FANDOM

"Raised by Another"
1x10
Avsnitt 01x10
Skriven av Lynne E Litt
Regisserad av Marita Grabiak
Sändningsdatum 1 December 2004
Centricitet Claire Littleton
Gästskådespelare
  • William Mapother - Ethan Rom
  • Nick Jameson - Richard Malkin
  • Keir O'Donnell - Thomas
  • Jenny Chang - Rachel
  • Lisa Fraser - Arlene Stewart
  • Barry Whitfield - Mr. Slavitt
Tidigare avsnitt Solitary
Nästa avsnitt All the Best Cowboys Have Daddy Issues

Efter att ha drabbats av fruktansvärda mardrömmar två nätter i rad börjar Claire tro att någon är ute efter att skada hennes baby. Hurley bestämmer sig för att ta reda på mer om de överlevande. I avsnittets tillbakablickar får vi se hur Claire kämpar med sin graviditet och tvingas acceptera att hon måste uppfostra sitt ofödda barn på egen hand.

HandlingRedigera

Claire vaknar upp i grottorna, där alla sover. Hennes mage är mycket mindre än vad den borde vara, upptäcker hon. Claire hör en bebis skrik och går in i djungeln, där Locke sitter vid ett bord. ”Han var ditt ansvar, men du gav bort honom” Predikar Locke och tittar upp mot henne med vita och svarta ögon. Claire hittar en vagga som hon börjar gräva i. Men istället för att hitta en bebis finns där bara blod.

10

Claire har en mardröm

Claire skriker så att det ekar och Charlie är tvungen att hålla fast henne för att hon ska lugna sig – Det var bara en mardröm. Claire lugnar sig tillslut, men Charlie upptäcker att hennes händer är alldeles nerblodade.

Tillbakablickarna fokuserar på Claire, som nyss har tagit ett graviditetstest, vilket är positivt. Claire är vettskrämd över situationen, men hennes pojkvän, Thomas, övertalar henne att det är den bästa saken som någonsin hänt.

Jack ser över Claires händer och säger att hon borrade ner sina naglar i handflatorna, på grund av mardrömmen. Claire tror inte att det var en mardröm, men Jack säger att det är symptom av graviditeten. Senare går Jack ner till stranden och meddelar Kate att Claire snart ska ha sitt barn. Claire är fortfarande smått chockad, så Charlie sätter sig ned bredvid henne och säger att han finns där för henne.

Nästa natt vaknar Claire av att någon täcker för hennes mun och sticker en stor nål i magen på henne. Hon vaknar upp, skrikande. Hon tror att någon attackerade henne, så Charlie och Hurley genomsöker området. Jack försöker lugna henne, men Claire säger att det hon såg var verklighet och att någon försöker skada hennes barn.

10c

Charlie blir arg på Jack för att han inte tror på Claire

I tillbakablicken besöker Claire en spåman, Richard Malkin, som läser av Claires handflata och gratulerar henne för barnet. Men sedan verkar det som att Malkin ser någonting skrämmande och lämnar tillbaka Claires pengar, innan han skickar ut henne ur huset. Claire är konfunderad och undrar vad som tog åt honom.

Hurley inser att nästan ingen på ön vet något om varandra, så han tänker fråga ut de överlevande och göra upp en lista på dem. Han frågar Locke om orsaken varför han reste till Australien. ”Jag letade efter någonting” Svarar han. Jack säger till Charlie och Kate att Claire har svåra mardrömmar. Charlie blir arg för att Jack inte tror på Claire och ger sig av.

I nästa tillbakablick håller Claire på att barnsäkra lägenheten, när Thomas kommer in och säger att han inte kan göra det längre. Thomas har fått kalla fötter och skyller på Claire för att medvetet ha blivit gravid. Claire säger att det inte är så och de börjar gräla. ”Det är slut” Säger Thomas och stormar ut. En tid senare besöker Claire Malkin igen, och han berättar att det är väldigt viktigt för Claire att uppfostra barnet själv, det för med sig stort mörker. Claire säger att hon tänker adoptera barnet och ger sig av. Nästa natt ringer Malkin till henne och berättar att han har en plan. Claire säger att han ska sluta ringa henne och lägger på.

Inne i djungeln frågar Hurley ut Ethan Rom, som säger att han var på en affärsresa från Canada. Jack ber Claire att ta lugnande medicin. Claire är besviken på Jack och bestämmer sig för att flytta tillbaka till stranden. Charlie följer Claire genom djungeln.

10b

Hurley frågar ut Ethan

På stranden svarar Shannon på Hurleys frågor: Hon heter Shannon Rutherford, 20 år, bor på skithålsön. Shannon och Boone frågar varför Hurley gör listan och Hurley berättar om vad som har hänt med Claire. Boone föreslår att Hurley tar passagerarlistan från Sawyer. Till Boones förvåning, ger Sawyer listan till Hurley.

I nästa tillbakablick håller Claire på att genomgå adoptionen med paret Stewart. Hon går med på att aldrig ha rätt att träffa barnet, och innan hon ska skriva under, säger hon ”Jag kan inte göra det här” och springer iväg.

När Claire och Charlie går genom djungeln får Claire värkar. Charlie vet inte vad han ska göra men lovar att han ska klara av det och utan att tänka efter avslöjar han för Claire att han har varit en drogmissbrukare. Claire blir vettskrämd och befaller honom att hämta Jack. Charlie sätter av genom djungeln och stöter på Ethan på vägen. Han säger åt Ethan att hämta Jack och återvänder till Claire, vars värkar har börjat minska. Hon berättar för Charlie om spåmannen hon en gång träffade. Charlie tror att spåmannen visste om att de skulle krascha på ön. Claire tackar Charlie och de bestämmer sig för att fortsätta mot stranden.

10d

Claire och Charlie blir hittade av Ethan

I den sista tillbakablicken gör Claire ett tredje besök hos Richard Malkin, och säger att hon vill veta vad han hade för plan. Han berättar att hon kan lämna bort sitt barn till en familj i Los Angeles, för de är ”bra människor”. Sedan ger han henne flygbiljetter till Oceanic Flight 815. Han säger att hon måste ta det flyget, och att paret väntar på henne i LA.

I grottorna snubblar plötsligt Sayid in. Han har yrsel och kollapsar i Jacks armar. Innan han svimmar säger han ”Vi är inte ensamma”. Hurley springer fram till Jack och Kate och berättar att han tittade igenom passagerarlistan. Han fann tillslut att en av dem inte var med ombord på planet.

Claire och Charlie stöter på Ethan i djungeln. De frågar vart Jack är, men Ethan bara stirrar på Claire… och ler.

TriviaRedigera

  • Malcolm David Kelley (Walt) gör inget framträdande i avsnittet.
  • Daniel Dae Kim (Jin) och Yunjin Kim (Sun) framträder utan dialog.