FANDOM

"House of the Rising Sun"
1x6
Avsnitt 01x06
Skriven av Javier Grillo-Marxuach
Regisserad av Michael Zinberg
Sändningsdatum 27 Oktober 2004
Centricitet Sun Kwon
Gästskådespelare
Tidigare avsnitt White Rabbit
Nästa avsnitt The Moth

När Jin attackerar Michael utan någon synlig anledning börjar en rivalitet ta form, vilket riskerar en hemlighet Sun har hållt för dem alla, till och med sin make. Samtidigt försöker Jack få gruppen att flytta upp till grottorna och Locke konfronterar Charlie. Avsnittets tillbakablickar fokuserar på Sun och Jins äktenskap och hur det sakta föll samman.

HandlingRedigera

I en tillbakablick får vi se Sun hålla i en middagsbjudning, där hon får ett glas champagne av kyparen, Jin. Efter middagen möts Sun och Jin utanför huset, där de kysser varandra. Sun vill att de gifter sig, men Jin kan inte, på grund av Suns far. Istället ger Jin henne en vacker blomma och lovar att den en dag kommer att bli en ring.

Sun betraktar Jack och Kate som förbereder sig för att ge sig av till grottorna. Kate flirtar med Jack och frågar honom om hans tatueringar då Charlie avbryter dem och deras interna skämt. Jack, Kate, Charlie och Locke lämnar stranden och beger sig mot grottorna för att hämta drickvatten.

6a

Sayid och Sawyer sliter bort Jin från Michael

När Jack och de andra är borta upptäcker Sun att någonting är fel med Jin och frågar honom om det på koreanska. Jin svarar inte utan flyger plötsligt på Michael som håller på att leka med Walt vid havet. Jin slår Michael gång på gång i ansiktet och försöker därefter dränka honom, men både Sayid och Sawyer upptäcker det och drar bort Jin därifrån. De släpar med honom upp på stranden och kedjar fast honom i ett av flygplanets däck med hjälp av Sayids handbojor. Sayid går över till Sun och frågar varför Jin gjorde det, men hon kan inte tala engelska.

Då Jack och de andra kommer fram till grottorna smiter Charlie iväg in i djungeln, där han tänker använda sitt heroin. Plötsligt dyker Locke upp och säger åt honom att stå stilla – Charlie står på en bikupa. Jack försöker täcka bikupan, medan de arga bina surrar runt Charlie som tvingas stå helt still. Jack gör sig redo att täcka över bikupan med en ryggsäck, när ett av bina sticker Charlie vilket slutar med att Charlie trampar sönder kupan. Bina attackerar dem och Jack, Kate, Charlie och Locke flyr åt olika håll. Jack och Kate rusar tillbaka till grottorna, där de börjar slänga av sig sina bifyllda kläder. Jack konstaterar att de är säkra, just som Kate upptäcker då skelett i en av grottorna och skriker av fasa. Jack säger att de har legat där mycket länge, i alla fall i 60 år, och hittar en lädersäck med en vit och en svart sten. Charlie och Locke återvänder och Locke ser de båda skeletten som deras alldeles egna Adam och Eva.

I nästa tillbakablick berättar Jin för Sun att de har fått tillåtelse av Suns far att gifta sig med henne. Sun är överlycklig och kysser honom men Jin berättar att det finns en hake: Han får bara gifta sig med henne ifall han går med på att arbeta för hennes far. Sun får en oroad min men lyser upp igen då Jin friar till henne.

Tillbaka på stranden förklarar Michael vad som hände, och hävdar att det var ett rasistiskt dåd. Sun försöker förklara allt genom att peka på sin handled, men de andra förstår inte. Sayid säger att handklovarna stannar på Jin tills allt är löst. Walt frågar ut Michael varför Jin gjorde som han gjorde, de börjar ett gräl, som slutar med att Michael får reda på att Walt knappt visste om att sin far existerade.

6b

Sun tar hand om Jin

Jack och Kate tänker bege sig tillbaka till stranden med ett par flaskor vatten, medan Charlie och Locke letar igenom bagaget som landade i grottorna. Medan de går genom djungeln påpekar Jack att gruppen behöver mycket vatten varje dag, vilket kommer att bli ett fruktansvärt slitsamt arbete. Kanske vore det bättre att flytta gruppen till grottorna istället? Där har de, förutom tillgång till rent vatten, skydd från solen och vilda djur. Han börjar fundera på att övertala de överlevande om det och Kate svarar att han blir tvungen att övertala henne också.

I grottorna berättar Charlie för Locke att han var med i bandet DriveShaft, och att han förlorade sin gitarr i krashen. Locke lovar att han kommer att hitta den igen, men det tror inte Charlie på.

I ännu en tillbakablick bor Sun och Jin i Seoul. När Sun kommer hem ger Jin henne en valp och ursäktar sig för att ha jobbat över så mycket den senaste tiden. Plötsligt ringer telefonen. Det är Suns far som säger att Jin måste arbeta.

Jack och Kate anländer till stranden, där Jack berättar om sin idé för Sayid. Sayid tycker inte om den och säger att de borde stanna på stranden, där de har mer hopp om att bli räddade. Jack berättar om idén för alla överlevande, och Hurley går med på att flytta upp. Sawyer frågar Kate ifall hon ska flytta upp till grottorna, eller stanna med Sayid på stranden.

Michael är fortfarande arg över att Jin överföll honom, och går in i skogen för att hugga ved. Han blir hittad av Sun och säger att de inte har något att tala om – då Sun säger ”Jag måste tala med dig” på engelska. Hon kan tala engelska, utan sin makes vetskap. Michael är chockad. Sun berättar att Jin attackerade honom för att han bär ett armbandsur som tillhörde hennes far. Att ta hand om klockan var ett bevis på heder för Jin. Sun säger att hon kan ordna situationen, men hon behöver Michaels hjälp.

6c

Locke övertalar Charlie att byta drogerna mot sin gitarr

I nästa tillbakablick rusar Jin in i lägenheter med blodiga händer. Sun inser att det är någon annans blod och ger honom en örfil. Jin säger att han tänker göra vad hennes far än säger. Ett tag senare pratar Sun med en dekoratör, tillika hennes engelsklärare. Vi får reda på att Sun planerar att fly landet för att bli av med Jin och sin far.

Charlie lyckas smita iväg från Locke och använder heroinet inne i djungeln. Locke överraskar honom igen och konfronterar Charlie om hans drogproblem. Locke gissar att hans droger snart kommer att ta slut och att det kommer att bli lättare för honom att sluta av eget val. Han säger att Charlie kan byta drogerna mot sin gitarr istället. I längtan efter att få spela igen går Charlie tveksamt med på detta. Locke tar hand om drogerna och visar Charlie att gitarren händer uppe i ett träd. Charlie skrattar av lycka.

6d

Michael hotar Jin

Jack säger åt Kate att de borde återvända till grottorna, men Kate tänker inte följa med. Samtidigt går Michael fram till Jin och hotar honom med yxan. Han säger åt Jin att hålla sig borta från honom och Walt. Sedan kastar Michael guldklockan till Jin och hugger av handklovarna. På väg därifrån får Michael och Sun ögonkontakt ett par sekunder, men Michael bryter den.

I den sista tillbakablicken får vi se att Sun inte lämnade Jin, utan står med honom på flygplatsen i Sydney. När de bokar biljetter, ger Jin henne en vacker blomma. Paret går på planet, men de vet inte att om bara ett par timmar kommer de att befinna sig på ön.

Senare flyttar Jack, Locke och Charlie in i grottorna tillsammans med Hurley, Sun, Jin och hälften av de överlevande. Resten stannar på stranden, däribland Sayid, Kate, Sawyer, Shannon, Boone, Michael och hans son.

TriviaRedigera

  • Det här är det första avsnittet med en tillbakablick där en karaktär (Sun) träffar på en annan huvudkaraktär (Jin).
  • Emelie de Ravin (Claire) dyker inte upp i avsnittet och inte heller krediterad för första gången av flera i säsong 1.
  • Ian Somerhalder (Boone) och Maggie Grace (Shannon) framträder utan dialog.
  • Det här är det enda avsnittet av Lost utan några gästskådespelare.