FANDOM

"Special"
14
Avsnitt 01x14
Skriven av David Fury
Regisserad av Greg Yaitanes
Sändningsdatum 19 Januari 2005
Centricitet Michael Dawson
Walt Lloyd
Gästskådespelare

Tamara Taylor - Susan Lloyd David Starzyk - Brian Porter Monica Garcia - Sjuksköterska Natasha Goss - Barnflicka

Tidigare avsnitt Hearts and Minds
Nästa avsnitt Homecoming

Michael blir extremt arg på Walt då han börjar spendera allt mer tid med Locke, vilket leder till en spänd stämning mellan far och son. Michael inser att han måste ta sig son av ön och kommer upp med en idé för att göra så.

HandlingRedigera

Michael vandrar genom djungeln och letar efter Walt. Han springer in i Charlie som letar efter Claires bagage och stöter senare på Jack och Hurley, men de har inte sett hans son. När Michael är borta påpekar Hurley att Michael verkar hata att vara pappa.

I en tillbakablick är dock Michael väldigt exalterad över att bli pappa. Han och hans gravida flickvän Susan är ute och ska handla en spjälsäng. Michael planerar att jobba extra medan Susan avslutar sina juridikstudier. Susan oroar sig för att Michael ger upp sitt målande, men Michael tycker att han kan återuppta det vid ett senare tillfälle. Nu måste de förbereda sig för babyn, som ska heta Walt efter Michaels pappa.

1x14

Michael befaller Locke att hålla sig borta från Walt

Michael hittar Walt, som är tillsammans med Locke och Boone. Locke håller på att lära Walt hur man kastar kniv, vilket Michael inte gillar. Michael skäller på Locke för att låta hans son leka med vapen. Locke svarar att Walt är ”annorlunda”, men Michael vill inte ha Locke i närheten av sin son.

Senare hittar Sun Michael vid elden och frågar ifall han är okej. Michael erkänner att han inte vet hur han ska kommunicera med Walt. Locke sade åt honom att sluta behandla Walt som ett barn, men eftersom Michael aldrig fanns där för Walt under den tiden vet han inte vad han ska göra. Sayid och Shannon förklarar för Jack att på en av Rousseaus kartor finns det en plats på ön som skickar ut signaler. Michael avbryter dem och säger att de måste komma bort från ön. Han tänker bygga en flotte av bambu och flygplansdelar, vilket Jack och Sayid inte tror kommer att hålla. Men det stoppar inte Michael, som kan tänkas göra det själv ifall han måste.

I ytterligare en tillbakablick grälar Michael och Susan. Susan har fått ett mycket bra jobberbjudande i Amsterdam och hon planerar att ta Walt med sig. Hon tycker dessutom att hon och Michael behöver vara ifrån varandra ett tag. När Michael vägrar släppa iväg Walt med henne, säger hon att en domstol definitivt skulle döma till hennes fördel.

Vid soluppgången hittar Kate Charlie, som letar igenom Claires bagage. Han vill hitta hennes dagbok, som hon bevarade i sin väska, men tror att någon har tagit den.

Michael har beordrat Walt att hjälpa till med flotten, men Walt ser Locke och Boone ge sig av mot grottorna, så han säger att han går för att hämta vatten. Locke tycker att Walt borde respektera sin far mer, men då dyker Michael upp och skriker åt Locke. Men Walt skriker tillbaka på Michael och frågar vart han har vart hela Walts liv, och anser att Michael inte är hans far. Walt rusar iväg inåt djungeln och lämnar den förvirrade Michael kvar.

14b

Charlie försöker få Claires dagbok från Sawyer

Nästa tillbakablick utspelar sig månader efter att Susan har lämnat Michael tillsammans med Walt. Michael ringer Susan och ber om att få prata med Walt, men han hör en mansröst i bakgrunden. Susan har börjat dejta sin chef. Michael stormar ut i trafiken och råkar bli överkörd av en bil.

På stranden frågar Charlie och Kate ifall Sawyer har tagit dagboken, vilket Sawyer faktiskt har gjort. Sawyer retar Charlie och ljuger om vad Claire har skrivit vilket resulterar i att Charlie slår till Sawyer, men han ger igen på samma sätt. Kate tar dagboken från Sawyer och får Charlie att följa med henne bort därifrån.

Hurley berättar för Michael att Walt försvann in i djungeln med hunden Vincent. Michael tror att Walt gick till Locke, så han springer efter in i djungeln. Men Walt befinner sig inte tillsammans med Locke, vilket gör Michael mycket orolig. Locke erbjuder sig att hjälpa till och hitta Michaels son och de båda ger sig av.

I nästa tillbakablick ligger Michael på sjukhus, när Susan besöker honom. Hon berättar att hon ska gifta sig med sin chef och att han vill adoptera Walt. Michael vägrar, men Susan säger att maken kan ge Walt så mycket mer än vad Michael kan. Flera år senare bor Walt tillsammans med Susan och hennes make i Australien. Susan arbetar på ett viktigt fall då hon plötsligt känner sig svimfärdig. Maken försöker hjälpa henne samtidigt som Walt kräver deras uppmärksamhet. Plötsligt flyger en liten fågel in i fönstret och bryter nacken. Walt och maken går över och tittar på den och maken ser förvånat på hur Walt återvänder till sin bok utan att ens röra en min.

14c

Michael läser breven han har skickat till Walt

Charlie berättar för Kate att när Claire är borta, gråter han inombords. När Kate är borta, försöker Charlie läsa dagboken, men kan inte förmå sig att göra det. Samtidigt går Walt med Vincent genom djungeln, då Vincent plötsligt börjar skälla och springer iväg in bland träden. Walt jagar efter honom och tappar hundens koppel i processen. Men istället för att hitta Vincent upptäcker Walt någonting annat i djungeln, som ryter åt honom när det närmar sig.

Senare hittar Michael och Locke hundkopplet i djungeln och hör ett vrål i djungeln. De hittar Walt instängd i mitten av en träddunge, med en arg isbjörn utanför som försöker ta sig in till varje pris. Med Lockes hjälp klättrar Michael upp i ett träd, där Michael försöker skrämma bort isbjörnen med en kniv medan Locke räddar Walt. Isbjörnen ger upp och flyr, medan Walt omfamnar sin far.

Ytterligare en tillbakablick, där Susans make ringer på hos Michael i New York och berättar att Susan är död. Han erkänner att han inte vill vara pappa och adopterade Walt för att Susan ville det. Han erbjuder Michael flygbiljetter och pengar för att ta sig till Australien och hämta sin son. Maken säger att han inte kan ta hand om Walt för att pojken är "annorlunda". När Michael anländer till Walt i Australien får han en låda av barnflickan, som innehåller allt som Michael har skickat till Walt under åren - fortfarande oöppnat.

14d

Claire återvänder

Michael ger Walt alla brev han skickat till sin son när Walt bodde i Australien. Charlie läser Claires dagbok, där det står att Claire verkligen gillade Charlie. Han upptäcker någonting och visar det för Jack och Sayid. Det står att Claire har haft drömmar om en svart klippa. Sayid berättar att Rousseau nämnde en plats kallad ”Svarta klippan”, och att det kanske är dit de har fört Claire.

Senare på natten är Locke och Boone ute och letar efter Vincent. Locke använder en hemmagjord visselpipa för att locka till sig hunden. Någonting hörs i buskarna men det är inte Vincent som snubblar ut. Det är Claire. Hon är skakad och förvirrad – men vid liv.

TriviaRedigera

  • Daniel Dae Kim (Jin) gör inget framträdande i avsnittet.
  • Emilie de Ravin (Claire) gör ett framträdande utan dialog.
  • Det här är seriens enda Walt-centrerade avsnitt.