FANDOM

"Exodus - Part 2"
1x24
Avsnitt 01x24
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Jack Bender
Sändningsdatum 25 Maj 2005
Centricitet De överlevande
Gästskådespelare
  • Mira Furlan - Danielle Rousseau
  • Daniel Roebuck - Dr. Arzt
  • John Walcutt - Paiks lajek
  • Terasa Livingstone - Lily
  • Wendy Braun - Gina
  • Mark "Ruz" Rusden - Säkerhetsvakt
Tidigare avsnitt Exodus - Part 1
Nästa avsnitt Exodus - Part 3

Efter att ha hittat Svarta klippan möts Jack, Locke och gruppen av ett nytt problem: De är tvungna att bära med sig de livsfarliga sprängämnena genom djungeln. Samtidigt försöker Charlie be Sayid om en pistol för att skydda Claire, som befinner sig i livsfara då Rousseau återvänder till lägret. Flotten fortsätter över havet.

HandlingRedigera

När flotten åkt iväg får de som stannat kvar försöka fokusera på de problem som fortfarande är högst aktuella. Pelaren med svart rök fortsätter att välla fram från djungeln och de måste bege sig i säkerhet. Charlie finner Claire i panik, hon måste hantera det faktum att De andra är ute efter hennes bebis. Charlie ber Sayid om en pistol för att kunna beskydda henne, men Sayid är tveksam. Han råder istället Charlie att föra Claire och bebisen till grottorna.

24a

Charlie, Sayid och Sun är kvar på stranden

Jack och de andra ser att Svarta klippan i själva verket är ett stort segelskepp. Hurley undrar hur skeppet har hamnat där. Rousseau undrar lugnt om han befinner sig på samma ö som hon, men innan de hinner börja diskutera säger hon att dynamiten finns inne i skeppet. Därefter försvinner hon in i djungeln. Jack, Locke och Kate beger sig in medan Hurley och Dr Arzt stannar utanför. Efter att ha klättrat in genom ett hål i väggen finner de att lasten består av en mängd lådor märkta med ”dynamit”. Dessutom upptäcker de att flera skelett sitter kedjade mot väggarna. Jack och Kate är chockade men Locke betraktar dem fascinerat och bekräftar vad de alla tänker: Svarta klippan var ett slavskepp. Men de har ingen tid att tänka över det, så Jack och Locke hjälps åt att lyfta upp en av lådorna.

Ute på flotten testar Jin och Michael radarsystemet medan Sawyer ägnar sig åt att läsa allas meddelanden till flaskposten. "Vem fan är Hugo och hur kan han ha 160 miljoner dollar som hans mamma ska ärva?" Undrar han högt. Walt lyssnar och säger att det inte är artigt att läsa andras brev, men Sawyer lyssnar inte på honom.

24d

Slavskeppet Svarta klippan

I en tillbakablick befinner sig Sun och Jin på flygplatsen i Sydney. Jin går in på toaletten efter att Sun råkat spilla kaffe över honom. Där inne ber en amerikansk turist honom om hjälp. Jin förstår inte vad han säger, men plötsligt börjar mannen tala flytande koreanska och förklarar att Mr. Paik känner till hans planer att lämna sitt gamla liv bakom sig. Men det kommer inte att hända, om Jin vill leva är det bäst för honom att han återvänder till Sydkorea efter resan.

Dr Arzt talar om för Hurley att även de som inte syns och hörs så mycket bland de överlevande är precis lika viktiga som de övriga. När Jack och Locke kommer ut ur skeppet med sprängämnen ser han sin chans att bevisa det. Han ger dem en kort lektion i hur känslig dynamit är och säger att de måste göra precis som han säger om de vill överleva. Han packar in en dynamitsticka i en våt trasa och förklarar att de måste hållas nedkylda, eftersom dynamit svettas nitroglycerin i värme. Men när han tappar koncentrationen för en sekund och råkar skaka sprängämnet bryter en enorm explosion ut och Arzt sprängs i småbitar.

Sayid håller på att leda de överlevande till grottorna. Han ser Shannon, som kämpar med att dra allt bagage med ena handen, och hålla tillbaka Vincent med den andra. Sayid erbjuder sin hjälp, men istället snäser hon åt honom.

Charlie och Claires befinner sig på stranden när en hysterisk Rousseau störtar ut ur djungeln och letar efter Sayid. Charlie ger sig iväg för att leta reda på honom, och Rousseau är väldigt intresserad av Claires bebis. Claire lägger märke till rivmärken på Rousseaus arm och inser att det är hon som rivit henne. När Charlie hittar Sayid hör de båda att rop på hjälp. När de springer tillbaka hittar de Claire medvetslös, och bebisen är borta.

24e

Charlie och Claire stöter på Rousseau

I en tillbakablick vaknar Charlie upp i ett rörigt hotellrum och börjar leta efter sina droger. Bredvid honom i sängen ligger en till synes medvetslös kvinna. Hon vaknar av att Charlie knuffar till henne. Han försöker komma undan genom att erbjuda henne ett signerat exemplar av Driveshafts senaste album men hon är bara intresserad av droger. Efter ett slagsmål knuffar kvinnan iväg Charlie och kallar honom patetisk.

Vid Svarta klippan börjar gruppen långsamt inse vad som hänt med Dr Arzt. Hurley tar det extra hårt och säger att han är otursförföljd. Kate försöker övertyga honom om att det inte är hans fel, men han lyssnar inte. Jack och Locke tvingas ta hand om dynamiten själva och känner sig väldigt osäkra. De packar ett par dynamitstickor i våta trasor och placerar dem i två utav ryggsäckarna. Men när de är klara inser de att de har ännu ett problem: Vem ska bära dem? Jack, Kate och Locke drar sticka vilket slutar med att Locke och Kate kommer att bära ryggsäckarna tillbaka till luckan. Jack är uppenbart orolig över att Kate ska bära en bomb på ryggen.

I en tillbakablick pratar Michael i telefon på flygplatsen. Han talar med sin mamma och försöker få henne att ta över ansvaret av Walt. Hon går inte med på det och när Michael lägger på luren står Walt bredvid honom. Han har hört hela konversationen.

24c

Sawyer simmar efter rodret

På flotten ser Michael på sin son och inser hur långt de har kommit sen dess. Han visar Walt hur man styr farkosten när det plötsligt smäller till. De har träffat något som gjort att rodret lossnar och börjar flyta iväg från dem. Utan att tveka dyker Sawyer i vattnet och simmar efter rodret. Han lyckas dra tillbaka det ombord på flotten. När Michael ger tillbaka honom skjortan hittar han pistolen som finns där. Han blir inte glad.

Sayid ger en pistol från väskan till Charlie och säger att de måste rädda barnet. Rousseau har antagligen gått till den svarta röken för att byta barnet mot sin egen dotter. Innan de ger sig av säger Charlie farväl till Claire, som tas om hand av Sun. Claire är förstörd och ber dem gråtande att rädda Aaron, som barnet ska heta. Charlie lovar att han inte tänker komma tillbaka förrän han har hittat Aaron.

I nästa tillbakablick står Sayid i en butik på flygplatsen, där han funderar på att köpa en slips, för att vara stilig när han träffar Nadia igen. Men han hinner inte fundera länge – säkerhetsvakter stormar in och tror att han är terrorist.

24

Jack, Kate, Locke och Hurley är på väg tillbaka till luckan

Sayid och Charlie rör sig mot den svarta rökpelaren. Charlie orkar inte hålla samma tempo som Sayid så de sätter sig för en kort vila vid beechcraft-planet ute i djungeln. Utan att känna till Charlies bakgrund som missbrukare påpekar Sayid att det finns massor av heroin i planet, gömda inne i gipsmadonnor. Sayid säger att de ska ge sig av igen, men Charlie kan inte flytta blicken från en av dessa gipsmadonnor.

Jack, Kate, Hurley och Locke går långsamt genom djungeln med sin livsfarliga packning. Hurley frågar Locke vad han tror döljer sig under luckan, Locke svarar "Hopp. Jag tror att det finns hopp där."

TriviaRedigera

  • Ian Somerhalder (Boone) är inte en del utav avsnittet.
  • Michael talar med sig mor över telefon på flygplatsen, men inte förrän säsong 4 får vi se henne på riktigt.