FANDOM

"Outlaws"
1x16
Avsnitt 01x16
Skriven av Drew Goddard
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 16 Februari 2005
Centricitet James "Sawyer" Ford
Gästskådespelare
  • John Terry - Christian Shephard
  • Robert Patrick - Hibbs
  • Stewart Finlay-McLennan - Laurence
  • Jeff Perry - Frank Duckett
  • Susse Budde - Mamma
  • Gordon Hardie - Ung Sawyer
  • Brittany Perrineau - Kvinna
  • Alex Mason - Bartender
Tidigare avsnitt Homecoming
Nästa avsnitt ... In Translation

Sawyer är säker på att ett vildsvin är ute efter personlig vendetta mot honom efter att det förstör hans tält och attackerar honom i djungeln. Medan Sawyer och Kate ger sig ut i djungeln för att hitta vildsvinet försöker Sayid och Hurley hjälpa Charlie efter att ha dödat Ethan. Tillbakablickarna fokuserar på Sawyers jakt efter den riktiga Sawyer.

HandlingRedigera

En ung pojke väcks från sin sömn av ett våldsamt bankande på ytterdörren. Hans mamma störtar in i rummet och säger att allt ska bli bra, men det syns på henne att hon inte tror på det hon säger. Hon gömmer pojken under sängen och tvingar honom att lova att inte komma fram vad som än händer. Hon går ut ur rummet och ett våldsamt gräl hörs följt av ett skott. Pojken ser fötterna på en man som kommer in i hans rum, sätter sig på sängen och ytterligare ett skott brinner av. Mannen på sängen faller ihop död.

16b

En ung Sawyer gömmer sig för sin far

På ön vaknar Sawyer genomsvettig av sin mardröm. Det hörs ett ljud i mörkret och ett stort vildsvin störtar fram och orsakar förstörelse bland hans saker. Sawyer springer efter vildsvinet som fått med sig presenningen som utgjort hans tak. När han stannat upp hör han viskningar i vinden. Senare samma morgon kommer Sayid förbi när Sawyer plockar i ordning sina saker. Sawyer frågar Sayid om rösterna han hörde i djungeln när han flydde från Rousseau, men Sayid avfärdar det hela som inbillning.

Inne i djungeln berättar Jack för Kate att alla har lämnat tillbaka sina pistoler – alla förutom Sawyer. Kate övertalar Jack att hon kan ta tillbaka den. Vid grottorna frågar Claire Charlie ifall han följer med på en promenad, men Charlie är ovanligt kall och går iväg.

I tillbakablicken snubblar Sawyer in i ett hotellrum, kyssandes med en attraktiv kvinna. Innan de faller i säng, avbryter en man dem. Sawyer känner honom som ”Hibbs” och ber kvinnan att gå ut. Sedan hotar han Hibbs, som påminner Sawyer om ”Tampajobbet”. Hibbs förklarar att han har hittat den riktiga Mr Sawyer, som blåste Sawyers föräldrar och fick fadern att döda sig själv och Sawyers mamma. Hibbs berättar att mannen, Frank Duckett, finns i Australien.

Sawyer jagar vildsvinet, när han än en gång hör viskningar. Vildsvinet dyker upp och tacklar ned honom i leran. När Sawyer återvänder till stranden berättar han vad som hände för Kate. Han bestämmer sig för att hämnas på vildsvinet och laddar pistolen.

16c

Vildsvinet knuffar ner Sawyer i leran

Hurley och Charlie börjar begrava Ethans kropp. Hurley frågar ifall allt är okej med Charlie, men han svarar inte. Senare berättar Hurley för Sayid att han tror att Charlie lider av posttraumatiskt stressyndrom efter att ha dödat Ethan.

I tillbakablicken anländer Sawyer till Australien och köper en pistol av en man. Mannen säger att ”man aldrig känner sig själv innan man riktar ett vapen mot någon”. Sawyer ger sig av till en räkförsäljare, som är Frank Duckett. Men när Sawyer går fram till räkbilen, förmår han sig inte att döda mannen, utan ger sig av.

Sawyer hittar presenningen inne i djungeln, samtidigt som Kate dyker upp och erbjuder sig att hjälpa Sawyer att hitta vildsvinet, ifall hon kan ta vad som helst av Sawyers saker efteråt. Sawyer går tveksamt med på det. När natten faller slår dem läger. Sawyer erbjuder Kate sprit från flygplanet och de bestämmer sig för att leka leken ”Jag har aldrig”. Vi får veta att Kate aldrig har varit i Disneyland, Sawyer har aldrig varit kär och de är båda dödat någon.

När Sawyer vaknar på morgonen inser han att han under natten har överfallits av vildsvinet igen, men Kate har inte råkat ut för något. Det prasslar till i buskarna men det är bara Locke som dyker upp. När Kate berättar för Locke att Sawyer tror att vildsvinet är ute efter honom personligen, berättar Locke om sin styvsyster Victoria som dog när hon var liten. Deras mor svor att Victoria kom tillbaka i form av en golden retriever, och kanske är vildsvinet en reinkarnation av någon som Sawyer har retat upp den verkliga världen?

16a

Sayid har ett samtal med Charlie

I ytterligare en tillbakablick sveper Sawyer whiskey på en bar. Bredvid honom i baren sitter en man vi känner igen som Jacks pappa, Christian. Han berättar för Sawyer att han inte hatar sin son för vad han gjort, utan att han älskar honom för det och är stolt över honom. När Sawyer frågar honom varför han inte ringer upp sin son och berättar det svarar Christian att det beror på att han är svag.

Sayid hittar Charlie på stranden, och Charlie förstår snart varför Sayid är där. Charlie säger att han inte har dåligt samvete efter vad som hände. Sayid säger att han också har dödat flera män, och att det kommer att förfölja Charlie i resten av hans liv. Men Sayid försäkrar honom om att han inte är ensam.

16d

Sawyer skjuter Frank Duckett i tillbakablicken

Sawyer och Kate lyckas hitta vildsvinets lya, där en liten kulting finns. Sawyer kastar omkring med ungen i luften för att locka till sig mamman, men Kate skriker åt honom att släppa den. Tillslut sparkar hon Sawyer på benet, så att han tappar ungen. Hon säger åt honom att han får hitta hem själv, och ger sig av.

Tillbakablick till räkförsäljaren. Sawyer kollar vapnet en sista gång och går ut ur bilen. Sawyer går fram till mannen och skjuter honom i bröstet. Men innan mannen dör står det klart att han inte är den som Sawyer var ute efter, han var en man som var skyldig Hibbs pengar.

Sawyer hittar äntligen vildsvinsmamman och gör sig redo att skjuta den, men klarar inte av det, utan går tillbaka till stranden. Charlie hittar Claire och frågar ifall de kan ta en promenad tillsammans. Inne i djungeln håller Jack på att hugga ved, när Sawyer kommer fram och räcker över pistolen. Innan han går säger Jack ett uttryck som han fått från sin far, ett uttryck som Sawyer känner igen från mannen han träffade i baren i Sydney. När Sawyer frågar Jack om fadern också var läkare säger Jack att han var det, och undrar samtidigt varför Sawyer ställer frågor om hans far. Efter viss tvekan svarar Sawyer: "Ingen speciell anledning".

TriviaRedigera

  • Sawyers riktiga namn visar sig vara James Ford.
  • Emilie de Ravin blir en huvudkaraktär på heltid efter Outlaws. Innan det är hon bara krediterad i avsnitten där hon gör ett framträdande.
  • Ian Somerhalder (Boone och Maggie Grace (Shannon) framträder inte i avsnittet.
  • Harold Perrineau (Michael), Malcolm David Kelley (Walt), Yunjin Kim (Sun) och Daniel Dae Kim (Jin) dyker upp, dock utan dialog.