FANDOM

"Hearts and Minds"
1x13
Avsnitt 01x13
Skriven av Carlton Cuse & Javier Grillo-Marxuach
Regisserad av Rod Holcomb
Sändningsdatum 5 Januari 2005
Centricitet Boone Carlyle
Gästskådespelare
  • Charles Mesure - Bryan
  • Adam Leadbeater - Poliskonstapel
  • Kelly Rice - Nicole
Tidigare avsnitt Whatever the Case May Be
Nästa avsnitt Special

Boone vill berätta för Shannon om den mystiska luckan i djungeln, men Locke sätter käppar i hjulen för honom. Samtidigt gör Hurley ett desperat försök att få i sig protein och Kate får veta Suns hemlighet. Avsnittets tillbakablickar visar hur Boone reste till Australien för att rädda Shannon undan en våldsam pojkvän.

HandlingRedigera

Avsnittet börjar med Boone, som bevakar en konversation mellan Shannon och Sayid. Hurley frågar Boone varför han och Locke inte har haft med några vildsvin på sistone, men Boone bara snäser åt honom. Senare konfronterar Boone Sayid och säger åt honom att inte komma nära hans syster, men Sayid blir inte imponerad. Innan ett slagsmål bryter ut dyker Locke upp och säger till Boone att de har arbete att göra.

I tillbakablicken befinner sig Boone på en flott tennisklubb tillsammans med en kvinnlig vän, när han får ett telefonsamtal från Shannon, som gråter medan massor av skrik hörs i bakgrunden. Hon vill att Boone ska komma och hämta henne. När han frågar vart hon är, svarar hon ”Sydney”.

Hurley hittar Jack och berättar att han har en orolig mage. Jack säger att det beror på att Hurley bara har ätit frukt den senaste tiden, han behöver protein. Jack säger åt Hurley att gå till Jin och be om lite fisk. Hurley hittar Jin på stranden och ber koreanen lära honom att fiska. Men Jin har ingen aning vad Hurley säger, så han går ner i vattnet för dagens fiskfångst. Hurley följer tätt efter.

13a

Locke sitter vid luckan

I nästa tillbakablick har Boone anlänt till Sydney och knackar på en dörr, och ut ur huset kommer Shannons pojkvän, Bryan. Boone går in och letar efter Shannon, men hon verkar överraskad att se honom där. När Bryan har ryggen åt henne, visar hon Boone ett blåmärke i ansiktet.

Vid den mystiska luckan i marken vill Boone berätta för alla andra om deras upptäckt, åtminstone Shannon. Locke säger att hon inte är redo för det än, men när Boone insisterar slår Locke honom medvetslös. Senare vaknar Boone upp och finner att han är bunden vid ett träd. Bredvid sitter Locke och blandar en konstig smörja i en träskål. Boone ber om att bli frisläppt, men istället kletar Locke in smörjan i såret på Boones huvud. Sedan kastar Locke en av sina knivar precis utom räckhåll för Boone och säger att han kan komma loss ”med den rätta motivationen”.

Tillbakablicken visar hur Boone försöker polisanmäla Bryan, och berättar att han och Shannon inte är biologiska syskon, utan bara halvsyskon, då Boones mor gifte sig med Shannons far när Boone och Shannon var små. Polisen kan inte hjälpa Boone, så han bestämmer sig för att ta hand om det själv. Han hittar Bryan vid hamnen och säger att Bryan ska försvinna ur Shannons liv, men i så fall vill Bryan ha 50 000 dollar.

13b

Shannon och Sayid kommer varandra närmare

Kate och Sun arbetar i en liten trädgård som Sun har gjort, alldeles innanför djungeln vid lägret. Kate vet inte att Sun förstår engelska, så hon pratar fritt om sig själv. När Kate säger någonting roligt, kan inte Sun låta bli att skratta och Kate förstår att Sun kan tala engelska. Hon ber Kate att inte säga det till någon.

Samtidigt på stranden försöker Hurley också fånga fisk. När han inte lyckas blir han arg och tänker gå tillbaka till lägret, men råkar trampa på en sjöborre och börjar skrika av smärta. Jin försöker hjälpa honom, men Hurley skriker bara att Jin ska urinera på foten så att det inte blir någon infektion. Även om han inte kan engelska, förstår han vad Hurley menar och vägrar.

Vid luckan försöker Boone nå kniven, men det är meningslöst. Plötsligt hör han Shannon skrika en bit bort. Hon skriker att hon är fastbunden. Mer hinner hon inte säga innan de båda hör hur det mystiska Monstret närmar sig. När även Shannon är i fara, lyckas Boone nå kniven och skära sig loss. Han följer Shannons skrik och kapar repen som håller henne bunden. De gömmer sig i djungeln, där Boone berättar om luckan för henne.

I nästa tillbakablick har Boone betalat Bryan och kommer för att hämta Shannon, då Boone börjar förstå att allt med misshandeln och pengarna var Shannons idé. Boone blir förödmjukad och flyger på Bryan, men lämnar huset blodig och arg.

Sayid visar Jack en kompass som han fick av Locke tidigare, men kompassen pekar inte mot norr, utan åt en helt annan riktning. Sayid tror att det finns en mycket stark magnetisk källa någonstans på ön.

13c

Boone och Shannon älskar med varandra

Kate är överraskad över att Sun kan tala engelska, och frågar varför hon inte berättar det för Jin. Sun säger att hon älskar Jin och frågar ”har du någonsin ljugit för en man du älskar?”. Kate svarar inte. I lägret berättar Hurley för Michael om hans misslyckande med sjöborren. Jin kommer fram till Hurley och ger honom en fisk som belöning på allt hårt arbete han gått igenom.

På stranden håller Jack och Charlie på att göra upp en eld, när Jack frågar Charlie vad han tror om Locke. Charlie svarar att om det är någon på ön han skulle lägga sitt liv i händerna på, så är det Locke.

13d

Boone hittar Shannon

I den sista tillbakablicken ser vi hur Shannon anländer till Boones hotellrum. Hon är full och berättar att Bryan lämnade henne och tog pengarna. Shannon närmar sig Boone och säger att hon alltid har vetat att Boone är kär i henne. Shannon kysser honom passionerat och de faller i säng med varandra. Men nästa morgon är Shannon kall mot sin halvbror och säger att de inte ska prata om det som hände och att allt ska bli som vanligt igen.

Boone och Shannon springer genom djungeln, när de hör Monstret igen. Plötsligt griper någonting tag i Shannon och drar iväg med henne, medan Boone skriker efter henne. Boone springer efter Shannon och Monstret och hittar Shannon i en bäck, fläckad med blod – Hon är död. Boone skriker att han var för långsam och omfamnar henne.

Tillslut tar sig Boone tillbaka till lägret, där Locke sitter vid en brasa. Boone kastar sig över honom och säger att det var hans fel att Shannon är död. Men Locke pekar mot en annan brasa, och Boone ser att Shannon sitter där tillsammans med Sayid, utan några skador alls. Locke berättar att smörjan han använde var en hallucinogen, som fick Boone att se en ”vision”. När Locke frågar honom vad han kände när Shannon dog, erkänner Boone att han blev lättad. Locke ler och säger att de borde gå tillbaka till luckan.

TriviaRedigera

  • Emilie de Ravin (Claire) gör inget framträdande i det här avsnittet.
  • "Hearts and Minds" är det enda Boone-centrerade avsnittet i serien.
  • Det här är första gången Carlton Cuse skriver ett avsnitt. Cuse kom att bli en av seriens högsta chefer.