FANDOM

"Pilot - Part 1"
Lost-season-1-poster
Säsong 1
Avsnitt 25
Sändes 22 September 2004 - 25 Maj 2005
Premiär Pilot - Part 1
Final Exodus - Part 3
Följande säsonger 1 2 3 4 5 6

Sammanfattning av säsongenRedigera

I USA sändes den första säsongen av Lost mellan september 22, 2004 och maj 25, 2005.

HuvudrollerRedigera

  • Matthew Fox - Jack Shephard (25/25)
  • Terry O'Quinn - John Locke (24/25)
  • Evangeline Lilly - Kate Austen (25/25)
  • Dominic Monaghan - Charlie Pace (24/25)
  • Naveen Andrews - Sayid Jarrah (25/25)
  • Josh Holloway - James "Sawyer" Ford (25/25)
  • Ian Somerhalder - Boone Carlyle (21/25)
  • Maggie Grace - Shannon Rutherford (23/25)
  • Jorge Garcia - Hugo "Hurley" Reyes (25/25)
  • Emilie de Ravin - Claire Littleton (18/25)
  • Yunjin Kim - Sun Kwon (24/25)
  • Daniel Dae Kim - Jin Kwon (21/25)
  • Harold Perrineau - Michael Dawson (25/25)
  • Malcolm David Kelley - Walt Lloyd (22/25)

Återkommande rollerRedigera

  • Fredric Lahne - Agent Edward Mars (5/25)
  • Mira Furlan - Danielle Rousseau (5/25)
  • L. Scott Caldwell - Rose Nadler (4/25)
  • William Mapother - Ethan Rom (4/25)
  • Daniel Roebuck - Leslie Arzt (4/25)
  • John Terry - Christian Shephard (4/25)
  • Kimberley Joseph - Cindy Chandler (2/25)
  • Brittany Perrineau - Mary Jo (2/25)
    1111

    Huvudrollerna i säsong 1

  • Julie Bowen - Sarah Shephard (1/25)
  • Beth Broderick - Diane Janssen (1/25)
  • Byron Chung - Mr. Paik (1/25)
  • Andrea Gabriel - Noor "Nadia" Abed Jazeem (1/25)
  • M.C. Gainey - Tom Friendly (1/25)
  • Billy Ray Gallion - Randy Nations (1/25)
  • Veronica Hamel - Margo Shephard (1/25)
  • Neil Hopkins - Liam Pace (1/25)
  • Lillian Hurst - Carmen Reyes (1/25)
  • Nick Jameson - Richard Malkin (1/25)
  • Michelle Rodriguez - Ana Lucia Cortez (1/25)
  • John Shin - Mr. Kwon (1/25)
  • Tamara Taylor - Susan Lloyd (1/25)
  • Kevin Tighe - Anthony Cooper (1/25)

Huvudsakliga riktningar i intrigenRedigera

Säsong 1 fokuserade på de överlevandes kamp för att överleva och att bli räddade. Huvudsakliga riktningar i intrigen inkluderade:

  • Jakten på ett läger (Hälften av de överlevande bosatte sig på stranden där de kraschade medan resten av gruppen bestämde sig för att leva i ett par grottor i djungeln, nära en vattenkälla).
  • Efterforskning av ön (Sökandet efter mat och vatten, upptäckten av grottorna samt Svarta klippan).
  • Rädslan för det mystiska Monstret.
  • De överlevandes försök att lära känna och lita på varandra.
  • Byggandet av en flotte som kan ta de överlevande bort från ön.
  • Sökandet efter Claire, då hon blev kidnappad av "De andra".
  • Upptäckten och öppningen av luckan.

SäsongssummeringRedigera

På september 22, 2004, färdas Oceanic Flight 815 från Sydney till Los Angeles då det plötsligt slits i delar mitt i luften och kraschar på en mystisk ö i Stilla havet. De 48 överlevarna från flygplanskroppen återhämtar sig efter chocken och försöker bygga upp ett läger, samtidigt som de försöker ta reda på var de är och hur de ska ta sig därifrån. Och om inte kraschen vore nog hör de monstruösa läten från djungeln om nätterna.

Tre av de överlevande - Jack, Kate och Charlie - beger sig ut för att hitta cockpiten, som kraschade i djungeln. Den skadade piloten berättar för dem att planet förlorade radiokontakt sex timmar efter avfärd och att de svängde av för att landa på Fiji. Därför letar omvärlden efter dem på fel ställe. Det mystiska monstret sliter piloten ut ur planet och dödar honom, samtidigt som trion återvänder till stranden.

Jack, en ryggradskirurg från Los Angeles, försöker rädda en skadad polisman. Men mitt i detta hittar han ett förbrytarfoto av Kate, som han redan har påbörjat en nära vänskap med. Efter en hel del misstro och polismannens död bestämmer sig de båda för att börja om från början.

En av de överlevande, en före detta kommunikationsofficer från det irakiska republikanska gardet vid namn Sayid reparerar transcievern från cockpiten och tillsammans med Kate, Charlie och en grupp andra överlevande klättrar han upp i bergen för att sända ut ett nödmeddelande. På vägen attackeras de av en isbjörn, som dödas av en annan passagerare, Sawyer, och när de väl kommer upp till en hög punkt hör de ett annat nödmeddelande i trancievern - En fransk kvinna som har varit fast på ön i 16 år. Hon berättar att hon är ensam nu och att "det" dödade hennes vetenskapsteam.

När maten börjar ta slut i lägret börjar den mystiska John Locke jaga vildsvin. Samtidigt kämpar Michael och Walt, far och son, att komma överens. På den sjätte dagen drunknar en kvinna då Jack väljer att rädda en annan överlevande, Boone, ur undervattenströmmarna istället. Strax därpå börjar Jack se sin döda far vandra omkring på ön vilket får honom - en vetenskapens man - att hamna i konflikt med Locke - en ödets man. Tillslut splittras de överlevande i två läger: De som stannar på stranden i hopp om att bli räddade därifrån och de som flyttar upp till grottorna i djungeln för att få tillgång till en vattenkälla. Jack blir den faktiska ledaren över gruppen och rivalitet bryter upp då meningsskiljaktigheter kommer på tapeten, speciellt mellan Jack, Sayid och Sawyer.

När Sayid ger sig ut för att utforska ön blir han tillfångatagen av den franska kvinnan, Danielle Rousseau. Sayid flyr med Rousseaus anteckningar och kartor efter att hon har berättat för honom att de inte är ensamma på ön och att hon har hört "De andra" som kidnappade hennes dotter som hon födde på ön.

Samtidigt som den gravida Claire blir övertygad om att någon försöker skada hennes barn upprättar Hurley, en annan överlevare, en lista av de överlevande som han därefter jämför med passagerarlistan - och upptäcker att en i gruppen, Ethan, inte var ombord på flygplanet. Ethan kidnappar Charlie och Claire, men Charlie räddas av Jack och Kate efter att Ethan lämnat honom för att dö, hängd i ett träd. Två veckor senare hittar Locke och Boone Claire i djungeln. Hon har flytt från "De andra", men lider av minnesförlust. När Ethan börjar döda de överlevande använder Jack, Kate, Locke, Sawyer och Sayid Claire som bete för att fånga Ethan, men det hela slutar med att Charlie skjuter ihjäl honom.

De överlevande hålls samman av ledaren Jack, men också av Kate, Sayid, Hurley och Locke. Och trots Lockes oenigheter med Jack stöds han av personer som Charlie, Claire och Boone. Dessutom blir Walt nära vän med Locke, vilket förargar Michael. Michael har även problem med den koreanska överlevaren Jin och får veta att dennes fru Sun håller hemligt att hon faktiskt kan tala engelska. Sun tiger vid Jins sida, men när Sun tvingas avslöja sin hemlighet vägrar Jin tala med henne igen.

Locke och Boone hittar en mystisk metallucka i djungeln, utan handtag och omöjlig att öppna. Locke blir besatt av att få veta vad som finns på insidan. En dag när Locke och Boone utforskar ön hittar de ett litet passagerarplan som har kraschat på en klippkant och Boone klättrar upp för att använda planets radio. Men väl där uppe faller planet ner från klippan och Boone skadas svårt. Locke tar med sig Boone tillbaka till grottorna, men Jack lyckas inte rädda honom och Boone dör av sina skador. Samtidigt börjar Claire få värkar och Kate hjälper till när hon föder en son.

Michael bestämmer sig för att bygga en flotte för att ge sig av tillsammans med Walt, men de får även hjälp av Sawyer och Jin. De fyra ger sig av med flotten, men under den första natten till havs överraskas de av "De andra", som kidnappar Walt och spränger flotten.

Rousseau leder en grupp bestående av Jack, Kate, Locke och Hurley till Svarta klippan, ett uråldrigt slavskepp mitt i djungeln, för att hämta dynamit och spränga upp luckan. De tar med sig dynamit tillbaka till luckan och Locke spränger upp den. Säsongen slutar med att Jack och Locke tittar ner i det mörka utrymmet på andra sidan.

Många av karaktärernas liv innan kraschen utforskas genom tillbakablickar, som till exempel:

  • Jack Shephard är en ryggradskirurg från Los Angeles, som hade en komplicerat relation med sin alkoholiserade far, speciellt efter att Jack svek honom. Jack gifter sig med en kvinna, Sarah, efter att ha räddat henne strax efter en bilolycka.
  • Kate Austen är en förrymd brottsling, men vi får aldrig veta varför under säsong 1. Efter att hennes barndomskärlek dör på grund av henne gör hon allt hon kan för att få tag på hans gamla leksaksflygplan, vilket tillslut leder till att polismannen Agent Mars fångar henne i Australien.
  • Charlie Pace är en rockstjärna från Storbritannien vars karriär och dominerande bror resulterar i att han börjar använda droger.
  • John Locke var förlamad från midjan och ned innan kraschen, men kunde mirakulöst gå igen på ön. Innan han reste till Australien träffade han sin biologiska far, som lurade honom på hans njure.
  • Sayid Jarrah arbetade som torterare för det republikanska gardet i Irak. Sayid räddade Nadia, sin barndomskärlek, från att bli dödad och har sökt efter henne i sju år.
  • James "Sawyer" Ford är en lurendrejare som har tagit sitt smeknamn och jobb från en annan sol- och vårare som resulterade hans föräldrars död. Sawyer har letat efter den riktiga Sawyer i hela sitt liv.
  • Boone Carlyle hade ett komplicerat förhållande med sin halvsyster, Shannon Rutherford, som han flera gånger har räddat från misslyckade förhållanden. De båda hade sex med varandra natten innan de kraschade på ön.
  • Hugo "Hurley" Reyes blev multimiljonär efter att ha vunnit på lotto med sifferserien 4, 8, 15, 16, 23, 42 - en sifferserie han tror vilar på en förbannelse.
  • Claire Littleton är en ung kvinna från Australien som är gravid i åttonde månaden. Dock har fadern till barnet lämna henne och Claire är på väg till Los Angeles för att adoptera det, trots att en spåman hon besökte förutspådde att barnet är i fara om hon inte uppfostrade det på egen hand.
  • Sun Kwon är en koreansk hemmafru och gift med Jin. Hennes far äger ett stort företag i Sydkorea och anställer Jin för att göra fruktansvärda saker, vilket riskerar att förstöra deras förhållande. Sun planerade att rymma från Jin innan kraschen.
  • Jin Kwon är Suns make och arbetar för hennes far. Trots sitt jobb som faderns lakej gör Jin vad han än säger, bara för att försörja Sun.
  • Michael Dawson är en byggarbetare och konstnär från New York, vars exflickvän lämnade honom och tog deras son Walt med sig. När hon dör reser Michael till Australien för att hämta hem Walt, vilket tillslut leder till att de hamnar på ön.
  • Walt Lloyd är en ung pojke som levt det mesta av sitt liv med sin mor. Men när modern dör tvingas Walt leva med sin far, Michael, som är en främling för honom.

AvsnittRedigera

01"Pilot - Part 1" 10"Raised by Another" 19"Deus Ex Machina"
02"Pilot - Part 2" 11"All the Best Cowboys Have Daddy Issues" 20"Do No Harm"
03"Tabula Rasa" 12"Whatever the Case May Be" 21"The Greater Good"
04"Walkabout" 13"Hearts and Minds" 22"Born to Run"
05"White Rabbit" 14"Special" 23"Exodus - Part 1"
06"House of the Rising Sun" 15"Homecoming" 24"Exodus - Part 2"
07"The Moth" 16"Outlaws" 25"Exodus - Part 3"
08"Confidence Man" 17"... In Translation"
09"Solitary" 18"Numbers"