FANDOM

"The Package"
6x10
Avsnitt 06x10
Skriven av Paul Zbyszewski & Graham Roland
Regisserad av Paul Edwards
Sändningsdatum 30 Mars 2010
Centricitet Sun Kwon
Jin Kwon
Gästskådespelare
  • Alan Dale - Charles Widmore
  • Kevin Durand - Martin Keamy
  • Anthony Azizi - Omar
  • Andrew Divoff - Mikhail Bakunin
  • Sheila Kelley - Zoe
  • Natalie Garcia Fryman - Ms. Kendall
  • Larry Joshua - Säkerhetsvakt
  • Fred Koehler - Seamus
Tidigare avsnitt Ab Aeterno
Nästa avsnitt Happily Ever After

Jack och Locke gör sina sista drag mot varandra samtidigt som Locke tvingar Desmond på ett viktigt uppdrag. Richard och Miles finner ett sätt att lämna ön på. I den alternativa verkligheten börjar de överlevande att minnas vad som hände dem på ön.

HandlingRedigera

6x10a

Locke bevakas med nattsyn

Någon spionerar på Lockes läger under natten. De ser på medan Locke går över till Jin och föreslår att han tar bort bandaget från sitt skadade ben. Jin frågor honom om namnen i grottan och om det är han eller Sun som är kandidaten. Locke vet inte men det enda sättet att lämna ön är om de sista kandidaterna slår sig samman. Jin säger att Sun inte är med dem, men Locke vet. Han jobbar på det.

I den alternativa verkligheten befinner sig Sun och Jin på LAX där de får veta att Jin inte kommer att få ta med sig sina pengar därifrån. Jin måste fylla i ett formulär innan det är möjligt. Jin inser att han har missat sitt möte. Sun frågar vad pengarna var för men Jin har ingen aning. Hennes far sade åt honom att lämna över pengarna tillsammans med guldklockan. När de kommer fram till hotellet ger receptionisten dem ett rum med havsutsikt, men Jin säger på svag engelska att de inte är gifta och visar honom hans hand.
6x10bb

Zoe och Seamus hittar den nedsövda Jin

Det finns ingen vigselring. Receptionisten ursäktar sig och ger dem två olika rum; ett för Paik och det andra för Kwon.

Tillbaka i Lockes läger meddelar Locke Sayid att han måste göra en sak och är tillbaka följande morgon. Under tiden vill han att Sayid håller ett öga på lägret. När Locke är på väg därifrån stoppar Sayid honom och berättar att han inte längre känner något. Varken sorg eller smärta. Locke säger att det är ett gott tecken. Samtidigt kritiserar Jin Sawyer för att han lyssnar på ”den där saken” och bestämmer sig för att leta reda på Sun. Sawyer frågar vart han ska leta och Jin ska precis svara då han träffas av en bedövningspil och faller medvetslös till marken. Lägret peppras av bedövningspilar och kaos utbryter då förskräckta människor springer omkring. När ingen längre rör sig dyker Zoe, Seamus och Widmores team upp. Seamus hittar Jin och frågar ifall det är rätt person. Zoe säger åt honom att ta med honom till Hydra-ön.

6x10d

Ben och Ilana pratar om vad de ska göra härnäst

Nästa morgon på stranden spelar Miles och Frank kort medan Ilana och Ben pratar. Ben undrar vad de väntar på och Ilana svarar att de väntar på att Richard ska komma tillbaka. Ben gissar på att de aldrig kommer att se Richard igen efter gårdagens händelser men Ilana är säker på att Hurley kommer att ta med honom tillbaka. Miles tror inte att Hurley kan hitta honom men Ilana litar på Jacob och att Richard vet vad de ska göra. Och till dess väntar de. Plötsligt stormar Sun argsint in i djungeln och Jack hittar henne senare i den gamla trädgården. Det är en enda röra. Jack frågar ifall hon tror att Richard kommer tillbaka men Sun bryr sig inte. Hon bryr sig inte heller om att vara en kandidat och när Jack försöker förklara att det finns en anledning till att de återvände säger hon nej – hon ville bara få Jin tillbaka.

6x10e

Sun klär av sig inför Jin

I Los Angeles besöker Jin Suns hotellrum och säger att han ska till mötet, men Sun säger att det är för sent. Hon bjuder in honom och börjar förföriskt att ta av sig sina kläder. Hon tar av sig sin blus och de börjar kyssa varandra. Även om de inte är gifta har de ett förhållande, som de för allt i världen försöker hålla hemligt. Nästa morgon vaknar de upp i Suns säng. Sun vill att de rymmer tillsammans och berättar att hon har ett hemligt konto, men Jin är tveksam. Sun frågar ifall han vill vara med henne och han svarar självklart. Sun ska just berätta något då det knackar på dörren. Jin gömmer sig i badrummet medan Sun öppnar dörren. På andra sidan står Keamy, som säger sig vara en vän till Suns far.

6x10f

Sun jagas av Mannen i svart

På ön arbetar Sun uppgivet i sin trädgård då Locke dyker upp och överraskar henne. Han berättar att han har hittat Jin och erbjuder sig att ta henne till honom. Han befinner sig i Lockes läger på andra sidan ön men Sun tror inte på honom, inte efter att han dödade De andra i Templet. Locke säger att de var förvirrad och att han gav dem chansen att följa med honom… just som han ger henne samma chans. Men istället sätter Sun av åt andra hållet och Locke springer efter henne genom djungeln. Sun vänder sig om och upptäcker att Locke är precis bakom henne och när hon vänder sig om igen slår hon huvudet i ett träd!

6x10g

Sun eskorteras till banken av Mikhail Bakunin

På Suns hotellrum letar Keamy igenom rummet. Sun antar att han är personen de skulle möta och ger honom klockan. Snart anländer även Omar som berättar att Jin inte är på sitt rum. Keamy säger åt honom att titta i badrummet, där Omar hittar Jin. Keamy frågar vart pengarna är men Sun och Jin förstår inte vad han säger. Keamy blir frustrerad och säger åt Omar att hämta ryssen som kan tala koreanska. Omar ger sig av och återvänder snart med Mikhail Bakunin, en utav De andra, här med båda ögonen intakta. Mikhail lyssnar på Sun och översätter för Keamy att pengarna togs ifrån dem i tullen. Keamy ser inte det som sitt problem och Mikhail tyder att Sun kan ersätta dem med pengarna från sitt eget konto. Keamy beordrar Mikhail att följa med Sun till banken, medan han själv och Omar tar Jin till restaurangen.

Locke återvänder till lägret och upptäcker att alla är medvetslösa. Han väcker Sayid och frågar vad som hände. När Sayid säger att han inte vet vem som attackerade dem frågar Locke ”Vart är Jin?”. Senare meddelar Locke Sayid att de ska ta kanoten till Hydra-ön och frågar ifall Sayid är en bra simmare. Sawyer lyssnar på deras samtal. Claire frågar Locke ifall hennes namn tillhörde kandidaterna och Locke svarar nej. Claire säger att det i så fall inte spelar någon roll ifall hon kommer ombord på flygplanet. Locke behöver henne inte och Aaron skulle aldrig känna igen henne. Han tror att Kate är hennes mamma. Därefter frågar hon ifall Kates namn fanns i grottan och Locke svarar nej, men han behöver henne också. Han behöver tre kandidater till för att lämna ön och Kate kan hjälpa honom att få med sig de tre personerna till planet. Men därefter behöver han henne inte längre. Claire förstår vad han menar.

6x10hh

Jin vaknar upp i Rum 23 på Hydra-ön

Jin vaknar upp i Rum 23 – rummet för hjärntvättning – på Hydra-ön. När han kommer åt en knapp börjar skrikande, överlappad musik svämma ut ur högtalarna medan hundratals bilder reflekteras på en projektortavla. Jin stänger av det då Zoe kommer in och berättar att Dharma Initiativet här experimenterade på undermedveten tankeöverföring. Jin frågar varför de tog honom dit och när Zoe inte vill svara försöker han ge sig av. Men Zoe tvingar tillbaka honom med en elchockspistol. Hon ber om ursäkt och förklarar att hon inte kan låta honom ge sig av. Hon visar honom en karta av ön där ön är indelad i olika rutor. Varje ruta föreställer en ficka av elektromagnetism. Den som gjorde kartan är till stor hjälp för dem, och den är signerad utav Jin själv. Jin säger att ifall de vill ha svar måste de ta honom till Charles Widmore.

6x10i

Ben hittar Sun i djungeln

I djungeln hittar Ben Sun medvetslös vid trädet. Han väcker henne och frågar vad som har hänt. Men när Sun ska förklara kan hon inte längre tala engelska. Ben säger åt henne att förklara vad hon menar och vad som har hänt, och Sun svarar ”Locke”. Ben tar med sig Sun tillbaka till lägret där Jack undersöker henne. De andra tror att det var Ben som skadade Sun men han lovar att hon var medvetslös när han hittade henne. Jack frågar Sun ifall hon kan förstå honom och hon nickar till svars. Hon kan bara inte tala engelska. Jack misstänker att orsaken till detta kan vara ett trauma som har skadat hennes hjärna temporärt. Han försäkrar henne om att det kommer att gå bra, just som Miles upptäcker ett leende på Ilanas läppar. De vänder sig om och ser att Richard och Hurley har återvänt. ”Packa era saker” Säger Richard ”Vi ska ge oss av”.

6x10j

Jack undersöker Sun medan Ben, Ilana, Miles och Frank ser på

I den alternativa verkligheten befinner sig Sun och Mihail på en bank, där Sun får veta att hennes hemliga konto är tomt. Hon är chockad och Mikhail frågar vem som stängde det. Bankmannen förklarar att det var Suns far, Mr Paik, som gjorde det. Pengarna överfördes till ett av hans egna konton. Sun frågar varför han skulle göra något sådant och Mikhail svarar ”Varför tror du?”.

I restaurangen tar Omar med sig Jin in i frysrummet och binder fast Jin i en stol. Keamy skickar iväg Omar för att hämta Sayid och förklarar därefter för Jin att de har bundit fast honom eftersom att han troligen kommer att få spel när han får veta vad de tänker göra med honom. Jin stirrar oförstående på honom och Keamy förstår att Jin inte kan ett ord på engelska. Han berättar att Mr Paik blev väldigt arg när han fick veta att Jin låg med hans dotter. Pengarna som Jin kom dit för att leverera var pengarna Keamy skulle få för att döda honom. Han ler mot Jin och säger att vissa människor helt enkelt inte är menade att vara tillsammans.

6x10k

Locke konfronterar Widmore och berättar att krig är på väg

Locke ror iland på Hydra-ön med kanoten. Sayid syns inte till. Han tar sig uppåt på stranden och upptäcker att Widmores team har placerat ultraljudspylonerna längst hela stranden likt en mur. Han närmar sig pylonerna då ett skott avfyras och Seamus störtar ut ur djungeln med andra beväpnade män. Locke säger att han kommer i fredligt syfte. På var sin sida av pylonerna går Locke och Seamus längst stranden tills de kommer fram till den plats där Widmore väntar. Locke frågar ifall Widmore vet vem han är på vilket han svarar att han känner till honom. Därefter vill Locke veta varför de tog Jin och Widmore svarar att han inte förstår vad Locke talar om. ”En vis man sade en gång att krig är på väg till ön” Predikar Locke ”Jag tror att det just anlände”.

6x10l

Sun konfronterar Richard om hans plan att förstöra Ajira-planet

På stranden vill Sun, Jack, Ben, Hurley, Ilana, Miles och Frank veta vart de ska. Richard frågar vart Locke är och Ben berättar att han skulle till Hydra-ön. Richard förklarar för gruppen att ifall Locke vill lämna ön är Flight 316 det enda sättet för honom att ta sig därifrån. Därför måste de till Hydra-ön och stoppa honom. Ilana frågar hur de ska göra det och Richard svarar att de ska förstöra planet. Sun blir rasande och börjar skrika åt Richard på koreanska. Ingen av dem förstår henne. ”Jag ska ingenstans!” Avslutar hon med och störtar därifrån. Richard, Jack och de andra följer henne chockat med blicken och Hurley mumlar ”Jag tror inte att hon vill följa med”.

I den alternativa verkligheten sitter Jin fortfarande bunden i frysen. Utanför hör han hur Keamy talar med någon – innan tre skott avfyras. Jin sparkar på dörren och Sayid öppnar den. Vi har sett den här scenen förut. Jin ber Sayid på koreanska att inte döda honom. Sayid är på väg därifrån då Jin skriker åt honom att befria honom. Sayid placerar en kniv i Jins hand innan han ger sig av.

6x10m

Jin håller Mikhail under vapenhot

Senare anländer Mikhail med Sun till restaurangen och hittar Keamy, Omar och deras lakej ligga döda på marken. Mikhail springer över till Keamy och upptäcker att han fortfarande är vid liv. Keamy varnar Mikhail – sedan dör han. Mikhail hinner inte reagera innan Jin dyker upp och riktar sin pistol mot hans bakhuvud. Han befaller honom att släppa sitt vapen, men Mikhail tror inte att Jin kommer att skjuta honom. Han har inte vad som krävs. Plötsligt snurrar Mikhail runt och slår pistolen ur Jins hand, samtidigt som han oavsiktligt avlossar ett skott. Mikhail kastar sig över Jin, men han lyckas göra sig fri och får tag på sin pistol. Han skjuter Mikhail och träffar honom i ögat. Mikhail faller till marken och Jin pustar ut. Men då upptäcker han att Sun har blivit träffad av kulan i magen. Hon faller till marken och Jin kastar sig efter henne. Sun berättar svagt att hon är gravid, innan Jin lyfter upp henne och springer därifrån.

6x10n

Widmore berättar för Jin att alla han bryr sig om kommer att dö om Locke lämnar ön

Widmore rusar in i Hydra-stationen och ryter åt Zoe att de följde en tidtabell. Det här skulle inte hända på flera dagar. Zoe ursäktar sig och säger att Jin var på väg att lämna Lockes läger. Widmore befaller Zoe att hämta leveransen från ubåten och ta det till sjukstugan. Zoe ger sig av och Widmore vänder sig till Jin, som väntar i hörnet. Han ber om ursäkt för allt Jin har gått igenom och berättar att de sökte igenom bagaget från flygplanet, där de hittade Suns digitalkamera. Han ger den till Jin, som bläddrar igenom den och upptäcker massor av bilder på sin dotter, Ji Yeon. Det är fösta gången han ser henne. Widmore förstår att Jin skulle vilja återförenas med sin fru och dotter, men det skulle inte hålla länge. Om den saken förklädd som John Locke skulle lämna ön skulle alla de bryr sig om att dö. Widmore kom tillbaka till ön för att se till att det inte händer, och nu tycker han att det är dags för Jin att se leveransen. Jin frågar vilken leverans och Widmore svarar att det inte är en vilken, utan en vem.

6x10c

Desmond Hume har återvänt till ön

Natten har fallit över ön och i lägret slår sig Jack ner bredvid Sun på stranden. Han ger henne en penna och ett block och frågar henne vad Locke sade. Sun skriver ner att Locke har Jin, och att hon inte litar på Locke. Jack frågar ifall hon litar på honom och Sun nickar. Han lovar henne att hjälpa till att hitta Jin, och efter det ska de allihop ta sig ombord på flygplanet och flyga så långt bort från ön som möjligt. Sun ler tacksamt mot honom.

På Hydra-ön kommer Sayid upp till vattenytan på havet i närheten av ubåten, som ligger dockad vid en brygga. Han gömmer sig intill bryggan och ser på medan Zoe och Seamus hjälper en näst intill medvetslös man upp ur ubåten. Seamus klagar på att han knappt kan hålla sig uppe och Zoe svarar att det beror på sömnmedlet han fick. De tappar greppet och mannen faller ner på bryggan. Zoe hjälper henne upp, men från vattnet kan Sayid se att mannen inte är någon mindre än Desmond!