FANDOM

"LA X - Part 1"
6x1
Avsnitt 06x01
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 2 Februari 2010
Centricitet De överlevande
Gästskådespelare
  • Sam Anderson - Bernard Nadler
  • L. Scott Caldwell - Rose Nadler
  • Brad William Henke - Bram
  • Kimberley Joseph - Cindy Chandler
  • Fredric Lehne - Edward Mars
  • Elizabeth Mitchell - Juliet Burke
  • Dominic Monaghan - Charlie Pace
  • Mark Pellegrino - Jacob
  • Ian Somerhalder - Boone Carlyle
  • Sean Whalen - Neil "Frogurt"
  • Greg Grunberg - Seth Norris
  • Shawn Lathrop - Flygvärd
Tidigare avsnitt The Incident - Part 2
Nästa avsnitt LA X - Part 2

Vad som hände efter att Juliet detonerade Jughead-bomben djupt nere under Swan-stationen avslöjas, samtidigt som mannen som har tagit John Lockes skepnad använder sig av Ben inne i statyn.

HandlingRedigera

6x1a

En förvirrad Jack ombord på Flight 815

”Kom igen din jävel!”

Djupt nere i vad som var menat att bli Swan-stationen ligger Juliet i ett virrvarr av metall och sten. Hon är blodig, men tänker inte ge upp vad hon håller på med. Med en sten slår hon mot Jughead-bomben gång på gång – och tillslut blir allt vitt.

Vi befinner oss ombord på Oceanic Flight 815, där vi möts av en bekant scen. Jack tittar ut genom fönstret och ser bara moln. Han verkar ha drömt och ser aningen förvirrad ut. Flygvärdinnan Cindy kommer förbi och när hon får veta att Jack inte var imponerad över sin drink smyger hon till honom ännu en. Jack börjar hälla upp den men plötsligt utbryter lätt turbulens och han råkar spilla. På andra sidan gången sitter Rose, och när hon ser att Jack verkar oroad säger hon att allt är lugnt. Hennes man, som befinner sig på toaletten, brukar påminna henne om att flygplanen ska hålla sig i luften. Plötsligt utbryter ännu mer turbulens och vi gör oss redo för vad som komma skall – men det kommer aldrig. Flight 815 kraschar inte! Rose säger åt Jack att han kan släppa sitt panikartade tag om armstödet just som Bernard återvänder och kysser Rose. Pilotens röst ljuder i högtalarna och berättar att de bara råkade stöta på en luftficka. Jack beger sig till toaletten och upptäcker en blodfläck på sin hals, men han har ingen aning om hur den hamnade där. Förvirrat återvänder han till sin plats, där ingen mindre än Desmond nu sitter. De hälsar på
6x1b

Sawyer skriker åt Jack och anklagar honom för Juliets död

varandra och Jack tycker sig känna igen Desmond. Men det gör han inte. Han har ingen aning om vem någon ombord på planet är. Vi lämnar planet och tar oss genom molnen, under vattenytan. Där får vi se statyfoten och inser att hela ön ligger under vatten.

Vad är det som pågår?

Kate vaknar upp på ön, hängandes på en gren högt uppe i ett träd. Med ett högt ringande i öronen lyckas hon klättra ner och springer rakt in i Miles, som inte hör vad hon säger. Desorienterat ser sig Kate omkring och upptäcker bakdörren till Swan-stationen bland buskaget. Innan Miles hinner reagera springer Kate iväg och kommer fram till kratern; det enda som finns kvar av stationen. ”Vi är tillbaka” Säger hon till Miles. De hittar Jack och Sawyer liggande i gräset och så fort Kate väcker Jack inser han att de fortfarande är kvar på ön. Planen misslyckades. Plötsligt sparkar Sawyer ner honom för branten ner i kratern och Kate störtar efter. Sawyer är rasande för att de fortfarande är kvar och att Juliet offrade sig i onödan. ”Juliet är död!” Ryter han medan Kate håller honom undan ”Juliet är död och det är ditt fel, din jävel!”. Jack är förkrossad och ber tyst om förlåtelse.

6x1c

Agent Mars eskorterar Kate på flygplanet

Tillbaka på flygplanet återvänder Jack till toaletten, där Agent Mars väntar på att hans fånge, Kate, ska komma ut. När hon väl gör det eskorterar han henne tillbaka till deras plats, där de springer på Sawyer. Under tiden försöker en onykter Dr Arzt få Hurley att imitera sig själv från en reklam från sitt kycklingföretag. Dr Arzt vill veta hur han kom upp med Mr Clucks kycklinghydda och Hurley berättar hur han vann lotteriet och sin kärlek till kyckling. Efteråt påpekar Sawyer att Hurley inte borde ha berättat hur han vann lotteriet, men Hurley bryr sig inte. Han är världens tursammaste snubbe.

6x1d

Hurley, Jin och den döende Sayid väntar på de andra

På ön sitter Hurley med den döende Sayids huvud i knäet. När Jin lämnar Dharma-vanen frågar han vad som hände, desperat att få veta varför de inte är tillbaka i Los Angeles. Jin säger att de måste ha förflyttats i tiden igen, men vet inte ifall Jack, Kate och de andra också gjorde det. Jin säger åt Hurley att stanna med Sayid och ger sig av. Hurley lovar Sayid att allt kommer att bli bra, men Sayid har redan insett att så inte är fallet. Han kommer att dö. Hurley säger åt honom att sluta, samtidigt som det börjar låta från buskarna. Hurley tar Jins pistol och följer efter ljudet, tills han plötsligt står öga mot öga med Jacob. ”Hej Hugo” Säger han ”Minns du mig?”.

6x1e

Sawyer, Jack, Kate och Miles hör Juliet skrika

I kratern skriker Sawyer fortfarande åt Jack och anklagar honom för Juliets död, medan Kate och Miles försöker hålla dem borta från varandra. Jin dyker upp och säger till Jack att Sayid inte slutar blöda och behöver hans hjälp. Plötsligt hör Kate något och säger åt de andra att vara tysta. Ett skrik. Ett skrik från all bråte. Sawyer inser vem det är och springer fram för att hjälpa Kate att gräva, medan han gång på gång ropar ”Juliet!”.

Ombord på planet betraktar Sun Rose och Bernard och ler. De ser så lyckliga ut. Jin svarar genom att säga åt henne att knäppa sin tröja. Några rader därifrån sitter Locke och tittar igenom flygmanualen, då Boone säger åt honom att det inte är någon idé. Störtar de så störtar de. Locke svarar att även om han inte tror det, så finns det en chans att överleva vid en krasch. Locke frågar honom varför han var i Australien och Boone berättar att han var där för att hjälpa sin syster ut ur ett dåligt förhållande. Men i slutändan visade det sig att Shannon inte ville bryta upp. Locke berättar att han var i Australien på en andevandring och Boone är imponerad.

6x1h

Ben försöker övertala Richard att följa med honom in i statyn

I statyn har Jacobs kropp förvandlats till aska, då hans fiende – mannen som har antagit John Lockes skepnad – torkar av sin kniv på hans matta. Den chockade Ben kan inte sluta stirra in i elden, men ”Locke” säger åt honom att det inte tjänar någonting till. Jacob är borta. Ben vill veta varför Jacob inte slog tillbaka, varför han bara lät sig dödas. ”För att han visste att hans tid var ute” Svarar Locke och säger åt Ben att hämta Richard åt honom. De måste tala om en sak.

Utanför statyn råder kaos. De andra springer förvirrat omkring medan Richard försöker lugna Ilana och Bram. Sun och Frank kan inte ta in vad de nyss har sett, och dessutom litar ingen av dem på Ilana och hennes grupp. Bram störtar mot statyn, men Richard stoppar honom och säger att igen går in där förrän Jacob säger att det är okej. Ilana svarar att Jacob har bjudit in dem, men Richard säger att bara för att de vet vad som finns i skuggan av statyn betyder inte det något. De avbryts då Ben kommer ut och säger till Richard att Locke vill tala med honom. Ilana vill veta ifall Jacob är okej och Ben ljuger om att han mår fint. Plötsligt griper Richard tag i honom och släpar honom längst stranden. ”Jag vill gärna tala med John, men innan jag gör det ska vi se ifall han vill tala med dig först!” Säger han och slänger ner Ben framför John Lockes döda kropp.

6x1i

Jacob ger Hurley nya instruktioner

Jack, Kate, Sawyer, Jin och Miles hjälps alla åt för att gräva fram Juliet. De lyckas skapa ett litet hål men en allt för tung järnbalk blockerar vägen, så Sawyer säger åt Jin att hämta Dharma-vanen. Samtidigt följer Hurley efter Jacob tillbaka till vanen medan han vill veta vem han är. Jacob slår sig ner bredvid den medvetslöse Sayid och berättar för Hurley att han nyss blev mördad av en gammal vän. Jacob säger åt Hurley att han måste ta Sayid till Templet. Det är hans enda chans, och dessutom kommer de att vara i säkerhet där. Hurley vet inte vad Templet är, men Jacob berättar att Jin vet. ”Vem är du?” Frågar Hurley och han svarar ”Jag är Jacob”. Plötsligt störtar Jin fram genom buskarna och när Hurley vänder sig om igen är Jacob försvunnen. Jin berättar att Juliet behöver deras hjälp och tillsammans lyfter de in Sayid i vanen innan de kör iväg. På vägen frågar Hurley Jin ifall han vet vart Templet ligger och Jin säger att han minns. De kommer fram till kratern där Jack och Miles springer fram till Jin, som drar fram bogserkedjan. Men Sawyer vägrar sluta gräva, orolig över att Juliet har slutat skrika. ”Överlever hon inte det här, tänker jag döda honom” Väser han och nickar mot Jack.

6x1j

Jack försöker rädda Charlies liv

Tillbaka på Flight 815 ropar Cindy ut i högtalaren att de behöver en läkare ombord. Hon söker upp Jack och ber honom följa med honom till toaletten, och berättar för honom att de inte får något svar från mannen där inne. Dörren är låst men Sayid dyker upp och sparkar upp den åt dem. Jack börjar genast leta efter en puls och andning på den medvetslöse mannen och kommer fram till att han inte andas. Det är Charlie! Cindy rusar iväg och hämtar ett första hjälpen-kit åt Jack, som tar hjälp av Sayid för att rädda Charlies liv. Han känner att någonting har fastnat i halsen på honom och med bara fingrarna lyckas han dra ut en liten påse med heroin. Charlie vaknar hostandes upp och frågar ifall han lever.

På ön binder Jack, Kate, Sawyer och Miles fast bogserkedjan i järnbalken medan Jin kör iväg med vanen. Balken slungas iväg och Sawyer kastar sig genast ner i den trånga gången med en ficklampa. Långt där nere hittar han tillslut Juliet, blodig och söndertrasslad. Hon frågar vart de är men inser snart att det inte fungerade. Sawyer lovar att allt kommer att bli bra och säger att han ska få ut henne därifrån, men Juliet börjar gråta och säger att det är omöjligt. Samtidigt undersöker Jack Sayid och bekräftar att han inte har lång tid kvar. Hurley säger att de måste ta honom till Templet, som Jacob sa till honom. Jack är tveksam men Hurley sätter honom på plats. Kan inte Jack rädda honom får Hurley göra det.

6x1l

Ben är chockad över att Locke är död

Ben slutar inte stirra på Lockes kropp. Richard sätter sig ner bredvid honom och säger att han måste prata med honom. Richard kan inte stoppa Ilana och Bram från att störta in länge till om Ben inte berättar för honom exakt vad som hände där inne. ”Vi har känt varandra under trettio år och frågar dig som din vän”. Ben tittar upp mot Richard och säger att ifall han verkligen vill veta så får han gå in och ta sig en titt. Bram dyker upp och släpar med sig Ben upp till statyn tillsammans med tre av sina beväpnade anhängare.

6x1k

Rökmonstret går till attack mot Bram och hans mannar

Bram knuffar in Ben i statyn där Locke sitter i Jacobs gungstol och frågar vart Richard är. Bram stiger in tillsammans med sina mannar och kräver att få veta vart Jacob är. ”Jacob är död” Svarar Locke vilket får Bram att ladda sitt gevär. Locke synar Bram; han är Jacobs livvakt som har kommit till ön för att skydda honom, men det är ingen mening med det längre. Hans uppdrag är över. Bram avfyrar ett skott som träffar Locke innan han kastar sig bakom en pelare. Ben tar skydd då Bram och mannarna gör ett försök att omringa Locke – men han är försvunnen. Bara kulan ligger kvar på golvet. Plötsligt bryter sig det enorma rökmonstret in genom ingången och skapar en massaker där inne. Det fångar upp mannarna och kastar dem omkring mot väggarna, samtidigt som Bram slås till marken. Medan Monstret är upptaget med att förinta hans anhängarna skapar han en cirkel omkring sig av grå aska. När anhängarna är döda stannar Monstret upp då det får syn på Bram innanför sin skyddande cirkel. Dock får Monstret en del av taket att rasa in och klyva den skyddande cirkeln. Så fort Bram inte längre är i säkerhet griper Monstret tag i honom och slungar in honom i Jacobs gobeläng, där han genomborras av en bräda. När Ben tittar upp är Monstret försvunnet. Istället är Locke där igen och säger till den vettskrämda Ben ”Jag är ledsen att du såg mig på det viset”.

6x1g

Den svårt skadade Juliet dör i Sawyers armar

Sawyer lyckas befria Juliet, men hon är för illa däran för att bli flyttad på. Sawyer omfamnar henne och håller om henne medan de erkänner sin kärlek för varandra på ett hjärteskärande vis. Båda två har insett att Juliet inte kommer att kunna komma därifrån och hon berättar tårögt för honom att hon att hon har något viktigt att säga honom. Sedan slutar hon andas. Juliet är död. Jack, Kate, Hurley, Jin och Miles väntar vid vanen då Sawyer klättrar upp med den döde Juliet i sina armar och väser åt Jack ”Det är ditt fel”.

6x1f

Oceanic Flight 815 landar säkert i Los Angeles

Vi är tillbaka ombord på Flight 815 där Charlie arresteras för droginnehav och snäser åt Jack att han var menad att dö. Cindy tackar honom för hjälpen då han återvänder till sin plats där han upptäcker att Desmond är försvunnen. Rose och Bernard vet inte heller vart han är. Under tiden fäller Hurley upp sätet och ler åt Sawyer då planet förbereder sig för landning. Sayid betraktar ett foto av Nadia som han förväntas hitta i Los Angeles och Jin tar fram klockan som han ska leverera till en av Mr Paiks kunder. Därefter landat planet säkert på flygplatsen LAX. Ett par polismän stiger in för att ta med Charlie och slänger en titt på den fastkedjade Kate medan de gör så. Locke sitter kvar på sin plats och ser alla människor ge sig av medan han själv väntar på sin rullstol. Boone återvänder och skakar hans hand innan han lämnar flygplanet. Tillslut är det bara Jack och Locke kvar och när Lockes rullstol anländer ler de åt varandra.