FANDOM

"LaFleur"
5x8
Avsnitt 05x08
Skriven av Elizabeth Sarnoff & Kyle Pennington
Regisserad av Mark Goldman
Sändningsdatum 4 Mars 2009
Centricitet James "Sawyer" Ford
Gästskådespelare
  • Reiko Aylesworth - Amy
  • Nestor Carbonell - Richard Alpert
  • Patrick Fischler - Phil
  • Doug Hutchison - Horace Goodspeed
  • Kevin Rankin - Jerry
  • Carla Buscaglia - Heather
  • Christopher Jaymes - Läkare
  • Molly McGivern - Rosie
Tidigare avsnitt The Life and Death of Jeremy Bentham
Nästa avsnitt Namaste

Vad som hände med de kvarlämnade efter att Locke vred på det frusna hjulet avslöjas då Sawyer, Juliet och de andra hamnar mitt i Dharma Initiativets glansdagar.

HandlingRedigera

5x8aa

Sawyer beslutar att de ska vänta på att Locke återvänder

På ön gräver Sawyer förgäves i marken där brunnen en gång var och ropar efter Locke, tills Juliet stoppar honom och säger att de nu är i en tid innan brunnen ens var byggd. Miles får syn på någonting i fjärran, och säger åt alla andra att titta. Alla tittar upp och upptäcker långt bort en gigantisk staty av sten, tiotals meter hög, som håller ryggen mot dem. Sawyer, Juliet, Jin och Miles stirrar förstummat på den, men plötsligt exploderar ett vitt ljus från ingenstans då Locke vrider på hjulet, och alla fyra faller ihop av smärta. När ljuset försvinner håller alla med om att det här ljuset kändes annorlunda, och upptäcker att deras huvudvärk har försvunnit. Sawyer upptäcker att brunnen är tillbaka, men finner att någon har fyllt den med stora stenar. Han säger till de andra att de ska vänta på att Locke återvänder – Hur lång tid det än tar.

5x8b

Sawyers Dharma-overall, under namned "LaFleur"

Tre år senare sitter två män i Dharmakläder, Phil och Jerry, i ett rum med flera övervakningsmonitorer. Phil oroar sig för att deras chef, LaFleur, skulle göra ifall han får veta att de inte sköter sitt jobb ordentligt, just som de får syn på en man snubbla fram, klart onykter, på en av skärmarna. De identifierar mannen som Horace Goodspeed, och ryggar tillbaka då de upptäcker att han kastar dynamit omkring sig. Phil och Jerry rusar över till ett av husen i Barackerna, samtidigt som vi förstår att vi befinner oss mitt i Dharma Initiativets glansdagar. De knackar på deras chefs dörr, och när ”LaFleur” öppnar, finner vi att det är Sawyer. Han drar på sig en Dharmaoverall innan han ger sig av till ett annat hus och hämtar upp Miles. De två hittar den däckade Horace inne i djungeln och Sawyer erbjuder sig att ta tillbaka honom till hans fru Amy. Snart kliver Sawyer in med Horace över axlarna hemma hos den gravida Amy, och just som han börjar förklara vad som hände, får Amy värkar.

5x08

En förkrossad Daniel berättar för de kvarlämnade att de är fast i dåtiden

Tre år tidigare hittar Sawyer, Juliet, Jin och Miles den gråtande Daniel ensam i djungeln. Charlottes kropp är borta. ”Vart är Charlotte?” Frågar Juliet Daniel, som snyftandes berättar att hon är borta. ”Hon dog och följde med i tidshoppet” Berättar han ”Hon försvann och vi stannade”. Juliet börjar trösta Daniel, men Sawyer frågar honom varför han sade att de har stannat, och inte färdas mellan tid och rum längre. ”För att vi inte längre gör det” Snyftar Daniel ”Vart och när vi än är, kommer vi att vara fast här för evigt”.

5x8c

Amy övertalar de kvarlämnade att gå igenom ultraljudsstängslet

Sawyer bestämmer att de ska återvända till stranden, och när de går därifrån hör de skott avlossas på håll. De smyger sig fram till ett fält, där de ser att två män klädda i smutsiga kläder kämpar med en kvinnlig fånge som de dragit en säck över huvudet på. En annan man ligger död bredvid en förstörd picknick. Från håll betraktar Sawyer, Juliet, Jin och Miles det hela, medan Daniel sitter tyst på marken. Sawyer funderar att rycka in, men Miles säger att det är en dum idé och att Daniel sade vid första tidshoppet att de inte får bli inblandade. Daniel berättar för dem att det inte spelar någon roll längre, eftersom de är fast för alltid. ”Vad som än händer, händer” Mumlar han. Sawyer bestämmer sig för att rycka in och riktar sitt gevär mot männen. När en av männen riktar sin pistol mot Sawyer dyker Juliet upp och skjuter honom till döds. Sawyer dödar den andra mannen och drar säcken från huvudet på kvinnan. Det är Amy. Hon anklagar dem för att tillhöra De fientliga, men Sawyer säger att de tillhörde en grupp forskare som kapsejsade ute till havs.

5x8d

Juliet försöker hjälpa Amy att föda sitt barn

Amy övertalar dem att begrava de två männen och ta med hennes vän, Paul, tillbaka. När de börjar gå genom djungeln går Daniel nästan rakt in i ultraljudsstängslet, men Juliet skriker åt honom att stanna. Juliet säger åt Amy att stänga av det, vilket hon gör och går igenom. Men när Sawyer, Juliet, Jin, Daniel och Miles går igenom kollapsar de av det höga ljudet och knockas medvetslösa. Amy plockar ut sina öronproppar, som gjorde så att hon kunde gå igenom utan inverkan.

Tre år framåt i tiden befinner sig Sawyer i Barackernas sjukstuga, där en läkare berättar att Amys barn har hamnat upp och ner, och att de måste utföra kejsarsnitt. Eftersom gravida kvinnor vanligtvis färdas till fastlandet när de ska föda så har de för tillfället ingen riktig läkare på ön som kan utföra ingreppet. Sawyer rusar iväg till en bilverkstad i närheten, där Juliet arbetar och berättar vad som står på med Amy. Juliet vägrar förlösa Amys barn, eftersom hon inte tror att hon klarar det. Sawyer säger att hon måste, och tillslut går Juliet med på det. Senare utanför sjukstugan väntar Sawyer oroligt, då Jin kommer förbi. Han pratar nu nästan flytande engelska och Sawyer berättar för honom vad som händer. Snart kommer en överlycklig Juliet ut och berättar att Amy födde en frisk liten pojke.

5x8e

Sawyer och Juliet kysser varandra

Senare, då Sawyer går över gården vid Barackerna och plockar en blomma innan han fortsätter fram till sitt hus. Där håller Juliet på att laga mat och kysser honom passionerat när han ger henne blomman. De uttrycker sin kärlek till varandra. De har ett förhållande. En stund senare sitter Sawyer vid Horaces sida när han vaknar upp, och berättar att Horace har blivit pappa – Amy har fött hans son. Horace berättar att orsaken till varför han söp sig full var för att han och Amy grälade tidigare. Han hittade Pauls gamla halsband i en låda och är orolig för att Amy inte har kommit över honom än. Sawyer berättar att han hade ett förhållande med en kvinna för tre år sedan, men den dagen hon försvann förstod han att han aldrig skulle se henne igen. Nu minns han knappt hennes ansikte längre. ”Så ifall du frågar ifall tre år är tillräckligt med tid för att komma över någon är mitt svar ja” Säger han.

5x8f

Horace Goodspeed förhör Sawyer i Barackerna

Tillbaka tre år i tiden vaknar Sawyer upp i en av Barackerna, med Horace lutad över sig. Horace frågar vem han är, och Sawyer säger att hans namn är James LaFleur, och ljuger om att han och hans grupp var besättningen på ett forskarfartyg som försökte hitta det försvunna skeppet Svarta Klippan ute till havs. Horace säger till honom att Sawyer och de andra ska lämna ön nästa morgon med ubåten, eftersom det bara är medlemmar av Dharma som har tillåtelse att vara där. Samtidigt sitter Juliet, Daniel, Jin och Miles utanför på en av trädgårdarna och diskuterar situationen. Juliet tvekar inte på att Sawyer kan ta hand om Horace, och pekar ut vilket hus hon bodde i under sina tre år med De andra. Daniel lyssnar inte på deras samtal, utan får syn på en liten flicka som springer över trädgården. ”Charlotte…” Viskar han förvånat. Sawyer och Horace kommer ut och förklarar vad de har kommit fram till.

5x8g

Richard och Sawyer pratar om Jughead-bomben och John Locke

Plötsligt börjar ett alarm tjuta och beväpnade Dharmaarbetare springer åt olika håll. Horace skickar in de fem nykomlingarna i ett av husen, där de springer fram till fönstret. De ser en man träda fram från buskarna, och Horace går ut för att möta honom. Det är Richard Alpert. Richard säger till Horace att deras ed är bruten, och snart kommer Horace in i huset och frågar Sawyer hur väl han begravde de två männen. Sawyer ignorerar Horace och går ut för att prata med Richard, och avslöjar för honom att det var han som dödade de två männen. Richard känner inte igen honom, och Sawyer frågar ifall han begravde Jughead-bomben. Han nämner Richards möte med Locke för tjugo år sedan och berättar att han och hans grupp inte är medlemmar i Dharma, vilket betyder att eden fortfarande inte är bruten. Sawyer berättar för honom allt som har hänt, och efteråt säger Richard att hans folk fortfarande vill ha rättvisa.

När Sawyer återvänder till huset säger han till Horace att Richard och De andra vill ha Pauls kropp. De går för att prata med Amy, Pauls fru, och berättar vad som står på. De säger att de möter konsekvenserna ifall Amy inte vill ge upp Pauls kropp, men hon går gråtandes med på att ge dem hans kropp. Hon tar Pauls halsband och går därifrån. När Sawyer lämnar rummet säger Horace till honom att ubåten ger sig av nästa morgon, men kommer tillbaka om två veckor. Ifall han vill stanna de två veckorna är det okej.

5x8h

Jack, Kate och Hurley möter Sawyer

Samma natt sitter Juliet nere på bryggan vid ubåten då Sawyer kommer ner. Juliet säger till honom att det inte är någon idé att vänta på Locke. Hon har försökt lämna ön i tre år, så hon tänker befinna sig på ubåten när den ger sig av. Sawyer berättar för henne att året kommer att vara 1974 när hon anländer till omvärlden, och där finns det ingenting att komma tillbaka till. ”Dessutom kan du inte låta mig stanna här med den galna vetenskapsmannen och spökjägaren” Säger han skojfullt ”Visst är Jin en kanonkille, men han är inte mycket att prata med heller”. Juliet skrattar och går med på att stanna med honom i två veckor till.

Tre år senare vaknar Sawyer upp bredvid Juliet i sängen av att telefonen ringer. Det är Jin, som har brådskande nyheter. Han börjar klä på sig, och hinner inte svara då Juliet frågar vem det var. Han tar en jeep och åker upp till ett fält nära havet, där en Dharma-van närmar sig. Sawyer kliver ut, och möts av Jin som hoppar ut ur vanen, följd av Jack, Hurley och Kate. Sawyer möter chockat deras blickar. Han kan inte tro det.