FANDOM

"Solitary"
1x9
Avsnitt 01x09
Skriven av David Fury
Regisserad av Greg Yaitanes
Sändningsdatum 17 November 2004
Centricitet Sayid Jarrah
Gästskådespelare
  • William Mapother - Ethan Rom
  • Mira Furlan - Danielle Rousseau
  • Andrea Gabriel - Nadia
  • Scott Paulin - Sullivan
  • Navid Negahban - Omar
  • Xavier Alaniz - Fånge
Tidigare avsnitt Confidence Man
Nästa avsnitt Raised by Another

På sin resa runt ön finner sig Sayid fånge hos den mystiska franska kvinnan som levt på ön i 16 år. Under tiden har Hurley byggt en golfbana på ön för att hjälpa de överlevande att koppla bort sin oro och trauma. Tillbakablickarna fokuserar på Sayids val mellan sin karriär eller sin barndomskärlek, Nadia.

HandlingRedigera

Tillbakablick till gulfkriget. Sayid håller på att tortera en man som tillslut erkänner att han hjälper Shiiterebellerna med en terrorattack. Hans överordnade är så imponerad av Sayid att han flyttar över honom till underrättelseavdelningen. Medan Sayid talar med sin officer och nära vän, Omar, släpas en kvinna med in i en byggnad. Sayid tar en närmare titt på kvinnan och tycks känna igen henne.

På en hittills okänd del av stranden sitter Sayid och tittar på ett foto av en irakisk kvinna. Han fortsätter gå och hittar en svart kabel som går nedifrån vattnet, in i djungeln. Han börjar genast följa den. Samtidigt i lägret byter Jack Sawyers bandage, medan Kate är orolig för Sayid. Jack säger att Sayid är en tränad soldat och kan ta hand om sig själv.

Medan han följer kabeln genom djungeln råkar Sayid trampa i en fälla. Han slungas upp i luften med en snara runt foten och in i ett träd, där en av grenarna spetsar hans ben, innan han slås medvetslös av trädets stam.

9b

Den franska kvinnan, Danielle Rousseau

I nästa tillbakablick blir Sayid beordrad att tortera kvinnan han såg tidigare – samma kvinna som han har på fotografi på ön. Hon misstänks vara involverad i ett bombdåd och när Sayid kliver in i rummet där hon sitter fängslad och presenterar sig känner kvinnan, Nadia, igen honom från sin barndom. De båda pratar om sitt förflutna, och nu har Nadia blivit en nationens fiende. Nadia vägrar samarbeta och visar honom frätskador och sår från tidigare förhör. Hon säger orört åt honom att få det överstökat.

I grottorna undersöker Jack en av de överlevande, Sullivan, medan Hurley klagar på att alla är oroliga och överspända. Locke och en annan av de överlevande, Ethan, kommer tillbaka efter att ha jagat vildsvin och berättar att de har hittat mer av bagaget i djungeln. Hurley ger sig av för att titta igenom det. Walt ber om att få följa med Locke och Ethan ut och jaga, men Michael hör honom och tillåter det inte. Samtidigt hittar Hurley bagaget och får ett stort leende på läpparna.

Sayid får tillbaka medvetandet och upptäcker att han ligger fastkedjad i en underjordisk bunker. Han hör en kvinna, som frågar ”Vart är Alex?” På olika språk. Kvinnan elektriserar Sayid med olika sladdar, medan hon kräver att få veta vart ”Alex” finns. Sayid vet inte vem Alex är, utan berättar istället om kraschen och det franska meddelandet de plockade upp. Kvinnan avslöjar att hon är den franska kvinnan, Danielle Rousseau. ”Har det redan gått så länge?” Frågar hon förvånat.

99

Jack och de andra överlevande spelar golf

I grottorna planerar Jack och Michael att göra en dusch av vattenfallet då Hurley återvänder och tar med dem och Charlie till ett fält där han har byggt upp en provisorisk golfbana av olika klubbor och andra redskap han hittade i bagaget. Jack, Charlie och Michael bestämmer sig för att spela ett par rundor med Hurley.

9a

Rousseau håller Sayid fången

I bunkern berättar Rousseau för Sayid att ”De andra” kontrollerar meddelandet nu. Hon tittar på Sayids fotografi av Nadia. Rousseau frågar om henne, och Sayid säger att hon är död. Kvinnan börjar lita på honom. Rousseau visar Sayid en speldosa, som hennes man en gång gav henne. Tyvärr har inte speldosan fungerat på flera år, så Sayid erbjuder sig att laga den. Hon låter honom försöka, samtidigt som hon berättar sin historia. Hon var en del av en forskarteam som förliste på ön för sexton år sedan. Sedan hände någonting som fick henne att skicka iväg nödmeddelandet. Hon avslutar genom att säga ”De andra var smittbärarna”. Och trots att hon aldrig har träffat ”De andra” hör hon dem, som viskningar i vinden. Sayid tror henne inte.

I tillbakablicken tar Sayid med mat till Nadias cell och ber att få tala med henne. Han föreslår att hon ska ge honom informationen om bombdåden och rädda sig själv. Nadia vägrar och Sayid inser vad han måste göra. Senare berättar Omar för Sayid att Nadia inte ger dem något och att hon kommer att bli avrättad. Han går till Nadias cell och ger henne en säck att sätta över huvudet.

Fler och fler av de överlevande kommer upp till golfbanan för att spela, till och med Sawyer deltar i gemenskapen. Sawyer idkar byteshandel genom spelet och många går med på hans förslag. När Jack tillslut vinner över Charlie påbörjar de en ny turnering och de överlevande glömmer allt vad oro heter.

9

Sayid släpper Nadia fri

Sayid lyckas laga speldosan och ber om att få släppas fri, men Rousseau tänker inte släppa honom, det är inte säkert utanför. Plötsligt hör de monstret inne i djungeln och Rousseau rusar ut med ett av sina gevär. Sayid frågar vad monstret är för något, men Rousseau svarar ”Det finns inga monster” innan hon försvinner ut. Sayid plockar ihop några av Rousseaus anteckningar och diagram, innan han smiter med ett gevär.

I ännu en tillbakablick hämtar Sayid Nadia ur hennes cell, men när istället för att skjuta henne, skjuter han ihjäl Omar. När Omar är död, skjuter Sayid sig själv i benet och säger åt henne att fly. Hon tar fram ett fotografi på sig själv, skriver någonting på baksidan och flyr.

I djungeln hittar Rousseau Sayid och hotar honom med sitt gevär, samtidigt som Sayid upptäcker att det inte finns någon avtryckare på hans gevär. Rousseau avslöjar att det var hon som dödade alla i sitt team, även sin man, på grund av att ”de var sjuka”. Rousseau vill inte att Sayid ska gå, för hon vill inte vara ensam längre. Sayid berättar för henne att på baksidan av fotografiet han bär med sig står det ”Du kommer att finna mig i nästa liv, om inte i det här”. Rousseau beslutar sig att släppa honom. När han går iväg säger hon ”Alex var min dotter”.

Samtidigt övar Locke på att kasta kniv i djungeln, när Walt kommer förbi. Locke låter Walt testa. När natten faller haltar Sayid tillbaka mot lägret när han plötsligt hör någonting i djungeln… Viskningar.

TriviaRedigera

  • Emilie de Ravin (Claire) och Daniel Dae Kim (Jin) är inte med i avsnittet.
  • Yunjin Kim (Sun) dyker upp utan dialog.
  • Solitary markerar Danielle Rousseau, Ethan Rom and Nadia Abed Jazeems första framträdande.
  • Viskningarna hörs för första gången.
  • "De andra" nämns för första gången, här av Danielle Rousseau.