FANDOM

"Exodus - Part 3"
1x25
Avsnitt 01x25
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 25 Maj 2005
Centricitet De överlevande
Gästskådespelare
  • Fredric Lane - Agent Mars
  • Mira Furlan - Danielle Rousseau
  • M.C. Gainey - Skäggig man
  • John Dixon - Flygvärd
  • Terasa Livingstone - Lily
  • Michelle Arthur - Michelle
  • Glenn Cannon - Äldre man
  • Mark "Ruz" Rusden - Säkerhetsvakt #1
  • Mark Kalagher - Säkerhetsvakt #2
  • Mary Ann Taheny - Gate-arbetare
Tidigare avsnitt Exodus - Part 2
Nästa avsnitt Man of Science, Man of Faith

På väg tillbaka till luckan med dynamiten stöter Jack, Kate, Locke och Hurley på Monstret. Samtidigt beger sig Charlie och Sayid mot den svarta rökpelaren på andra sidan ön för att hitta Rousseau och rädda Claires barn undan henne. Michael, Sawyer, Jin och Walt stöter på någonting ute till havs.

HandlingRedigera

När Jack, Kate, Locke och Hurley går genom djungeln med dynamit i ryggsäcken, hör de plötsligt Monstret bland träden. Alla flyr, förutom Locke, som håller sig lugn, då han stött på besten förut. Men något är annorlunda och Locke slås till marken av någonting vi inte hinner uppfatta. Jack vänder för att hjälpa till men Locke släpas iväg åt andra hållet. Jack får tag på honom precis innan han dras ner i ett enormt hål i marken. Det blir en dragkamp om Locke. Kate kommer tillbaka och Jack säger åt henne att ta fram dynamit och slänga ner i hålet. Det visar sig att Jack har hennes dynamit i sin egen packning. Locke säger åt Jack att släppa taget, men han vägrar. Kate slänger ner dynamit i hålet och som marken under dem skakar lyfter sig ett mystiskt bläcksvart rökmoln ur hålet som försvinner iväg bland träden. Locke är räddad.

25a

Jack försöker rädda Locke undan Monstret

På flotten börjar solen gå ner. Michael hittar ordlistan som Sun gjort till Jin och försöker kommunicera med honom. Han försöker också lämna tillbaka klockan, men Jin vill att han ska behålla den. Michael ler och tackar honom.

Ute i djungeln hittar Charlie och Sayid bebisen ligga inlindad vid ett träd. Charlie störtar fram och innan Sayid hinner varna honom visar det sig vara en fälla. Det är ingen bebis i filten och stenar störtar ner som träffar Charlie i huvudet. När Sayid ser hur mycket han blöder föreslår han att de ska bege sig tillbaka, men Charlie vägrar. Sayid bestämmer sig för att fixa såret med krut och tändstickor. På Charlies skrik inser man att upplevelsen är allt annat än angenäm.

I tillbakablicken vaknar Hurley på hotellrummet. Klockan på nattduksbordet är mörk, och han inser att han försovit sig. Han är på väg att missa flighten och störtar iväg. Via en hel serie missöden lyckas han till slut ta sig till flygplatsen där personalen säger att det här måste vara hans lyckodag. Han hinner med planet i sista sekund.

I djungeln upprepar Hurley nummerserien om och om igen. När Kate frågar honom vad det handlar om säger han att det bara är siffror. Jack och Locke hamnar i gräl. Locke säger åt Jack att han inser att Jack är en vetenskapens man, och att han själv är mer filosofiskt lagd. Locke tror att ön har tagit hit dem alla av en speciell anledning. Och att den anledningen står att finna vid luckan. "Jag tror inte på ödet" säger Jack. "Jo, det gör du. Du vet bara inte om det än" svarar Locke.

25b

Charlie skadas av en av Rousseaus fällor

Vid grottorna vakar Sun över Claire, som är orolig för babyn. Sun frågar vart Claire fick namnet Aaron ifrån, men Claire vet inte.

I en tillbakablick sitter Claire i flygplatsens kafeteria och oroar sig inför flyget. Piloten sätter sig bredvid och lugnar henne genom att säga att gravida kvinnor flyger varje dag, och att ingen olycka kommer att ske.

På flotten grälar Michael och Sawyer om hur ofta de ska kolla radarn på båten. Sayid har sagt att de bör kolla den varje timme, men de vet inte hur länge batteriet kommer att hålla. När Sawyer ifrågasätter Michaels uppfostran av sonen får Michael reda på att Sawyers far tog livet av sig när Sawyer bara var åtta år. Michael inser att det bara finns två möjliga anledningar till varför Sawyer följer med: Antingen är han en hjälte, eller också vill han dö. "Jag är ingen hjälte, Mike" svarar Sawyer. Då piper det på radarn. Någonting finns därute.

I djungeln är Locke stadig och självsäker när han leder de övriga mot luckan. När de kommer fram börjar han och Jack genast förbereda inför sprängning medan Kate och Hurley spänningsfullt ser på.

25d

Sawyer, Michael, Walt och Jin får syn på båten

På flotten visar radarn att det okända föremålet kommer allt närmre. Men plötsligt vänder det åt andra hållet. Sawyer vill använda nödraketen men Michael är tveksam. Tänk om det bara är något som flyter omkring därute? Föremålet rör sig allt längre ifrån dem och de bestämmer sig för att skjuta iväg sin enda nödraket. Efter några sekunder börjar föremålet röra sig mot dem igen, och alla skriker och hoppar av lycka. Jin ser in i mörkret och ber dem vara tysta. Ute i natten hörs något som låter som en motor. Plötsligt badar hela flotten i ljuset från en strålkastare.

Charlie och Sayid har följt röken till en store eld som brinner på en oupptäckt del av stranden. De smyger försiktigt framåt med vapnen redo. Det finns ingen där och inga fotavtryck syns heller. Plötsligt hör de bebisen gråta, och ropar åt Rousseau att komma fram. Hon gör det, med bebisen i famnen. Hon säger att allt hon ville är att få Alex tillbaka. Charlie är arg och anklagar henne för att ha hittat på alltihop. Han tror till och med att hon hittade på De andra.

I en tillbakablick väntar Locke på att köras ombord på planet när personalen säger åt honom at den speciella rullstolen är försvunnen. De måste bära ombord honom. Locke ser förlägen och frustrerad ut.

Vid luckan är Locke och Jack fortfarande inte helt överens, men jobbar vidare med apteringen av dynamiten. När de är klara anmäler sig Locke frivilligt för att bli den som tänder stubinen, och säger åt de övriga att ta skydd. Kate är arg på Jack för att han tog all dynamit i sin egen ryggsäck, han svarar att det är märkligt att alla vill att han ska vara ledare tills de inte är överens med honom om hans beslut. Han säger också att om de skulle överleva natten så har de ett annat problem: Locke.

25c

Ombord på Flight 815 betraktar Locke Jack

När Hurley är på väg mot Kate och Jack ser han nummerserien på luckan. Han skriker åt Locke att de inte kan spränga den, men Locke har inte kommit så här långt för att överge sina planer. Han tänder på och allting flyger i luften.

Vid grottorna väntar Claire otåligt när Sayid och Charlie återvänder. Charlie bär på Aaron och alla firar. Sayid och Shannon är överens igen. När Claire ser till Charlies huvud ser man att en av gipsmadonnorna från flygplanet ligger i hans ryggsäck.

På båten som kommer fram till flotten finns fyra män ombord. En skäggig man hälsar på dem och flottfararna är överlyckliga – ända tills den skäggiga mannen kräver att de lämnar över Walt. Michael blir förvirrad och säger att de inte tänker lämna över någon. Sawyer börjar famla efter pistolen och allt går fel. En av männen på båten är snabbare än Sawyer och skjuter honom så han faller i vattnet. Jin dyker i efter honom och Michael försöker hjälpa till, men då hoppar en av männen över på flotten och tar Walt. Michael försöker stoppa dem, men blir nedslagen och faller i vattnet. En av de andra männen slänger något på flotten som exploderar i småbitar. När Michael simmar omkring bland de brinnande vrakdelarna hör han Walt ropa på hjälp allt längre bort i mörkret.

25e

Jack och Locke tittar ner i luckan

I tillbakablicken befinner sig alla på väg ombord Oceanic Flight 815. En gravid Claire är på väg, Kate leds till sin plats av Agent Mars, Sawyer letar efter sin plats. En deprimerad Locke sitter på sin stol och sörjer över att han är rullstolsbunden, och strax intill lägger Jack upp sitt handbagage. En utsliten Charlie kämpar med att få in sin gitarr i utrymmet, och Sayid beklagar sig för allt han måste utstå bara för att han är arab. Hurley kommer infarande, svettig och andfådd. Ingen av dem vet vad som väntar bara några timmar bort.

Vid luckan i djungeln har Locke, Jack, Kate och Hurley återhämtat sig från smällen. De tar sig fram mot den bortsprängda luckan med sina facklor och lyser ner i hålet.

TriviaRedigera

  • Tillsammans med säsong 5 är finalen i säsong 1 den enda som slutar på ön.
  • Hela ensemblen inkluderas i avsnittet.
  • Ian Somerhalder (Boone) och Maggie Grace (Shannon) har ingen dialog i avsnittet.
  • För första gången får vi möta De andra.
  • Matthew Fox (Jack), Evangeline Lilly (Kate), Naveen Andrews (Sayid), Josh Holloway (Sawyer), Jorge Garcia (Hurley) och Harold Perrineau (Michael) är med i alla säsongens avsnitt. Dock är det bara Matthew Fox, Evangeline Lilly, Josh Holloway och Jorge Garcia som säger något i alla avsnitt.