FANDOM

"Pilot - Part 2"
102
Avsnitt 01x02
Skriven av JJ Abrams
Damon Lindelof
Jeffrey Lieber
Regisserad av JJ Abrams
Sändningsdatum 29 September 2004
Centricitet Kate Austen
Charlie Pace
Gästskådespelare
  • Fredric Lane - Edward Mars
  • L. Scott Caldwell - Rose Nadler
  • Kimberley Joseph - Cindy
Tidigare avsnitt Pilot - Part 1
Nästa avsnitt Tabula Rasa

Pilot - Part 2 är den andra delen av seriens pilotavsnitt. Den sändes för första gången den 29 september, 2004 - en vecka efter Pilot - Part 1. En grupp av de överlevande försöker sända en nödsignal med hjälp av trancievern de hämtade från cockpiten, samtidigt som Jack försöker rädda livet på den skadade polismannen. Tillbakablickar visar vad som hände innan flygplanet kraschade från Kate och Charlies synvinklar.

HandlingRedigera

På stranden har Shannon hittat sin bikini och solar när hennes bror Boone kommer ner och berättar att han och de andra överlevande försöker rädda vad de kan ur vraket. Shannon gör det klart att hon inte tänker hjälpa till. Vad är det för mening med det när de ändå snart blir räddade? Medan den mörkhyade mannen Michael letar efter sin son unga son Walt i djungeln, letar Walt förtvivlat efter sin vita labrador Vincent. Han hittar ett par handklovar på marken, just som Michael dyker upp.

Jack, Kate och Charlie är på väg tillbaka till stranden då Jack konstaterar att transceivern inte fungerar. Kate tackar Charlie för att han följde med, men Charlie insisterar och säger att han är en ynkrygg.

2b

Charlie använder droger ombord på Flight 815

Charlie tänker tillbaka på de sista minuterna på planet. Han verkar stressad och när flygvärdinnan Cindy blir misstänksam smiter han in på toaletten och plockar fram sina droger – Han är en missbrukare. Han tänker precis kasta iväg dem, då planet får turbulens och han kastas ut. Charlie kryper upp i ett säte, där han sätter på sig syrgasmasken.

Jack, Kate och Charlie anländer till stranden, där de är tvungna att stoppa ett vilt slagsmål mellan två andra överlevande, Sayid och Sawyer. Medan Sawyer skriker rasistiska glåpord, erbjuder sig Sayid att laga transceivern. Hurley sätter sig vid Sayids sida när han försöker laga transceivern. Hurley får reda på att Sayid var med i Gulfkriget, och befann sig i det republikanska gardet. De båda inser att de aldrig skulle ha ägnat ens en sekund till varandra om det inte vore för kraschen. Samtidigt smiter Charlie iväg för att använda sina droger han hämtade från cockpiten.

Sayid berättar att han har lagat transceivern, men de måste komma upp på hög höjd för att få signal. Han föreslår de höga bergen inne i djungeln och Kate erbjuder sig att följa med. Det koreanska paret Sun och Jin håller sig på en avskiljd del av stranden, där maken inte tycks vara särskilt snäll mot sin fru. Senare delar Jin ut fisk han har fångat till de andra, och utan att kunna ett ord engelska får han den gravida Claire att prova en. När hon smakar känner hon barnet i magen sparka igen för första gången sedan kraschen. Längre ned på stranden berättar Michael för Walt att när de kommer hem kan de skaffa en ny hund. Walt blir arg och springer iväg.

Boone skäller på Shannon och säger att hon är helt värdelös. Shannon blir ledsen och säger åt Sayid och Kate att hon följer med på hajken upp i bergen. Både Boone och Charlie följer också med. En bit bort sitter Sawyer och läser ett brev, som han försiktigt viker ihop och stoppar ner i fickan.

2a

Sawyer skjuter isbjörnen

Walt träffar den mystiska mannen John Locke på stranden som lär honom att spela backgammon. Walt berättar för Locke att han inte har haft kontakt med sin far, Michael, utan han började ta hand om Walt efter att hans mamma dog för ett par veckor sedan. Locke är sympatisk och frågar ifall Walt vill veta en hemlighet.

Sawyer ansluter sig till gruppen som ger sig av ut i djungeln. Efter att de klättrat upp för ett brant stup grälar de om ifall de ska testa transceivern. Men deras gräl blir kortvarigt, då någonting börjar jaga dem genom djungeln – en isbjörn. Sawyer drar en pistol och skjuter den. De andra är misstänksam på Sawyer, som säger att han tog pistolen från den skadade polismannen. Charlie påpekar att poliser bara får ha pistoler på flygplan ifall de har med sig en fånge. Kate tar pistolen från Sawyer och de fortsätter.

I en tillbakablick visar det sig att polismannens fånge var Kate, som sitter kedjad i flygplanet. När turbulensen börjar slås polismannen medvetslös av en flygande väska. Kate lyckas göra sig fri och hjälper polisen på med syrgasmasken.

2c

Shannon översätter den franska sändningen

Jack övertalar Hurley att hjälpa honom med att dra ut splittret från den skadade polismannens mage. Hurley håller i polismannen medan Jack drar ut plåtbiten. När han gör det, vaknar mannen upp och skriker av smärta. Mannen lyckas bara väsa fram ”Var är hon?” Innan han svimmar.

Kate, Charlie, Sayid, Sawyer, Shannon och Boone klättrar upp på berget, där de försöker skicka iväg en nödsignal, men linjen är blockerad av ett annat meddelande på franska. Shannon, som är en enda av dem som kan franska, översätter: ”Hjälp, jag är ensam nu. Den har dödat de andra”. Sayid konstaterar att meddelandet har sänts runt och runt i 16 år och Charlie frågar sig själv ”Vart är vi någonstans?”.

TriviaRedigera

  • Om Sayids antagande att den franska nödsignalen har sänts på ön i 16 år och fem månader är rätt, spelades den troligen in någon gång omkring april, 1988.
  • JJ Abrams, Damon Lindelof och Jeffrey Lieber blev Emmy-nominerade för att ha skrivit det här avsnittet.