FANDOM

"Pilot - Part 1"
1x01
Avsnitt 01x01
Skriven av JJ Abrams
Damon Lindelof
Regisserad av JJ Abrams
Sändningsdatum 22 September 2004
Centricitet Jack Shephard
Gästskådespelare
  • Fredric Lane - Edward Mars
  • L. Scott Caldwell - Rose Nadler
  • Kimberley Joseph - Cindy
  • Greg Grunberg - Pilot
Nästa avsnitt Pilot - Part 2

Pilot - Part 1 är den första av två delar av seriens pilotavsnitt. Det sändes för första gången den 22 september, 2004. Jack Shephard, en läkare från Los Angeles, finner sig själv och 48 andra överlevande från en flygplanskrasch på en mystisk ö. Med hjälp av de andra passagerarna börjar han ta hand om de skadade och beger sig inåt land för att hitta den försvunna cockpiten och därmed återfå kontakt med civilisationen.

HandlingRedigera

Det första Jack Shephard känner när han vaknar upp i bambudjungeln är smärta och den brännande solen. Han är blåslagen, blodig och har ingen aning om vart han befinner sig. En vit labrador springer förbi honom, och när Jack reser sig upp känner han en kraftig smärta i ryggen. Han hittar en liten spritflaska i fickan och förstår han att planet han färdades i har kraschat. Han lyckas ta sig ut på stranden, där vrakdelar av flygplanskroppen finns överallt. Kaos råder var han än tittar, men han hinner inte bry sig om det – hans läkarinstingter tar överhanden när han inser att folk behöver hjälp.

1a

Jack försöker rädda passagerare efter flygplanskraschen

Folk skriker av smärta, döda kroppar ligger överallt på stranden och människor springer fram och tillbaka. Med hjälp av flera män lyckas Jack rädda en man med ett sårat ben från bråten och när han är i säkerhet får Jack syn på en ung kvinna, gravid i åttonde månaden. Han springer över till henne och hjälper henne undan från det brinnande infernot. Kvinnan, Claire, är panikslagen och Jack får en stor överviktig man, Hurley, att hålla koll på henne. Just som han försöker få liv i en medvetslös kvinna sugs en av överlevarna in i den snurrande motorn, som exploderar i ett enormt eldklot. Jack upptäcker att flygplansvingen ovanför Claire och Hurley skakar kraftigt och lyckas precis få dem i säkerhet innan den slår i marken.

Chocken lägger sig och de överlevande räddas från den brinnande flygplanskroppen. Jack hittar en låda med nål och tråd, innan han beger sig in i djungeln där han upptäcker att han har ett stort sår på ryggen, men kan inte sy i sig själv. Kate Austen – en av passagerarna – går förbi och Jack ber henne att sy honom, och hon lyder motvilligt. Medan hon syr ihop såret, berättar Jack om när han skulle operera en ung kvinna, men något gick snett. Men då lät Jack bara rädslan komma upp i fem sekunder, innan han räddade hennes liv.

1b

Flygplanskroppen efter kraschen

Snart går det upp för de 48 överlevande att de har förlorat allt. Vissa grips av panik, medan några får hopp om att bli räddade. De börjar göra vad de kan för att göra sig hemmastadda och börjar bygga upp ett provisoriskt läger. Jack och Kate tittar till en medvetslös man som har plåtsplitter i bröstkorgen och Kate berättar att han satt bredvid henne på flygplanet. En liten grupp av de överlevande diskuterar hur de ska komma ifrån ön och vad de ska göra åt kropparna i flygplanskroppen. När natten sitter den överlevande Charlie Pace för sig själv och skriver bokstäverna FATE på små bandageringar runt sina fingrar då en irakisk man, Sayid, kommer förbi och ber honom hjälpa till att göra upp en eld. I sin sömn drömmer Jack om de sista minuterna innan planet – Oceanic Flight 815 – kraschade, då han talade med en äldre kvinna och försäkrade henne om att hennes man snart skulle komma tillbaka från toaletten. Plötsligt väcks alla av ett hemskt läte från djungeln, och när de tittar in, upptäcker de att massor av träd slås till marken. Det är uppenbart att vad än som orsaker det, är det inte naturligt.

Nästa dag diskuterar de överlevande ljudet från natten innan. Syskonen Boone och Shannon pratar om kraschen med Charlie, Hurley samt den mörkhyade Michael och hans unga son Walt och vi får veta att planet bröts av i tre delar i luften innan det kraschade. Cockpiten och flygplansstjärten syns inte till. Jack bestämmer sig för att bege sig in i djungeln och leta reda på cockpiten för att få tag på flygplanets tranciever. Kate bestämmer sig för att följa med och innan de ger sig av ansluter sig även Charlie till gruppen. Jack överlämnar de skadade i Boones händer och trion ger sig av. När de går genom djungeln berättar Charlie för Kate att han var basist i rockbandet DriveShaft. Kate blir imponerad men Jack känner inte till dem. Medan de fortsätter gå är de ovetande om att den vita labradoren betraktar dem från håll.

1c

Kate och Charlie inser att Jack är försvunnen

En regnstorm drar in över ön och regnet börjar ösa ner över de överlevande. Claire, Hurley, Michael, Walt, Boone, Shannon och alla andra försöker söka skydd, men en mystisk skallig man bryr sig inte om ovädret utan sitter helt stilla kvar på stranden. Hans namn är John Locke.

Mitt i ovädret hittar Jack, Kate och Charlie cockpiten som håller sig upprätt genom att vara lutat mot träden. Trion tar sig in bland de döda kropparna och fram till den svårt skadade piloten. Medan Charlie smiter iväg på toaletten berättar piloten för Jack och Kate att planet ändrade kurs mitt i luften och därför letar omvärlden efter dem på fel ställe. Piloten ger Jack transceivern, innan de hör det hemska monstruösa ljudet utanför. Plötsligt rycks piloter ur planet och blod skvätter överallt. Jack, Kate och Charlie flyr ut i djungeln, jagade av det mystiska ”monstret”. När de är i säkerhet upptäcker Kate och Charlie att de har tappat bort Jack.

1d

Jack, Kate och Charlie hittar piloten

Regnet slutar ösa ner över dem då Kate och Charlie bestämmer sig för att leta reda på Jack. Kate hittar pilotens bricka i en bäck då Jack snubblar ut ur buskarna och berättar att han lyckades gömma sig. Men han såg det aldrig. Charlie tittar upp i ett träd och frågar förskräckt hur något sånt kan hända. Jack och Kate följer hans blick och får syn på den sönderslita pilotens kropp hängandes i grenverket.

KuriosaRedigera

  • Terry O'Quinn (Locke) och Yunjin Kim (Sun) framträder utan dialog.
  • De tre första säsongernas premiäravsnitt är alla Jack-centrerade.
  • De tre första säsongernas premiäravsnitt öppnar med en karaktär och en plats vi aldrig har sett tidigare.
  • JJ Abrams vann en Emmy efter att ha regisserat pilotavsnittet.
  • Jack var från början tänkt att bli dödad i pilotavsnittet, vilket skulle resultera i att Kate skulle ta hans roll som de överlevandes ledare. Men tv-nätverket var emot denna idén och istället var det piloten från Flight 815 som fick ta del av denna karaktärs död.