ber dem att släppa sina vapen. Sayid och Kate lyder inte, men plötsligt dyker en stor skara av De andra upp runtomkring dem, alla beväpnade. Richard ber dem än en gång att släppa sina vapen.

Uppe på däck berättar Michael sin story för Sun och Jin. Hur han och Walt använde Bens bäring för att ta sig till en ö, där de sålde fiskebåten och liftade med ett fraktfartyg tillbaka till New York. Plötsligt rusar Desmond upp på däck och skriker efter Michael. Han tar med sig Michael och Jin ner under däck, till en hytt. Där inne finns en stor hög med sprängämnen sammankopplad med en komplicerad tidsmätare och en radiomottagare med en släckt röd lampa. De inser att ifall bomben sprängs, kommer hela Fartyget att gå under.

4x12b

Jack träffar sin systers mor

I den sista framåtblicken befinner vi oss i en kyrka, där Jack äntligen håller sitt länge försenade minnestal över sin far. När alla gått närmar sig en kvinna, Carole Littleton, och säger att hon tror att hon är anledningen till att Jacks far kom till Australien. Christian kom för att träffa sin dotter. Hennes dotter. Jack är förstummad över detta. Det konstigaste av allt är dock att deras dotter också befann sig på fight 815. Jack satt antagligen bara några rader från henne utan att ens veta om att hon var hans syster. Hennes namn var Claire. Jack är chockad. Carole säger till Kate att hennes son är vacker, men vet inte om att det är hennes barnbarn.

4x12a

Ben överlämnar sig till Keamy

Medan de går genom djungeln, fortsätter Hurley att fråga ut Ben. Om Orchid-stationen kan flytta på ön, betyder inte det att legosoldaterna från Fartyget flyttas de med? Ben svarar ja, men försäkrar honom att han arbetar på det problemet. Ben stannar plötsligt till, och ber Locke om kikaren. Han säger åt dem att lägga sig ner, eftersom att de är vid Orchid-stationen. Locke spanar bland träden, och får syn på det stora, förvittrade växthuset med stora betongväggar, övervuxet av rankor och ogräs. Ben räcker över kikaren till Locke, som ser att Keamy och hans team redan är där. Ben räcker över en uppfällbar batong till Locke, och ger honom specifika instruktioner: Han ska ta sig in i växthuset och svänga åt vänster, och gå framåt tills han får syn på en nisch i väggen. Där finns en gömd spak, som Locke ska använda för att ta sig ner med hissen till den riktiga Orchid-stationen, som ligger under mark. Locke frågar vad Ben tänker göra, och Ben säger ”Hur många gånger måste jag säga det? Jag har alltid en plan!”. Sedan lämnar Ben sitt gömställe, och går raka vägen fram till legosoldaterna. Keamy får syn på honom, och riktar sin pistol mot hans huvud. Men istället för att skjuta honom, slår han Ben medvetslös.