FANDOM

"Recon"
6x8
Avsnitt 06x08
Skriven av Elizabeth Sarnoff & Jim Galasso
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 16 Mars 2010
Centricitet James "Sawyer" Ford
Gästskådespelare
  • Alan Dale - Charles Widmore
  • Kimberley Joseph - Cindy
  • Sheila Kelley - Zoe
  • Rebecca Mader - Charlotte Lewis
  • Jodi Lyn O'Keefe - Ava
  • Mickey Graue - Zach
  • Kiersten Havelock - Emma
  • Fred Koehler - Seamus
  • Neil Hopkins - Liam Pace
Tidigare avsnitt Dr. Linus
Nästa avsnitt Ab Aeterno

Locke ger Sawyer ett uppdrag som skickar honom till Hydra-ön, där han träffar kvinnan Zoe. Samtidigt förvärras Kates ansträngda förhållande med Claire då Claire försöker döda henne. I den alternativa verkligheten arbetar Sawyer som polis i Los Angeles.

HandlingRedigera

6x8a

Sawyer ligger till sängs med Ava

Sawyer kliver in i Claires hydda, där han väcker den medvetslöse Jin. Jin säger att de måste fly, innan Claire och Locke kommer tillbaka, men Sawyer berättar att han står på Lockes sida nu. Jin är förvånad och Sawyer säger att han inte bryr sig vem Locke är, så länge han kan ta dem bort från ön. Jin vill inte ge sig av förrän han har hittat Sun och Sawyer lovar att de ska hitta henne. De går ut för att möta Locke, Kate, Claire, Sayid och De andra som kommer från Templet. Sawyer får syn på Kate, den sista personen han väntade sig att se.

Sawyer älskar med en kvinna, Ava, på ett hotellrum. Hon upptäcker att han är sen för ett möte och han rusar upp och greppar sin portfölj – som råkar öppna sig och kasta ut högar med pengar. Det här är ett bekant trick från Sawyers tid som lurendrejare. Men det slutar inte likadant. Istället avslöjar Ava honom och håller honom under pistolhot. Hon känner igen en lurendrejare eftersom hon är gift med en. Hur dum tror han att hon är? ”Ganska dum faktiskt” Svarar Sawyer och berättar att det är en fälla. Rummet är buggat och poliser har omringat stället. De försöker få fast hennes man, men Ava tror honom inte och höjer pistolen. Sawyer säger kodordet – LaFleur – och poliser stormar rummet. Miles kommer in, även han polis, och säger åt Sawyer att ta på sig kläderna. Han kastar över brickan till Sawyer – han arbetar som polis i Los Angeles.

På ön håller Locke ett tal inför gruppen. Han vet att de har frågor och kommer att svara dem, men just nu måste de sätta fart. Cindy frågar vad som hände med folket som stannade kvar i Templet och Locke svarar att rökmonstret dödade dem. Men ifall de är med honom kommer de att vara skyddade.
6x8b

Sawyer pratar med Kate

Sawyer frågar Kate vad som har hänt med de andra. Hon berättar att Jack och Hurley inte befann sig där under massakern, men vet inte vad som hände med Miles. När de ger sig av frågar Kate ifall Sawyer är med Locke. ”Jag är inte med någon” Svarar han. Claire håller på att packa sina tillhörigheter och gömmer en kniv då Kate kommer in och hittar hennes docka. Hon frågar vad det är och Claire svarar ”Det är allt jag hade”. Sedan ger hon sig av. På resan genom djungeln konfronterar Sawyer Locke om vad som hände i Templet och Locke talar med honom i enrum. Han avslöjar för Sawyer att han är Monstret och gav De andra chansen att följa med honom men det gjorde de inte. De trodde att de skyddade ön från honom trots att han bara vill ge sig av. Det handlar om att döda eller bli dödad, och Locke vill inte bli dödad. Han tar med sig Sawyer till stranden, där en kanot väntar.
6x8c

Locke tar med Sawyer till stranden och ger honom ett uppdrag

Locke vill att Sawyer ska ta sig till Hydra-ön och se ifall kusten är klar. Han misstänker att resten av passagerarna från Flight 316 är där för att göra dem illa. Sawyer frågar vad han ska göra ifall han stöter på någon som vill honom illa och Locke svarar att han ska göra det han gör bäst: Ljuga. Varför gör han detta? Locke svarar att de ska ta sig till flygplanet, flyga ifrån ön… och aldrig återvända.
6x8d

Sawyer försöker lokalisera Anthony Cooper

I den alternativa verkligheten befinner sig Sawyer på polisstationen och ringer upp en man vid namn Anthony Cooper. Han har en lista med alla Anthony Cooper i landet för att ta reda på ifall de befann sig i Alabama under 1976. Men det är fel person och han lägger på. Miles kommer över och Sawyer gömmer listan då Miles frågar vem Cooper är. Sawyer ljuger och säger att det är en gammal bekant. Miles frågar ifall han träffade honom i Palm Springs och Sawyer förstår inte. Miles påminner honom att Sawyer var i Palm Springs för några dagar sedan. Sawyer börjar hänga med och Miles säger åt honom att ta sig samman, eftersom han har en dejt. En vän till Miles som arbetar tillsammans med hans far på museet. Sawyer tackar nej men när Miles frågar ifall han vill dö ensam går Sawyer med på det. Miles känner att något är fel och frågar rakt ut ifall Sawyer ljuger för honom. Sawyer säger nej. Varför skulle han ljuga?

I ett provisoriskt läger slår sig Kate ner bredvid Sayid som är väldigt tystlåten. Plötsligt attackerar Claire henne och försöker våldsamt skära halsen av henne med en kniv, medan Sayid lugnt tittar på. Plötsligt sliter Locke tag i Claire och kastar iväg henne från Kate. Claire skriker att Kate stal hennes son och Locke ryter tillbaka att Claire försvann och att Kate gjorde vad hon var tvungen att göra. Claire fortsätter att skrika – tills Locke slår till henne. Han säger åt henne att lämna dem ifred och frågar ifall Kate är okej. Kate störtar iväg.

6x8e

Claire försöker döda Kate medan Sayid ser på

Sawyer ror upp på stranden på Hydra-ön och drar upp kanoten. Stranden är öde. Han börjar arbeta sig igenom djungeln tills han kommer fram till Hydra-stationen och burarna där han och Kate hölls fångna. I Kates gamla bur hittar han samma klänning som De andra en gång i tiden tvingade henne att ha på sig. Han plockar upp den och minns den gamla tiden.

6x8f

Sawyer har en dejt med Charlotte Lewis

I Los Angeles anländer Sawyer till en restaurang för att möta sin dejt. Han ringer till Miles och frågar hur kvinnan såg ut. Miles berättar för henne och Sawyer hittar henne vid baren. Det är Charlotte! De ler åt varandra, plötsligt väldigt nöjda över sin blinddejt. De äter middag tillsammans och flirtar. Charlotte frågar hur han blev polis och Sawyer svarar att han kom till en punkt i livet där han valde mellan att bli en polis eller kriminell. Han valde det första alternativet. De återvänder till Sawyers lägenhet och älskar med varandra. Efteråt går Sawyer ut i köket medan Charlotte letar efter en t-shirt. I en byrålåda hittar Charlotte filen om Cooper, med titeln ”Sawyer”. I den hittar hon en artikel där det står om Sawyers föräldrars död. Sawyer återvänder och fångar henne med handen i kakburken. Rasande ryter han åt henne att försvinna.

6x8h

Miles slutar som Sawyers partner

Nästa dag konfronterar Miles Sawyer i stationens omklädningsrum och frågar ifall det är något Sawyer vill säga honom. Sawyer tänker på Charlotte, men det är fel. Miles vill veta varför Sawyer var på Australien när han sa att han befann sig i Palm Springs. Han gjorde en sökning på Sawyers kreditkort och fann att han hade köpt biljetter från Oceanic Air. Sawyer blir arg och säger åt honom att det inte är hans att lägga sig i. Miles är upprörd och säger att Sawyer har rätt. Han är inte hans partner längre. Miles ger sig av och Sawyer krossar en spegel i raseri.

6x8i

Sawyer hittar de döda passagerarna på Hydra-ön

På Hydra-ön fortsätter Sawyer genom djungeln. Tillslut kommer han fram till Flight 316 på landningsbanan och undersöker passagerarnas läger, men kan inte hitta någon överlevare. Han upptäcker dragmärken i sanden och följer dem in i djungeln – där han springer in i en hög med döda, förruttnade kroppar. Det är passagerarna från planet, alla dödade. Trots stanken närmar han sig då han får syn på en kvinna springa därifrån. Sawyer springer efter henne och tacklar henne till marken. Han riktar pistolen mot henne samtidigt som hon ber honom att inte skada henne. Hennes namn är Zoe, och hon säger sig vara den enda överlevanden. Zoe var ute och samlade ved då hon hörde hur de andra passagerarna blev dödade. Hon har spenderat de senaste två dagarna att släpa dem från stranden. Sawyer säger att hon är säker nu och att hon ska följa med honom tillbaka till den andra ön.

6x8m

Kate gråter ut efter tidens händelser

På ön gråter Kate i en dunge på avstånd från alla andra. Locke går upp till henne och ber om ursäkt för Claires anfall. Han är tvungen att ta ansvar för Claire eftersom det var han som sade åt henne att De andra tog hennes barn. Kate frågar varför och Locke frågar ifall hon någonsin har haft en fiende som hon var tvungen att hata. Visst är det kraftfullt? Claire var förstörd utan Aaron och behövde något som kunde hålla henne uppe, så han gav henne något att hata. ”Och när du berättade sanningen var all hennes ilska och vrede tvungna att ta vägen någonstans” Berättar han och Kate snäser åt henne. Hon kallar honom för död och Locke svarar ”Ingen är perfekt”. Han lovade att hålla dem alla säkra och tänker inte bryta det löftet. Kate frågar vart han skickade Sawyer och han tar med henne till stranden där de ser Hydra-ön på håll. Locke berättar för honom att han inte är död och han vet vad hon känner. Han hade en galen mor, långt innan han såg ut som han nu gör, vilket resulterade att han fortfarande har problem som han försöker arbeta sig igenom. Kate frågar varför han berättar det här och han svarar ”För att Aaron också har en galen mor”.

6x8j

Widmores beväpnade män och Zoe tvingar ner Sawyer på knä

Medan de går längst stranden frågar Zoe ut Sawyer om folket på den andra ön. Hon frågar hur han kom till ön och Sawyer svarar att det är en lång historia. När de anländer till kanoten frågar Sawyer vart Flight 316 var på väg och Zoe tvekar en stund, tänker efter, innan hon svarar Guam. Sawyer riktar sin pistol mot henne och erkänner att hon är bra, men inte så bra. Han frågar vem hon verkligen är men avbryts då Zoe visslar. Fem beväpnade män kommer ut ur buskarna och riktar sina vapen mot honom. En av dem, Seamus, tvingar Sawyer att släppa sin pistol och gå ner på knä. Sawyer går med på det och säger att de har honom. ”Ta mig till er ledare” Säger han sarkastiskt.

Tillbaka i den alternativa verkligheten befinner sig Sawyer ensam hemma i sin tomma, öde lägenhet. En såpa på tv om en kärleksfull familj påminner Sawyer om det liv han inte har. Efter att ha svept ett par öl går han över till Charlottes lägenhet med en solros och knackar på. Charlotte är inte glad över att se honom där och säger åt honom att försvinna. Han hade sin chans.

6x8k

Sawyer träffar Charles Widmore i ubåten

På Hydra-ön marscheras Sawyer genom djungeln av Zoe, Seamus och de beväpnade männen. Han får syn på ett par män som bygger ihop en pylon, liknande en portabel ultraljudsstolpe. Zoe och Seamus tar med honom fram till en liten brygga där ubåten ligger dockad och Zoe säger att ”han” väntar där nere. Sawyer leds genom ubåten och går förbi en dörr reglad med hänglås. Han frågar vad som finns där inne men Zoe svarar att han inte ska bry sig. Hon tar med honom in i ett rum där han möter Charles Widmore. Sawyer vet vem Widmore är – han är mannen som skickade ett fartyg till ön för att döda dem. Han tror också att Widmore dödade passagerarna på stranden. Widmore förnekar att han gjorde det men förväntar sig inte att Sawyer ska tro honom. Sawyer förklarar att John Locke sände honom dit, men Widmore vet att Locke är död. Sawyer ler och säger att de båda vet att mannen förklädd till Locke inte verkligen är han. Sawyer såg pylonerna på vägen in och vet vad de gör. Så Sawyer vill göra en deal med Widmore: Han säger till Locke att kusten är klar och leder honom in i Widmores nät, så länge Widmores män inte rör någon av hans vänner. Sawyer vill kunna lämna ön. Widmore går med på det.

6x8l

Claire ber om förlåtelse och Kate accepterar det

I den alternativa verkligheten väntar Sawyer i sin bil utanför Miles lägenhet. Han berättar för Miles att Anthony Cooper – eller Sawyer – är mannen som fick hans pappa att mörda hans mamma. Han lyckades spåra honom till Australien och åkte dit för att döda honom, bara för att finna att det var fel person. Miles frågar varför Sawyer inte berättade det här för honom och Sawyer svarar att han visste att Miles skulle försöka få honom på andra tankar. Plötsligt blir de påkörda av en annan bil, jagad av flera polisbilar. Föraren kastar sig ut och springer in i en gränd. Sawyer och Miles jagar efter personen och Sawyer lyckas komma ikapp. Han tacklar in personen i väggen och vänder den om. Det är ingen mindre än Kate.

6x8g

"Vi ska ta ubåten"

I lägret befinner sig Kate för sig själv då Claire dyker upp. Kate riktar genast geväret mot henne men Claire är där för att be om ursäkt. Hon tackar henne för att ha tagit hand om Aaron. Kate accepterar ursäkten och Claire bryter gråtandes ihop i hennes armar. Sawyer återvänder till lägret och berättar för Locke att Widmore befinner sig på Hydra-ön och tänker inte låta dem ge sig av utan en strid. Han berättar också att de har pyloner för att kunna hålla honom fången. Locke frågar varför han berättar det här och Sawyer svarar att Widmore kommer att bli tagen med byxorna nere då de plötsligt byter strategi. Locke tackar Sawyer för hans lojalitet. Sawyer svarar att en deal är en deal och Locke lovar att få honom bort från ön.

Sawyer går över till Kate för att tala med henne i enrum. Han berättar vad som har hänt och förklarar att han berättade allt för Locke eftersom det var det enda sättet att få hans tillit. Nu kommer han låta dem gå till strid, och medan de båda sidorna har fullt upp med varandra kommer de att lämna ön. Kate frågar hur, eftersom de inte vet hur de ska kunna flyga planet, och Sawyer svarar ”Vi ska inte ta flygplanet, Kate. Vi ska ta ubåten”.