FANDOM

"Tabula Rasa"
103
Avsnitt 01x03
Skriven av Damon Lindelof
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 6 Oktober 2004
Centricitet Kate Austen
Gästskådespelare
  • Fredric Lane - Pilismannen
  • Nick Tate - Ray Mullen
Tidigare avsnitt Pilot - Part 2
Nästa avsnitt Walkabout

Tabula Rasa är det tredje avsnittet av Lost. Stämningen börjar stiga bland Kate och de andra medan de återvänder från bergen. På stranden försöker Jack rädda polismannens liv, samtidigt som han börjar bli misstänksam gentemot Kate. Tillbakablickar visar hur polismannen fångade Kate i Australien.

HandlingRedigera

I ett provisoriskt läkartält försöker Jack hjälpa den skadade polismannen, som mumlar samma sak om och om igen: ”Lita inte på henne, hon är farlig”. Jack hittar ett förbrytarfoto i mannens ficka, med en bild på Kate. Hurley kommer in och hittar fotot. ”Vad tror du hon gjorde?” Frågar han.

I en tillbakablick upptäcker bonden Ray Mullen att Kate sover i hans lada. Ray erbjuder henne att arbeta hos honom och frågar vad hon heter. ”Annie” Svarar hon. Ray frågar vad hon gör i Australien, men Kate vill inte svara.

3b

Jack och Hurley hittar Kates förbrytarfoto

Kate, Sayid, Charlie, Sawyer, Shannon och Boone gör upp ett läger uppe i bergen. När de sitter runt elden diskuterar de vad de ska berätta för de andra om nödmeddelandet de hörde bestämmer de sig för att inte berätta för de andra vad de hörde. De bestämmer sig för att hålla det hemligt, för att hålla hoppet uppe för de andra. När de andra sover smyger Boone upp och försöker ta pistolen från Sawyer och magasinet från Sayid. De vaknar upp och ett bråk bryter ut om vem som ska få ha pistolen. De kan inte komma överens förrän Charlie föreslår att Kate ska ta hand om den. Hon går tveksamt med på det.

Nästa dag kommer Hurley över till läkartältet och berättar för Jack att Kate och de andra har kommit tillbaka. Medan Sayid förklarar för de överlevande att det inte gick att få tag på hjälp och att de istället måsta göra upp olika grupper som tar hand om läger, mat och vatten, drar Kate Jack åt sidan och berättar för honom om det franska meddelandet de hörde. Jack håller tyst om hennes förbrytarfoto.

Polisen blir bara sämre och Jack förklarar för Kate att han kommer att dö ifall de inte hittar starkare mediciner. Hurley berättar att det kan finnas antibiotika i flygplanskroppen. Jack går in i flygplanskroppen, som är full av lik. Väl där inne stöter han på Sawyer, som letar igenom liken efter användbara saker. Jack gillar inte att han inte visar någon respekt för de döda utan söker istället igenom dem som en gam. Sawyer svarar att de inte befinner sig i civilisationen längre – de är ute i vildmarken.

3d

Hurley träffar Kate

När Hurley ska gå och hämta vatten åt polismannen stöter han på Kate och blir nervös. Kate säger att de inte har träffats än och presenterar sig. När hon vänder sig om, upptäcker Hurley att hon har en pistol. Han springer iväg. Kate går in i tältet, där polisen vaknar upp och försöker strypa henne. Jack kommer in och särar på dem. Medan Kate kämpar efter luft får polismannen en chock och Jack försöker ge honom vatten. Kate vill ta livet av honom så att han slipper plågas, men Jack säger att han inte är en mördare, och berättar att han har sett hennes förbrytarfoto.

Nästa tillbakablick utspelar sig några veckor senare, och Kate har arbetat med Ray under den tiden. Ray kommer på Kate med att ta sina pengar och försöka rymma, så han erbjuder sig att köra henne till tågstationen kommande morgon. Kate tackar honom tacksamt för det.

På ön frågar Michael vem den skallige mannen är och Walt berättar att hans namn är Mr Locke. Michael gillar inte att Walt spenderar tid med den mannen men Walt insisterar att Locke är hans vän. ”Jag är också din vän” Svarar Michael, men Walt håller inte med och säger att ifall han var hans vän skulle Michael hitta hans hund. Inte långt därefter letar Michael efter hunden Vincent då han hör något i djungeln. Han blir rädd och börjar springa åt det motsatta hållet – tills han snubblar ut ur buskarna och rakt in i den nakna Sun, som håller på att tvätta sig. Han ber om ursäkt utan att hon förstår och springer iväg.

Polismannen skriker av smärta vilket gör de andra överlevande irriterade. Shannon skriker rakt ut att hon bara vill att han ska dö, samtidigt som Charlie slår sig ner bredvid Locke som är upptagen med att tillverka en slags visselpipa. Sayid frågar Jack vad som försiggår inne i tältet och Jack svarar att han försöker rädda en mans liv. Längre ner på stranden försöker Kate göra upp en eld då Sawyer dyker upp och erbjuder henne sin tändare. Han tackar henne för att ha tagit pistolen och säger att han annars skulle ha skjutit polismannen på direkten.

I nästa tillbakablick kör Kate och Ray längst en dammig motorväg, när polismannen kör upp bredvid dem. Ray erkänner för henne att han skulle få 23 000 dollar ifall han fångade henne. Kate griper tag i ratten och får bilen att ramma polisens. Båda bilarna kastas ner för ett stup.

3a

Jack tar hand om polismannen

Jack tar hand om den skrikande polismannen medan han säger att inte lita på Kate. Hon gör vad som helst för att komma undan. Kate dyker upp och ber att få tala med polisen i enrum och Jack går tveksamt med på det. Han lämnar tältet medan polisen minns att Kate bad honom om en tjänst ombord på planet. Han frågar vad det var och Kate svarar att hon ville att han skulle se till så att Ray Mullen fick sina 23 000 dollar. Han skrattar och säger att Kate är något alldeles särskilt. Polismannen frågar ifall han kommer att dö och Kate nickar. ”Kommer du att göra det?” Frågar han.

Utanför tältet frågar Hurley Jack varför han lämnar Kate ensam hos polisen och berättar att hon har en pistol. Jack blir chockad och springer över till tältet, just som Kate kommer ut. Han konfronterar henne och frågar vad hon har gjort – just som ett skott avlossas. Sawyer kommer ut ur tältet. Han sköt polisen med den sista kulan i pistolen. Sawyer säger att mannen bad om att bli dödad, så han gjorde det Jack inte klarade av. Plötsligt börjar polismannen skrika inne i tältet. Han dog inte av skottet. Jack skriker åt Sawyer att försvinna och Sawyer väntar tillsammans med Kate utanför medan Jack går in. Polisens skrik växer allt starkare, men plötsligt slutar de. Jack kvävde honom till döds.

3c

Kate och Jack talar med varandra efter nattens händelser

I den sista tillbakablicken vaknar Kate upp i ett dike. Hon räddar en medvetslös Ray ut ur den brinnande bilen, men hon blir stoppad av polismannen, som riktar sin pistol mot henne. Hon är fångad.

Tillbaka på ön går solen upp. Locke sitter på stranden och blåser i sin visselpipa, som får Vincent att återvända till lägret. Han väcker den sovande Michael och visar honom hunden. Han anser att det är bäst om Michael överlämnar hunden till Walt. Michael tackar honom. Strax vaknar Walt och Michael ger honom Vincent tillbaka. Walt är överlycklig och tackar sin far, medan Locke betraktar dem från håll. Jack sitter ensam på stranden då Kate slår sig ned bredvid honom och ber att få berätta vad hon gjorde för att bli efterlyst, men Jack vill inte veta. På ön har alla fått en ny chans till ett liv, och kan därför glömma sitt förra.

TriviaRedigera

  • Det här är första gången Lost använder sina konventionella tillbakablickar. Pilotavsnittet använde sig endast av korta, multi-centrerade tillbakablickar.
  • Kate använde en version av sitt mellannamn (Anne), "Annie", när hon träffade Ray Mullen.