FANDOM

"Homecoming"
1x15
Avsnitt 01x15
Skriven av Damon Lindelof
Regisserad av Kevin Hooks
Sändningsdatum 9 Februari 2005
Centricitet Charlie Pace
Gästskådespelare
  • William Mapother - Ethan Rom
  • Jim Piddock - Mr Heatherton
  • Sally Strecker - Lucy Heatherton
  • Darren Richardson - Tommy
Tidigare avsnitt Special
Nästa avsnitt Outlaws

Lyckan efter Claires återkomst till lägret blir kortlivad då de överlevande inser att hon lider av minnesförlust. Om inte det vore illa nog återvänder Ethan till lägret och hotar Charlie att döda en efter en av de överlevande tills han får Claire tillbaka. Tillbakablickarna fokuserar på Charlies nya romans med en kvinna vid namn Lucy, men Charlie använder henne bara för att tillfredsställa sitt drogberoende.

HandlingRedigera

När Charlie vaknar är det fullt med liv och rörelse runt honom. Genom djungeln kommer Boone och Locke med Claire i sina armar. Jack störtar fram till henne och när hon vaknar till liv skriker hon rakt ut. När Jack försöker lugna ner henne ser hon sig förvirrat omkring och säger "Vilka är ni?"

15a

Claire återvänder till lägret

I en tillbakablick är Charlie och hans "kompis" Tommy på puben. Bandet DriveShaft har splittrats och Charlie hankar sig vidare på droger. Det är där Tommy kommer in i bilden. Hans plan är att Charlie ska använda sig av den lilla berömmelse han har kvar och charma sig in hos en rik flicka vid namn Lucy som Tommy har siktat in sig på.

Tillbaka i grottorna berättar den förvirrade Claire för de överlevande att det sista hon minns är att hon befann sig på Flight 815 från Sydney till Los Angeles. Jack förklarar för Claire att de allihop var ombord på det flygplanet och att de var med om en flygkrasch för nästan en månad sen. Claire blir livrädd och säger att hon snart kommer att föda sitt barn men Jack lugnar ner henne. När Charlie senare ger Claire hennes dagbok och försöker förklara för Claire att han också blev bortförd, och nästan dödad, undrar hon bara vem Ethan är. Charlie svarar att Ethan är en dålig människa. Claire frågar ifall de båda var vänner och Charlie svarar att så var fallet.

Nästa dag på stranden diskuterar Charlie, Jack, Locke och Sayid om Claires chanser att få sitt minne tillbaka. Charlie är synligt väldigt orolig för Claire och att Ethan kan komma tillbaka för henne. Senare är Charlie på väg tillbaka till grottorna då han i djungeln springer på Jin. De båda promenerar tillsammans då en sten plötsligt slungas genom luften och knockar Jin till marken. Ethan dyker upp och säger till Charlie att han vill ha Claire tillbaka. Charlie försöker attackera honom, men det är meningslöst mot Ethan. Den mystiske mannen tar strupgrepp på Charlie och hotar med att döda en överlevande varje dag tills han får Claire tillbaka. ”Och Charlie, dig kommer jag att döda sist” Väser han.

15b

Ethan hotar Charlie

I ytterligare en tillbakablick visas Charlie runt av Lucy i ett väldigt luxuöst hem. När Lucy går och hämtar te passar Charlie på att kolla vad som kan stjälas. När Lucy återvänder bjuder hon in Charlie på middag med hennes far och Charlie accepterar entusiastiskt. På den väldigt trevliga middagen kommer Charlie bra överens med Lucys far, och inser att han tycker väldigt mycket om Lucy också. Han berättar för fadern om sin karriär som rockstjärna men erkänner för första gången någonsin för någon att han inte har några förhoppningar om att bandet kommer att återförenas längre.

Charlie berättar för Jack och Locke om Ethans hot och föreslår att alla letar upp mannen och dödar honom. Locke tycker istället att de borde försvara lägret. Han gör ett flertal fällor runt strandlägret och sätter ut folk som vaktar. Boone erbjuder sig att ta första skiftet. Claire känner sig orolig över vad som händer och tycker att alla stirrar på henne. Charlie säger att ingenting håller på att hända. Under tiden plåstrar Sun om Jins sår i huvudet och frågar vad som hände. Jin svarar att han blev attackerad tack vare vad de andra har gjort.

Samma natt står Locke, Boone, Sayid och ett antal överlevande och håller vakt på olika ställen. Boone råkar somna och vaknar när han hör hur en av fällorna aktiveras. Han rusar iväg för att hitta den men det visar sig bara vara Vincent. Då hör Boone, Locke och Sayid skrik från stranden och springer ner till havskanten där de hittar en av de överlevande, Scott, död. Hans nacke, båda armarna och alla ben i hans fingrar har blivit brutna. Kate antar att Ethan har tagit sig upp sjövägen.

I nästa tillbakablick försöker Charlie berätta för Tommy att han inte vill fortsätta med det här bedrägeriet. Charlie har dessutom accepterat att ta ett jobb för Lucys far som försäljare av kopieringsmaskiner. Men Tommy säger att Charlie är skyldig honom pengar, och vill han även i fortsättningen ha sina droger är det bäst att han gör vad de kommit överens om. Tommy är helt säker på att Charlie inte klarar sig utan sina droger och när Charlie själv inser det kommer han kräla tillbaka till honom.

15

Charlie misslyckas fullständigt på sin första dag på jobbet

Efter Scotts begravning råkar Shannon berätta för Claire varför alla tittar på henne. Hon skriker åt Charlie, som bara ville ta hand om henne. Claire säger åt honom att hon kan ta hand om sig själv.

Jack och Locke kommer fram till att de inte kan skydda de andra med några få fällor och Ethan kommer att komma tillbaka. Så Jack tar med Locke ut i djungeln där han har gömt väskan som innehåller de fyra pistolerna. Med pistolerna och Claire som villigt bete tänker Jack, Locke, Sayid och Sawyer fånga Ethan under hans nästa attack. Charlie vill också delta men Charlie blir tagen på sängen då Locke frågar ifall han någonsin har avfyrat ett vapen. Charlie svarar inte. Kate vill också följa med, men Jack säger att de inte har fler pistoler. Men istället ger Sawyer henne den döda polismannens pistol och säger till Jack ”Fem pistoler är bättre än fyra”.

I ännu en tillbakablick är det dags för Charlies första arbetsdag. Han mår inte så bra efter ett tag utan droger, men skyller på nervositeten. När Lucy inte ser tar Charlie ett av hennes fars förgyllda cigarettfodral. Men när han ska försöka sälja en kopiator, mår han så dåligt att han råkar spy i den. Lucy får reda på att han stulit från henne och visar sitt förakt. Charlie försöker förklara att han bara försökte ta hand om henne, men hon säger att han aldrig kommer att ta hand om någon. Charlie lämnas fördärvad utanför hennes hus.

15e

Jack och de andra försöker fånga Ethan

Regnet börjar ösa ner över ön och Sayid förklarar för Jack, Claire, Locke, Kate och Sawyer att de ska fånga Ethan när han får syn på Claire. De ska ta honom levande och förhöra honom för att få ut information om vilka ”De andra” verkligen är. Strax därpå gömmer sig Jack, Locke, Sayid, Kate och Sawyer i buskar och träd medan Claire oroligt går fram och tillbaka på stigen. Plötsligt dyker Ethan upp och börjar jaga henne, men Jack hinner före och tacklar honom från sidan. Båda kastas till marken och Ethan hinner knappt upp innan Jack slår ner honom igen och börjar misshandla honom svårt. De andra kommer fram och riktar sina vapen mot honom. Jack backar bakåt och Ethan finner sig omringad – och i nästa sekund avfyras fyra skott. Ethan faller död till marken. Alla vänder sig om för att få syn på Charlie, med Jacks pistol riktad mot kroppen.

Nästa dag frågar Jack Charlie varför han dödade Ethan och Charlie svarar att Ethan förtjänade att dö. Han tänkte aldrig låta honom komma i närheten av Claire igen. När Charlie sitter för sig själv kommer Claire fram till honom och berättar att hon börjar minnas igen. Hon minns någonting om jordnötssmör och Charlie ler åt henne. Claire säger att hon inte minns vad som hände med henne och hon är rädd. Men hon vill lita på Charlie igen.

TriviaRedigera

  • Det här är det första avsnittet sedan White Rabbit som hela ensemblen gör framträdanden.
  • Damon Lindelof ansåg Homecoming vara hans värsta avsnitt av Lost.