FANDOM

"Orientation"
2x3
Avsnitt 02x03
Skriven av Javier Grillo-Marxuach & Craig Wright
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 5 Oktober 2005
Centricitet John Locke
Gästskådespelare
  • Adewale Akinnuoye-Agbaje - Mr. Eko
  • Kevin Tighe - Anthony Cooper
  • Henry Ian Cusick - Desmond Hume
  • Katey Sagal - Helen Norwood
  • Curtis Jackson - Säkerhetsvakt
  • Jeanne Rogers - Moderator
  • Roxie Sarhangi - Francine
  • François Chau - Pierre Chang
Tidigare avsnitt Adrift
Nästa avsnitt Everybody Hates Hugo

Sawyer, Michael och Jin blir tillfångatagna efter att de stöter på en grupp av vad de tror är De andra. I luckan börjar de överlevande lära mer om det mystiska utrymmet, men blir konfunderade av Desmonds reaktion då den mystiska datorutrustningen går sönder.

HandlingRedigera

Sawyer och Michael knyter upp repen som håller Jin bunden, men hinner inte fly förrän den mystiska gruppen går till attack. En stor svart man slår ner dem alla tre med en påk och gruppen släpar iväg dem in i djungeln, där de kastar ner dem i en djup grop i marken. Varken Sawyer, Michael eller Jin hinner reagera innan den svarta mannen täcker över hålet med grenar och blad.

2x3a

Den svarta mannen slår ner Sawyer, Michael och Jin

I utrymmet under luckan riktar Desmond sitt vapen mot en överraskad Jack, men vad han inte ser är att Kate har klättrat ner i ett vapenförråd. Hon laddar ett gevär, smyger sig fram bakom Desmond och slår honom i huvudet med det, vilket får hans gevär att tryckas av. Den avfyrade kulan träffar datorn och när Desmond får se vad som har hänt drabbas han av panik och skriker att alla kommer att dö ifall de inte lagar den. Kate föreslår att Sayid kan fixa datorn och Locke skickar iväg henne för att hämta honom.

I tillbakablicken möter vi Locke under ett stödgruppsmöte där han irriterat lyssnar medan en kvinna babblar på om sitt taskiga förhållande med sin mamma. Tillslut klarar Locke inte av det längre och klagar på allas småproblem. Han berättar för dem sin historia om pappan som lurade av honom en njure och vägrade ta kontakten med honom efter det. Han störtar ut och när mötet avslutas söker ledaren, Helen, upp honom och berättar att hon också har velat göra det Locke gjorde. De flirtar med varandra och inleder ett förhållande.

2x3b

Locke och Jack får se en film om Dharma Initiativet

Jack får Desmond att berätta att han för tre år sedan var med i en världsomsegling runt jorden, då hans segelbåt förliste och fick honom att hamna på ön. Han räddades av en man, Kelvin, som fick honom att hjälpa till med uppgiften i luckan: knappa in nummerserien i datorn varje 108:e minut, så att inte världen går under.

Locke är fascinerad, men Jack är skeptisk. Desmond har inte tid att förklara allt in i minsta detalj och visar istället en film för Locke och Jack, där en man, Dr Candle, hälsar dem välkomna till station 3, the Swan. Han berättar att projektet startades på 70-talet, utav Alvar Hanso, samt paret DeGroot. Dharma Initiativet, som projektet kallas, kom till ön för att forska i bland annat psykologi, zoologi och magnetism - Alla öns mystiska krafter - med hjälp av olika forskningsstationer som är utplacerade på ön. Dr Candle förklarar att efter en incident på ön är man tvungen att slå in koden på datorn varje 108:e minut, annars är det slut för världen. När filmen slutar reagerar de båda tittarna på olika sätt. Jack tror att det bara är en del av ett socialt experiment medan Locke anser att de borde tro på vad de nyss såg.

I tillbakablicken ser vi hur Locke fortfarande inte kan släppa faderns svek utan åker ofta till hans hus. En dag kommer fadern, Cooper, och sätter sig i bilen och frågar Locke varför han kommer dit. Locke vill veta varför Cooper lurade till sig hans njure och han svarar bara "Du behövde en fadersfigur och jag behövde en njure" och ber honom att inte komma tillbaka - han inte är önskvärd.

2x3c

Sawyer, Michael och Jin träffar Ana Lucia nere i hålan

Sawyer, Michael och Jin sitter fortfarande i hålan, då den svarte mannen kastar ner ännu en fånge: Ana Lucia, kvinnan som Jack talade med på flygplatsen och som satt i den bakre delen av planet. Ana Lucia berättar att den bakre delen landade i havet på andra sidan ön, och hon var den enda överlevande som lyckades simma i land. Hon har fått klara sig själv i nästan en månad, men för ett par dagar sedan togs hon till fånga av de mystiska människorna.

Desmond försöker ge datorn första hjälpen, men det blir bara svart. Desmond får panik och säger att ”nu är det slut”. Han packar sina saker och flyr genom en bakdörr. Jack följer efter honom, och Locke blir lämnad ensam en kort stund innan Kate kommer tillbaka med Sayid och Hurley.

2x3d

Tiden rinner ut för Locke

I tillbakablicken ber Helen Locke att släppa taget om Cooper och försöka glömma hans svek. Hon vill hjälpa honom, så som han hjälp henne. "Du behöver inte vara ensam, det handlar om förtroende" säger hon och ger honom ett ultimatum - att välja mellan fadern och henne. Locke väljer henne och försöker lägga faderns svek bakom sig.

Locke och Sayid försöker laga datorn, medan Kate och Hurley undersöker stationen. Kate tittar igenom köket, sovrummet, vardagsrummet och vapenförrådet, samtidigt som Hurley upptäcker matförrådet.

I djungeln lyckas Jack springa ikapp Desmond och hotar honom med en pistol. Desmond berättar för Jack att koden till datorn är 4, 8, 15, 16, 23, 42, men Jack är inte intresserad. Jack frågar varför Desmond springer sin väg, vilket får Desmond att minnas deras diskussion i Los Angeles. Desmond frågar hur det gick för patienten Jack försökte rädda, men Jack vill inte svara. Tillslut bryter tårarna ut och Jack berättar att han gifte sig med henne. Desmond förstår att de inte är gifta och lämnar Jack kvar i djungeln, efter att ha sagt ”Vi ses i ett annat liv.”

2x3e

Locke klarar inte av att trycka på knappen

Sawyer visar Ana Lucia att han fortfarande har pistolen, och att han tänker skjuta fångvaktaren nästa gång han dyker upp. Plötsligt slår Ana Lucia ner honom och tar pistolen. Hon ropar på den svarte fångvaktaren, som drar upp henne. Hon är en av dem!

I underjorden lyckas Sayid till slut fixa datorn med några minuters marginal. Locke sätter sig och börjar mata in nummerserien. När Hurley ser numren protesterar han, men när Locke tar fel på en siffra låter han honom fortsätta. Men Jack dyker upp och rättar Locke. Locke tvekar - ska han trycka på knappen eller inte? Locke vill att Jack ska trycka på knappen, men Jack vägrar. Locke ber honom: "Du såg filmen - det är ett jobb för två man. Jag kan inte göra det ensam, jag vill inte göra det ensam. Det handlar om förtroende, Jack". Med bara sekunder till godo bestämmer sig Jack till slut för att trycka på knappen och räknaren räknar upp 108 minuter igen.

"Jag tar första passet" säger Locke.

TriviaRedigera

  • Emilie de Ravin (Claire), Maggie Grace (Shannon), Yunjin Kim (Sun) och Dominic Monaghan (Charlie) gör inga framträdanden i avsnittet.
  • Det här är första gången vi får höra något om Dharma Initiativet och vad de gjorde på ön, något som kommer att få en viktig del av serien senare.