FANDOM

"The Life and Death of Jeremy Bentham"
5x7
Avsnitt 05x07
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 25 Februari 2009
Centricitet John Locke
Gästskådespelare
  • Alan Dale - Charles Widmore
  • Malcolm David Kelley - Walt Lloyd
  • Lance Reddick - Matthew Abaddon
  • Zuleikha Robinson - Ilana
  • Saïd Taghmaoui - Caesar
  • William Blanchette - Aaron
  • Ammar Daraiseh - Doktor
  • Stephen Scibetta - Byggledare
  • Grisel Toledo - Sjuksyster
Tidigare avsnitt 316
Nästa avsnitt LaFleur

Efter att ha lämnat ön med hjälp av det frusna hjulet påbörjar John Locke sitt ödesdigra uppdrag att samla Oceanic 6 under sitt nya alias Jeremy Bentham.

HandlingRedigera

5x7a

John Locke har återvänt till ön

Avsnittet börjar med att samma man från Flight 316 som talade med Jack om Lockes död sitter på ett mörkt kontor och går igenom några lådor. Han hittar dokument från Daniel Faradays dagbok och ett gevär som han stoppar i sin väska. Kvinnan som eskorterade Sayid ombord på planet, Ilana, och kommer in och berättar för mannen att det befinner sig en man i lägret som ingen minns ombord på flyget. De båda lämnar byggnaden, som visar sig vara Hydra-stationen och kommer ner på stranden, där Flight 316 har landat, och de överlevande börjar bygga upp ett läger. Mannen går fram till en man som sitter ner och presenterar sig som Caesar, och frågar vem han är. Han vänder sig om och vi ser att det är John Locke.

Nästa dag står Locke på stranden och blickar ut över den stora ön några kilometer bort, då Ilana kommer fram till honom och erbjuder honom en mango. Locke ser två kanoter på stranden och Ilana berättar ett piloten Lapidus och en kvinna gav sig av i en tredje under natten.
5x7b

Locke vaknar upp i Tunisien

Ilana frågar honom varför ingen minns honom ombord på planet, och Locke säger att han inte heller minns det. När Ilana frågar honom vad det sista han minns är svarar Locke ”Jag minns att jag dog”.

Efter att ha vridit på det frusna hjulet blir Locke bländad av dett vita ljuset, och när det försvinner upptäcker han att han ligger på rygg mitt i öknen. Han kan inte resa på sig på grund av sitt brutna ben, och börjar ropa efter hjälp. Men ingen kommer. När natten faller dyker en bil upp och ett par arabiska män slänger upp honom på flaket, för att ta med honom till sjukhuset. Väl där börjar läkare rusa omkring honom och sätter in en pinne i munnen på honom, innan en doktor trycker tillbaka benet på honom. Locke skriker och slår medvetslös av smärtan.

5x7d

Charles Widmore berättar om lögnen bakom Oceanic 6

När Locke vaknar upp igen finner han att Charles Widmore sitter vid hans sida. Widmore minns att han var sjutton år första gången de träffades på ön, men på de femtio åren som har passerat har inte Locke förändrats ett dugg. Han förstår att någonting är fel och frågar hur lång tid det har gått för Locke sedan han vandrade in i deras läger och pratade med Richard. Locke säger att det bara har gått fyra dagar och Widmore berättar för honom att han var De andras ledare innan han blev utstött av Ben. Locke frågar varför han berättar detta och Widmore svarar att de båda har samma mål; att skydda ön. Widmore misstänker att även Locke blev ivägsänd av Ben, men Locke rättar honom att han lämnade ön frivilligt och att Ben försvann innan han gjorde det.

5x7e

Widmore ger Locke en ny identitet - Jeremy Bentham

Senare sitter Locke och Widmore utanför sjukhuset, som ligger i Tunisien, och Widmore säger till Locke att han vill hjälpa honom hitta Oceanic 6. Widmore ger honom dokument och filer om vart var och en befinner sig, och erbjuder också Locke en hjälpreda. Han presenterar den mörkhyade Matthew Abbadon för Locke och ger honom en stor summa pengar, en mobiltelefon och ett nytt pass med namnet Jeremy Bentham. Locke är skeptisk men accepterar Widmores hjälp. Abbadon ger sig av med den rullstolsburne Locke mot flygplatsen, för att hitta Sayid.

I Santo Domingo håller Sayid på att bygga en skola tillsammans med andra arbetare då Locke dyker upp med sin rullstol och ber att få tala med Sayid. Locke erbjuder honom att följa med tillbaka till ön, men Sayid vägrar och säger att han har arbetat för Ben i två år för att skydda de andra Oceanic 6. Han tror att Locke vill återvända till ön för att han inte har någon annanstans att ta vägen, och Locke säger att ifall Sayid ångrar sig stannar han på Westerfield Hotell i Los Angeles, under namnet Jeremy Bentham.

5x7f

Locke och Matthew Abbadon bevakar Walt i New York

En tid senare i New York sitter Locke och Abbadon i en bil utanför en skola, där Locke ber Abbadon att lokalisera en kvinna, Helen Norwood, åt honom. Abbadon frågar ifall det är en gammal flickvän, men Locke hinner inte svara innan en skolklocka ringer. När Abbadon hjälper Locke ut i rullstolen vinkar Locke åt Walt, som går i en grupp elever. Locke frågar Walt varför han inte är överraskad att se honom, och Walt förklarar att han har haft drömmar om Locke i kostym på ön, omringad av människor som vill skada honom. Locke säger att det bara är drömmar, men Walt ger honom en orolig och nervös blick. Walt frågar ifall hans far, Michael, har återvänt till ön och Locke berättar att när han senast hörde från honom befann han sig på ett fraktfartyg. Han berättar inte om Michaels sanna öde. När Walt ger sig av frågar Abbadon Locke varför han inte försökte få Walt att återvända med dem, och Locke svarar att han har gått igenom tillräckligt. När de båda går tillbaka till bilen ser vi att Ben betraktar dem från andra sidan gatan.

5x7g

Hurley tror att Locke är ett spöke

Vi ser Hurley sittandes utanför mentalsjukhuset då Locke kommer fram till honom. Hurley är helt nonchalant och frågar varför Locke sitter i rullstol, till vilket han svarar att han föll ner i ett hål. Hurley tror att Locke är ett spöke och frågar hur han dog, men Locke säger att han inte är död. Hurley frågar en av sköterskorna ifall han talar med en man i rullstol, och hon svarar ja, vilket får Hurley att förstå att Locke faktiskt lever. Han frågar skräckslaget hur han lämnade ön och Locke försöker få honom att lugna sig. Han ber Hurley följa med honom till ön, men när Hurley får syn på Abbadon tappar han fattningen och skriker att de är onda. När Locke återvänder till bilen vänder sig Abbadon om då Locke frågar vad han gör åt Mr Widmore. ”Tänker du verkligen låtsas att du inte minns att det var jag som skickade dig till fotvandringen och fick dig att hamna på Flight 815?” Frågar Abbadon, och Locke erkänner att han minns det. Sedan berättar han att han får folk dit de ska; Det är det han gör åt Widmore.

5x7h

Kate vägrar återvända till ön

Ett tag senare besöker Locke Kate, som vägrar återvända till ön trots att hennes samvete vill hämta tillbaka dem de lämnade kvar. Kate tror att den enda anledningen till att Locke ville stanna kvar på ön var för att han inte älskade någon, men han håller inte med och berättar om sitt förhållande med Helen, som inte fungerade eftersom han var arg och besatt. Kate svarar att han inte har ändrats mycket. Locke lämnar huset och frågar Abbadon om hans uppgift att hitta Helen. Abbadon säger att han inte har hittat henne, vilket Locke inte tror på eftersom att han lätt lokaliserade Oceanic 6 runt omkring i världen. Abbadon beslutar sig för att berätta sanningen…

5x7i

Abbadon blir dödad av en okänd krypskytt

Senare står Locke och Abbadon och betraktar en gravsten, med namnet Helen Norwood ingraverat. Abbadon berättar att hon dog av en hjärnblödning, och Locke säger att Helen älskade honom och ifall han hade stannat hade de kunnat vara tillsammans. Abbadon säger att det inte hade förändrat något, hon skulle fortfarande vara död, men Locke är inte säker. ”Helen är där hon är menad att vara, medan du är menad att sluta upp på ön” Säger Abbadon och Locke ifrågasätter tro och ifall allt är förutbestämt. Abbadon frågar ifall Richard Alperts förutsägelse att Locke ska dö är förutbestämt eller ifall John verkligen har ett val, vilket gör Locke förvirrad och frågar ifall det någonsin är ett beslut att dö. Locke sätter sig i bilen medan Abbadon lastar in hans rullstol i bagageutrymmet. Plötsligt avlossas tre skott från ingenstans och träffar Abbadon i bröstet. Locke klättrar in i framsätet, kör iväg och lämnar kvar den döde Abbadon på marken. När Locke kör i full fart längst gatan krockar han med en bil och snurrar runt flera gånger, medan Locke slås medvetslös av smällen.

Locke vaknar upp i en sjukhussäng, med en orakad Jack sittandes bredvid sig. Jack berättar vad som hände, och antar att det bara var ett samanträffande att Locke fördes till just hans sjukhus, men Locke håller inte med. Han berättar för Jack att han är där för att ta med honom tillbaka till ön, men Jack kan inte se hur det kan vara hans öde att återvända dit. ”Är du verkligen så speciell som du tror?” Frågar han och börjar ge sig av, men Locke
5x7k

En frustrerad Jack vägrar tro på Locke

stoppar honom och berättar att hans far säger hej. Jack säger att Christian dog för tre år sedan i Australien, och än en gång ber Locke honom att följa med tillbaka – Ifall han gör det kommer även de andra att följa med. Jack ryter åt Locke att lämna honom och de andra överlevande ifred och säger att de aldrig var ”viktiga”.

På Westerfield Hotell befinner sig Locke på sitt rum och skriver sitt självmordsbrev till Jack, och lägger det i fickan. Sedan plockar han fram ett rep och knyter en ögla och drar den runt halsen innan han klättrar upp på ett bord och är redo att hänga sig själv. Det knackar på dörren, men han ignorerar det fram tills att den bryts upp och Ben kommer in. Ben berättar för Locke att han dödade Matthew Abbadon, för att han var en farlig man som arbetade för Widmore, som kommer döda Locke ifall Ben inte hade kommit i tid. Ben säger att Widmore använder Locke för att återvända till ön, och Locke säger att han är inkapabel till att vara en ledare. Ben berättar att Jack har bokat ett flyg från Los Angeles till Sydney, vilket bevisar att Jack har ändrat åsikt.

5x7j

Ben försöker stoppa Locke från att ta sitt liv

När han hjälper Locke ner från bordet säger Ben att Locke har mycket att stå i istället för att dö, och föreslår att han kontaktar Sun. Men Locke säger att han lovade Jin att inte göra det, och visar Ben Jins vigselring. Istället ska han besöka en kvinna som bor i Los Angeles, Eloise Hawking. När Locke nämner hennes namn ser Ben fundersam ut och Locke frågar ifall han känner henne. Plötsligt kastar sig Ben över Locke och börjar strypa honom med repet tills Locke slutar andas. Ben hänger upp Lockes kropp i taket i repet för att iscensätta ett självmord, innan han tar Jins vigselring och ger sig av – Ovetande om Lockes självmordsbrev i fickan.

5x7c

Locke känner igen Ben som mannen som mördade honom

Vi tar oss tillbaka till ön, där Locke besöker Caesar i Hydra-stationen och berättar kort för honom och Dharma. Caesar frågar hur han vet detta och Locke berättar att han har varit på ön förut, i över 100 dagar. Caesar är förvirrad och Locke ber honom förklara vad han upplevde på planet. Caesar berättar om det vita ljuset som fick flera personer, varav en mycket överviktig man att försvinna i tomma intet. Locke förstår att det är Hurley han pratar om, och Caesar tar med honom till ett annat rum i Hydra-stationen, där de håller de skadade passagerarna. Locke undersöker var och en. Det verkar som att han letar efter något. Tillslut hittar han en svårt skadad Ben som ligger sovande på golvet, och Caesar frågar ifall han känner honom. ”Det var den här mannen som dödade mig” Säger Locke.