FANDOM

"The Moth"
1x7
Avsnitt 01x07
Skriven av Jennifer Johnson & Paul Dini
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 3 November 2004
Centricitet Charlie Pace
Gästskådespelare
  • Neil Hopkins - Liam Pace
  • Christian Bowman - Steve
  • Dustin Watchman - Scott
  • Glenn Cannon - Präst
Tidigare avsnitt House of the Rising Sun
Nästa avsnitt Confidence Man

Charlie kämpar mot sina inre demoner efter att ha gett sina droger till John Locke. Sayid kommer upp med en plan att triangulera den franska kvinnans nödsignal i hopp om att hitta en väg av ön. Avsnittets tillbakablickar centrerar runt Charlies kamp mot lockelserna som medförs då man är en rockstjärna, men också sin äldre brors stora ego.

HandlingRedigera

Charlie verkar inte må bra och sitter vid grottorna, där han försöker spela på sin gitarr för att tänka på annat än sina droger. Locke dyker upp och föreslår att de går på en promenad – Frisk luft gör honom gott. Senare går Charlie runt i djungeln, då ett vildsvin börjar jaga honom. Charlie springer åt det motsatta hållet och lyckas få vildsvinet att gå i en utav Lockes fällor. Locke tackar honom för hjälpen, men det enda Charlie vill är att få sina droger tillbaka.

7a

Charlie biktar sig om sitt liv som rockstjärna

I tillbakablicken biktar sig Charlie inför en präst om sitt vilda liv som rockstjärna. Efteråt bestämmer sig Charlie för att sluta DriveShaft, men när han träffar sin rebelliska äldre bror Liam, som också är med i bandet, får han veta att de har fått ett skivkontrakt. Charlie går med på att fortsätta på ett villkor: När han säger att det är över, då är det över.

På stranden pratar Jack med Kate om grottorna. Han vill att Kate flyttar upp med dem men Kate vägrar ge upp på chansen för räddning. Medan Kate tror att de snart kommer att bli räddade håller Jack inte med. Sawyer avbryter dem. Nu när Jack har flyttat upp till grottorna tar han över läkartältet. Han vinkar farväl medan Jack beger sig tillbaka upp till grottorna. Inne i djungeln ångrar Charlie att han gav drogerna till Locke och vill nu ha dem tillbaka, men Locke säger att han ger dem till Charlie ifall han ber om dem tre gånger – det här var första gången.

Samtidigt har Sayid kommit upp med en imponerande plan för att hitta den franska kvinnan som har sänt sitt nödmeddelande på ön i 16 år. Genom att triangulera tre antenner på olika platser och använda transcievern från cockpiten kan de hitta platsen från var hon skickade sitt meddelande. Men de tre antennerna måste slås på samtidigt från tre olika ställen. Boone stannar med den ena antennen på stranden medan Kate tar med sig en in i djungeln och Sayid placerar den sista i bergen. För att veta att de alla slås på samtidigt delar Sayid ut var sin raket och säger att när alla tre raketer har avfyrats ska de slå på antennerna. Dock har de ett annat problem: De behöver någon sorts batteri för att hålla igång trancievern, så Kate beger sig över till Sawyers tält. Hon vet att han har hamstrat saker från flygplanet och efter en stund ger Sawyer henne ett batteri från en bärbar dator.

7

Grottan rasar samman

I grottorna försöker Charlie hjälpa Jack och Hurley att flytta in genom att bära Jacks väskor, men en av väskorna går upp och medicinen faller ut över marken. Jack påpekar att Charlie ser sjuk ut. Någon annanstans i grottorna befaller Jin Sun att klä sig i något mer täckande, trots att Sun finner det alldeles för varmt. Senare hittar Hurley Charlie och berättar att Jack vill att han flyttar sina saker som ligger i vägen. Charlie stormar över till grottan där Jack befinner sig och skriker åt honom att inte behandla honom som ett barn. ”Jag är ju för fan en rockgud!” Ryter han, vilket får grottan att skaka. Plötsligt rasar den samman och Charlie lyckas ta sig ut, men Jack blir instängd i raset.

I nästa tillbakablick spelar bandet DriveShaft på en konsert. Åskådarna jublar under deras låt "You all everybody", men då Charlie ska sjunga tar Liam istället över hans rader vilket gör Charlie rasande. Efteråt bråkar Charlie och Liam, tills Charlie upptäcker att Liam tänker använda droger tillsammans med en ung blondin. Han är chockad.

77

DriveShaft spelar på en konsert

Kaos bryter ut bland de överlevande och medan gruppen börjar gräva ut Jack säger Hurley till Charlie att springa ner till stranden och hämta Kate. Väl nere på stranden berättar han vad som har hänt och Michael och flera andra överlevare springer upp till grottorna. Boone tänker också hjälpa till och tvingas därför överlämna antennen och raketen till Shannon som tveksamt går med på att göra det. Charlie kan inte hitta Kate någonstans och Sawyer berättar vart hon är. Sawyer ger sig av för att hitta henne.

Kate och Sayid går genom medan de diskuterar flygplanskraschen. Ifall flygplansstjärten kraschade i havet på andra sidan ön finns det inte en chans att någon av passagerarna överlevde. Kate har fortfarande hopp men Sayid säger att dåliga saker händer ibland. Sawyer dyker upp men berättar inte vad som har hänt med Jack. Istället erbjuder han sig att hjälpa till och stannar i djungeln med Kate och antennen medan Sayid klättrar upp i bergen.

I tillbakablicken störtar Charlie in backstage och befaller kvinnorna att försvinna. Han konfronterar sin bror om drogerna, innan han informerar den höga Liam att han tänker sluta bandet. Liam säger att utan bandet är Charlie ingenting. ”Ingen vet vem du är!” Ryter han och stormar ut ur rummet, samtidigt som Charlie börjar gråta. När Charlie sätter sig ner hittar han sin brors heroin och tar det.

Michael tar över arbetet att rädda Jack, eftersom att han har varit i byggbranschen. På väg till grottorna stöter Charlie på Locke, som är mitt uppe i att flå vildsvinet. Charlie berättar om Jack men Locke vet att det inte är därför han är där och Charlie ber om drogerna en andra gång. Locke säger nej. Locke visar Charlie en kokong där en mal vilar. Han skulle kunna hjälpa malen ut, men den skulle vara för svag för att överleva. När Charlie är stark nog, kommer han att kunna bryta sig ut.

7b

Locke visar malen för Charlie

De överlevande lyckas öppna en smal tunnel in i den raserade grottan och hör Jacks röst långt där inne. Charlie erbjuder sig att gå in, och när han väl gör den, rasar den igen bakom honom. I djungeln råkar Sawyer berätta vad som har hänt med Jack. Kate lämnar över antennen till Sawyer och springer mot grottorna.

I den sista tillbakablicken har flera år passerat och Liam har börjat ett nytt liv och flyttat till Australien. Även Charlie befinner sig där, för att be Liam återvända till DriveShaft. Liam förstår att Charlie bara gör det för drogerna, så han tackar nej. När Liam säger att Charlie kan få hjälp mot sitt missbruk, stormar Charlie iväg och säger ”Det var du som gjorde det här mot mig”.

7d

Sayid blir nedslagen

Charlie kryper in till Jack, vars axel har gått ur led. Efter att Charlie dragit rätt den, inser de båda att luften håller på att ta slut. Utanför anländer Kate och börjar gräva sig in. Inne i grottan berättar Charlie att han är en missbrukare, och Jack undrar varför han inte sagt något tidigare. Han kunde ha hjälpt honom. Charlie upptäcker att en mal tar sig ut genom ett hål i grottaket, och börjar gräva sig ut ur det. Tillslut tar sig de båda ut i friheten och återvänder till de andra. Jack omfamnas av Kate och Charlie blir dagens hjälte.

När klockan slår fem avfyrar Shannon sin raket från stranden. Från bergen ser Sayid hur både Shannon och Sawyers raketer skjuts upp och gör likadant med sin egen. Alla tre slår på antennerna, men när Sayid ska lokalisera signalen blir han plötsligt nedslagen bakifrån.

Vid grottorna tackar Jack Charlie, då Hurley kommer förbi och säger att Charlie inte ser ut att må bra. Jack ljuger och säger att han lider av influensa innan Charlie går därifrån. Kate slår sig ner bredvid Jack och berättar att Michael har inspekterat grottorna och sett till så att de är säkra.

Charlie går över till Locke vid en brasa och ber om drogerna en tredje gång. Locke ser besviken och förråd ut men ger honom ändå drogerna. Men efter att ha stirrat på dem en stund kastar Charlie in dem i elden. ”Jag är stolt över dig” Säger Locke, samtidigt som Charlie ser en mal flyga över natthimlen.

TriviaRedigera

  • Emelie de Ravin (Claire) är inte med i det här avsnittet.
  • The Moth markerar det första framträdandet för Charlies bror, Liam.
  • För första gången byter många av de överlevande kläder.