FANDOM

"Everybody Loves Hugo"
6x12
Avsnitt 06x12
Skriven av Elizabeth Sarnoff & Jim Galasso
Regisserad av Daniel Attias
Sändningsdatum 13 April 2010
Centricitet Hugo "Hurley" Reyes
Gästskådespelare
  • Cynthia Watros - Libby Smith
  • Harold Perrineau - Michael Dawson
  • Bruce Davison - Dr. Brooks
  • Lillian Hurst - Carmen Reyes
  • Archie Ahuna - Tito
  • Kenton Duty - Ung Jacob
  • Francois Chau - Pierre Chang
  • Samm Levine - Anställd
Tidigare avsnitt Happily Ever After
Nästa avsnitt The Last Recruit

Efter en fruktansvärd händelse i strandlägret tar Hurley kontroll över saker och ting och bestämmer att de ska leta reda på Locke. Samtidigt handskas Locke med en ny individ i sitt läger.

HandlingRedigera

6x12a

Hurley tar emot sitt pris

“I en värld av konflikter finns det ett faktum som vi alla kan hålla med om: Alla älskar Hugo! Född i enkla omständigheter har Hugo Reyes alltid varit en ljusglimt för de som har korsat hans väg. Hugos livslånga kärlek till kyckling fick honom att göra företaget Mr Cluck till ett världsomfattande fenomen, och hans finansiella framgång var inte slutet – det var bara början”.

Så låter Dr Pierre Changs tal då Hurley utnämns till årets man efter att ha grundat en paleontologiflygel i stadens naturhistoriska museum. Trots hans framgång är hans mor inte glad över att Hurley inte har någon kvinna i sitt liv. Hurley säger sig vara för upptagen, men hans mor vet att han bara är rädd. Hon avslöjar att hon har fixat en blinddejt åt honom för morgondagen. Och om hon inte älskar Hurley får de helt enkelt hitta någon som gör det.

På ön sitter Hurley vid Libbys grav och pratar med den. Han frågar varför hon inte har kommit och träffat honom än, men avbryts av Ilana som berättar för honom att hon är på väg till Svarta Klippan
6x12b

Hurley pratar med Ilana om Libby

för att hämta dynamit så att de kan spränga Flight 316. Hurley frågar ifall det verkligen är en bra idé och Ilana svarar att hon inte vet. Men det är deras enda idé för att stoppa Locke från att lämna ön. Hon frågar vem graven tillhör och Hurley berättar att det var hans livs kärlek, som dog på grund av ett misstag han gjorde. Ilana ger sig av och Hurley börjar höra viskningar i vinden. Han ser sig omkring – och får plötsligt syn på den döde Michael som står inför honom. Michael säger att han är där för att hindra Hurley från att få alla dödade. Att spränga Ajira-planet kommer att döda en hel del människor och det kommer att vara Hurleys fel eftersom alla lyssnar på honom nu. Jack avbryter Hurley och säger att de ska ge sig av. När Hurley vänder sig om är Michael försvunnen.

I den parallella verkligheten väntar Hurley på sin dejt på en restaurang. En kvinna går fram till honom och frågar ifall han är Hurley. Han tittar upp och ser att kvinnan är Libby. Hurley är förvånad; han förväntade sig inte att se någon så vacker som henne. Men det visar sig att Libby inte är dejten hans mor ordnade och Hurley frågar hur hon känner till hans namn. Libby tänker berätta för honom men han kommer att tro att hon är galen. Hurley tror inte på det och Libby frågar ifall han tror på att två människor kan vara sammankopplade, likt själsfränder. Hurley vet inte och Libby blir besviken. Känner han inte igen henne? Just då dyker en läkare från Santa Rosa mentalsjukhus upp och ber Hurley om ursäkt. Libby lyckades smita från de andra patienterna. Han tar henne därifrån men innan hon ger sig av säger Libby till Hurley att hon menade allt hon sa.

6x12c

Sayid visar Widmores leverans för Locke

I Lockes läger är Kate och Sawyer arga över att Locke inte gör något för att rädda Jin från Widmores män och konfronterar honom. Locke svarar att det är en skillnad mellan att inte göra något och att vänta. Kate frågar vad han väntar på. Locke svarar att han väntar på att Hurley, Jack och Sun ska komma dit – för ifall de ska lämna ön måste de alla vara tillsammans. Sayid återvänder och ger Locke en uppdatering. Han stötte aldrig på Widmore, men hans forskare fick syn på honom. Locke frågar ifall Sayid hittade vad Widmore gömde ombord på ubåten och Sayid tar med honom djupare in i djungeln, där Desmond sitter bunden mot ett träd. Locke är överraskad och därefter förvirrad. Varför tog Widmore med sig Desmond tillbaka till ön?

6x12d

Ilana dör efter att ha misskött dynamiten

På stranden återvänder Ilana med dynamiten från Svarta Klippan. Hon vill ge sig av på direkten så att de kan nå Hydra-ön innan natten faller. Hon börjar göra i ordning dynamiten med Richard. Hurley är osäker på att den gamla, nitroglycerindrypande dynamiten kommer att hålla, men Ilana säger åt honom att lita på henne. ”Jag har tränat på att hitta och skydda er i hela mitt liv” Säger hon och förklarar att med flygplanet borta har rökmonstret ingen chans att lämna ön. ”Inte vi heller” Svarar Hurley. Ilana är säker på att Richard vet vad de ska göra. Inget är viktigare än det här. Ilana fortsätter; ”Den där saken är ond och ifall den någonsin lyckas lämna ön” – KA-BOOM! – dynamiten exploderar i ett eldhav och Ilana försvinner i det helvetiska infernot. Hurley, Jack, Ben, Richard, Sun, Miles och Frank slungas bakåt med chockvågen. Hurley tar sig upp och stirrar chockat på platsen där Ilana nyss stod. Hans värsta rädsla har blivit sann: Människor börjar dö.

6x12e

Hurley och Desmond diskuterar Hurleys förvirrande möte med Libby

I en Mr Cluck-restaurang tvingar en deprimerad Hurley i sig en hink med kyckling då han ser en man som stirrar på honom. Det är Desmond. Han frågar ifall de har setts tidigare och Desmond kommer fram till att de båda var ombord på Flight 815. Hurley är inte imponerad och när Desmond påpekar att det är en hel del kyckling svarar han att han äter när han är deprimerad. ”Vad heter hon?” Frågar Desmond och Hurley berättar för honom om Libby som är galen och bor på ett psykhem. Hon verkade klar i huvudet men påstod att de redan kände varandra. Desmond säger åt Hurley att han i alla fall borde ta reda på vart Libby kände igen honom ifrån innan han avvisar henne.

6x12f

Richard försöker få kontroll över situationen

Tillbaka på ön går en ledsen Hurley igenom Ilanas saker och hittar den lilla säcken med Jacobs aska, vilken han gömmer i sin ficka. Sun söker upp Richard och skriver ner på sitt anteckningsblock ”Vem skyddar oss nu?”. Richard svarar att han inte vet och samlar ihop hela gruppen. Han säger att de ska bege sig tillbaka till Svarta Klippan för att hämta ny dynamit men Jack håller inte med. De börjar gräla tills att Hurley avbryter dem. Han tror att Richard har rätt. Det är deras enda val och Jack måste lita på honom.

I djungeln frågar Locke Desmond varför Widmore tog med honom tillbaka dit. Desmond svarar att han blev kidnappad, så Locke blir tvungen att fråga Widmore som låste in honom i en trästuga och strålade honom med en enorm mängd elektromagnetism. Locke frågar hur Desmond visste vad det var och Desmond svarar enkelt ”Erfarenhet”. Locke befriar honom, skickar tillbaka Sayid till lägret och säger att Desmond och han måste ta en promenad. Han vill visa något för Desmond.

6x12g

Ben undrar hur lång tid det kommer att ta innan ön är färdig med dem också

Jack, Richard, Ben, Sun, Miles och Frank går genom djungeln. Ben påpekar för Jack att Ilanas död har fått honom att tänka. Hon blev handplockad av Jacob, tränad hela sitt liv för att skydda kandidaterna och så fort hon berättade för dem vilka de var dog hon. Ön var färdig med henne. ”Det får mig att undra vad som kommer att hända med oss när ön inte behöver oss längre” Säger han. Richard stannar plötsligt. De är framme vid Svarta Klippan. Richard säger åt dem att stanna utanför eftersom han inte vill att någon annan ska handskas med dynamiten – och just då inser han att Hurley är försvunnen. De ropar efter honom och plötsligt kommer han springande ut från skeppen, skrikandes att alla ska ta skydd. Svarta Klippan exploderar bakom honom och ett gigantiskt eldklot skickas upp mot skyn medan vrakdelar kastas runt omkring dem. När allt lugnar sig reser sig Richard rasande upp och kräver att få veta varför Hurley gjorde det. Hurley svarar att han skyddar dem och Richard kastar sig efter honom, men Jack håller honom tillbaka. Richard frågar vad de ska göra nu. De är döda, allihop. Miles frågar Hurley varför han gjorde det och Hurley erkänner att Michael sade åt honom att göra det.

6x12h

Hurley berättar för Miles att Michael sade åt honom att spränga Svarta klippan

Hurley besöker Santa Rosa i den parallella verkligheten för att träffa Libby. Hon är glad över att Hurley minns henne men han säger nej. Han minns henne inte. Han vill veta vart hon tror att hon känner honom ifrån och Libby säger att hon inte förstår själv. Hon såg honom på tv för några dagar sedan då det slog henne. Alla dessa minnen kom tillbaka till henne… Men från ett annat liv. De var tillsammans i en flygplanskrasch och hamnade på en ö. De gillade varandra. Så när hon fick syn på honom häromkvällen hoppades hon att han skulle minnas. Hurley ber om ursäkt och säger att han önskar att han kunde minnas henne. Libby ler och säger att det är okej. Hon är galen. Men Hurley frågar ifall hon kan komma ut därifrån över dagen och bjuder därefter med henne på en dejt.

6x12i

Richard tror inte på att Jacobs spöke bevakar dem

Vid det brinnande vraket av Svarta Klippan frågar Richard Ben ifall det fortfarande finns granater och sprängmedel kvar i Barackerna. Ben svarar ja och Richard säger åt dem att det är dit de ska. Jack vill prata om det men Richard säger att de inte har tid att prata. Om Jack vet vad de ska göra för att hindra Monstret från att lämna ön vill han höra det. Hurley säger sig veta vad de ska göra – De ska tala med Locke. Hurley säger att det är Jacobs idé och pekar mot en tom plats i djungeln. Det är vad Jacob gör, så de borde göra det. Richard tror inte på honom och säger åt Hurley att fråga Jacob vad ön är för något. Hurley svarar att han inte behöver bevisa något. De kan antingen följa med honom till Locke eller fortsätta spränga saker i luften. Trots att Richard inte tror på honom gör Jack det. Richard har bestämt sig för att förstöra flygplanet och behöver all hjälp han kan få. Ben går med på att följa honom och efter en stund gör även Miles det. Miles säger till Hurley att han har sett Monstret och det vill verkligen inte snacka. Richard, Ben och Miles ger sig av och Richard varnar de andra från att stå i deras väg. Hurley, Jack, Sun och Frank beger sig mot Lockes läger.

6x12k

Hurley minns sin tid på ön tillsammans med Libby

Locke leder Desmond över ett fält. Locke kommenterar att Desmond var där i tre år för att trycka på knappen nere i luckan och nu är han tillbaka igen. Om Locke inte visste bättre skulle han tro att ön var ute efter Desmond. Men Desmond säger att det inte är något speciellt med honom – ön är ute efter dem alla. De får syn på en ung mystisk pojke bland buskarna som stirrar på dem. Desmond frågar vem det är och Locke säger åt honom att ignorera pojken.

I den parallella verkligheten bjuder Hurley med Libby till en picknick på stranden. Libby tycker att hela situationen känns bekant, som en träff de aldrig hade. Hon frågar varför Hurley vill vara med henne men Hurley ger henne samma fråga. Libby svarar att hon gillar honom, men Hurley tror att det beror på att hon är vanföreställande. Libby lutar sig närmare och kysser honom – och mitt i kyssen får Hurley kraftiga minnesbilder av sin tid med Libby på ön. Han stirrar chockat på henne och säger att han minns nu. Libby är överlycklig och säger att hon inte är galen. Från en bil på parkeringen bevakar Desmond dem. Han ler. Allt går som planerat. Passagerarna från Flight 815 börjar minnas. Han startar bilen och kör iväg.

6x12m

Locke och Desmond kommer fram till en brunn

Medan gruppen vandrar mot Lockes läger frågar Hurley Jack varför han följde med honom. Jack erkänner att det är svårt för honom att bli tillsagd vad han ska göra. Sedan Juliet dog – sedan han fick henne dödad – har han bara velat fixa det. Men han kan aldrig fixa det, och det kanske är meningen. Kanske är han menad att släppa taget. Det är varför han litar på Hurley. Just då hör de viskningarna, och Jack och Frank drar sina vapen medan Hurley och Sun skräckslaget ser sig omkring. Hurley inser något och störtar djupare in i djungeln. Ute på en kulle ropar han efter Michael och viskandet slutar då Michael dyker upp. Hurley frågar honom vad viskningarna är och Michael berättar att de tillhör de som inte kan gå vidare. De döda som är fast på ön. Hurley ber att få veta vart Lockes läger ligger och Michael pekar på en upplyst plats långt borta. Hurley vill hjälpa Michael att gå vidare och Michael säger åt honom att inte få sig själv dödad. Innan Michael ger sig av ber han Hurley att ifall han någonsin ser Libby igen meddela henne att han är ledsen för att han dödade henne.

När natten har fallit anländer Locke och Desmond till en uråldrig brunn i djungeln. De undrar hur djup den är och Locke släpper ner en av facklorna i den. Locke berättar att brunnen är gammal, så gammal att de som grävde den gjorde det med sina bara händer. De letade inte efter vatten utan efter svar. Platser likt den här fick kompassnålar att snurra och människorna behövde veta varför. Så de började gräva men fann inte vad de letade efter. Locke tog Desmond hit för att människor som Charles Widmore inte är intresserade av svar utan av makt. Widmore förde Desmond tillbaka till ön för att hjälpa Widmore att hitta vad han letar efter. När allt kommer omkring är det här inte den enda brunnen utan en av många. Locke inser att Desmond inte är rädd och Desmond frågar varför han skulle vara det. Plötsligt griper Locke tag i honom och kastar honom ner i brunnen.

6x12l

Jacobs anhängare möter Locke

Senare återvänder Locke till lägret. Sayid frågar vart Desmond är och Locke säger att de inte behöver oroa sig för honom längre. Locke och Sayid går upp till Kate, Sawyer och Claire då Hurley snubblar ut ur djungeln och träder fram till Locke. Hurley säger att han inte vet vem Locke är men de måste talas vid. Det är fler personer med honom och han vill inte att någon kommer till skada. De tänker inte göra nåt och han vill att Locke lovar det samma. Locke går med på det och Hurley ropar på de andra. Frank, Sun och Jack kliver fram medan Kate, Sawyer, Claire och Sayid överraskat ser på. Locke verkar nöjd och hälsar på Jack som verkar förbluffad över att se Locke vid liv.

6x12j

Locke ligger döende på marken efter att Desmond har kört på honom

Tillbaka i den parallella verkligheten väntar Desmond i bilen utanför en skola. Elever störtar ut och Desmond får syn på John Locke som rullar iväg mot parkeringen. Ben knackar på rutan och frågar varför Desmond är där. Han har varit där varje dag hela veckan. Desmond ljuger och säger att han har en son som ska börja där och Ben säger att det är en fantastisk skola. När Ben ger sig av ser Desmond att Locke tar sig över vägen med sin rullstol och stampar på gasen. Innan Locke hinner reagera kör Desmond rakt på honom. Rullstolen mejas ner till förvriden metall och Locke slungas över bilen innan han slår hårt i marken. Desmond försvinner därifrån och Ben skriker förtvivlat att någon måste ringa efter en ambulans. Han rusar över till Locke och säger åt honom att de kommer att ta honom till sjukhuset. Men Locke är i allvarlig fara…