FANDOM

"Everybody Hates Hugo"
2x4
Avsnitt 02x04
Skriven av Edward Kitsis & Adam Horowitz
Regisserad av Alan Taylor
Sändningsdatum 12 Oktober 2005
Centricitet Hugo "Hurley" Reyes
Gästskådespelare
  • L. Scott Caldwell - Rose
  • Sam Anderson - Bernard
  • Lillian Hurst - Carmen Reyes
  • Marguerite Moreau - Starla
  • DJ Qualls - Johnny
  • Billy Ray Gallion - Randy
  • Kimberley Joseph - Cindy Chandler
Tidigare avsnitt Orientation
Nästa avsnitt ... And Found

Hurley oroar sig för att hans nya jobb kommer att göra honom till den mest hatade mannen på ön. Sawyer, Jin och Michael finner att deras tillfångatagare inte är vilka de trodde att de var. Claire hittar flaskposten från flotten vilket får henne och Sun att frukta det värsta. Sayids utforskning av luckan får honom att misstänka något.

HandlingRedigera

Hurley befinner sig nere i luckans matförråd och är omgiven av just det bästa han vet – Mat. Han kastar sig över den och början slänga i sig godis, choklad, flingor, mjölk och massa annat. Plötsligt står Jin framför honom och talar flytande engelska. Ännu en man står där, klädd i en kycklingkostym. Jin säger att allting kommer att förändras, samtidigt som kycklingmannen härmar datorns larm.

2x4a

Hurley befinner sig i matförrådet

Hurley vaknar från sin dröm av att Kate skakar på honom. Hurley slår in koden på datorn och klockan räknar tillbaka till 108. Kate ska ta nästa skift och påpekar att det är kul att de har fått arbeten igen, men Hurley gillar det inte lika mycket. Han ska ha hand om att maten i förrådet fördelas lika till alla överlevande.

I tillbakablicken har Hurley nyss vunnit flera miljoner på lotto, men berättar inte om vinsten på sin arbetsplats, Mr Clucks kycklinghydda. Hurley och vännen Johnny bestämmer sig för att sluta det trista jobbet och lever en dag i frihet.

Sawyer, Michael och Jin befinner sig i hålan. Michael påminns om att De andra fortfarande har Walt och börjar skrika efter fångvaktaren. Sawyer säger åt honom att det inte finns något de kan göra, samtidigt som han börjar inse att skottsåret börjar bli infekterat.

Hurley tvättar sig i havet, då Charlie börjar grilla honom på information om luckan, men Hurley får inte säga något och Charlie går besviket iväg. Senare pratar Hurley med den mörka kvinnan, Rose, angående luckan. Hurley är rädd att bli öns mest hatade person när alla får reda på att det finns mat där nere. Hurley tar med henne ner i luckan och ber henne hjälpa till att ransonera maten.

När Claire tar en promenad längst stranden upptäcker hon flaskposten från flotten som är uppspolad på stranden.

Den stora svarta mannen kastar ner ett rep i hålan och befaller Jin att klättra upp. Sawyer säger åt honom att inte göra det, men då dyker Ana Lucia upp och hotar dem med pistolen. När Jin är uppe, säger mannen åt Michael att komma upp. Michael klättrar också upp, och de lämnar Sawyer i hålan.

2x4c

Hurley betraktar sin vinnande lott

Jack förklarar för Hurley och Rose att det bara är en tidsfråga innan de måste berätta för de överlevande om luckans innehåll. Jack förklarar att ingen kommer att få någonting av maten innan den är ransonerad, så Hurley och Rose sätter igång direkt. Rose hittar en chokladkaka och berättar att det var hennes man, Bernards, favorit. Hon tror fortfarande att Bernard lever, trots att han var med i den bakre delen av planet. Kate kommer in och tar en flaska shampoo. Hurley försöker få henne att lägga tillbaka den, men Rose påpekar att det bara var en flaska, men Hurley säger att han redan börjar förlora kontrollen.

I nästa tillbakablick befinner sig Hurley och Johnny i en skivaffär bjuder Hurley ut en flicka, Starla, och Johnny undrar varifrån Hurley har repat allt mod. Senare på kvällen stjäl de båda vännerna alla trädgårdstomtar från deras förra chefs trädgård och Hurley får Johnny att lova att ingenting ska förändras och att de alltid ska vara vänner, vad som än händer.

Den svarte mannen dyker upp vid hålan igen och ber Sawyer att klättra upp. Sawyer vägrar, tills Michael dyker upp och säger att det är okej, det finns fortfarande överlevande från den bakre delen av planet, och både Ana Lucia och den svarte mannen är två av dem.

Locke går genom djungeln, när han upptäcker att Charlie spionerar på honom. Charlie är trött på att falla i skuggan och vill veta vad som är på gång. Locke går med på att berätta för Charlie. I luckan försöker Sayid ta sig igenom en tjock dörr, men det är meningslöst. Jack demonstrerar den magnetiska väggen och Sayid föreslår att de tar vägen under golvet.

2x4b

Locke berättar för Charlie om luckan

Locke berättar för Charlie om knappen, datorn och Desmond. Charlie verkar inte så entusiastisk, tills Locke berättar att det finns en cd-spelare där nere. När Locke berättar att Hurley håller på att ransonera maten, springer Charlie ner till Hurley på stranden och ber om en burk jordnötssmör till Claire. Hurley säger att han inte ger något till någon, och Charlie går besviket iväg.

Under golvet i luckan antyder Sayid att metallen luckan byggdes upp med liknar den som användes i Tjernobyl. De börjar höra ett ljud som liknar strömmande vatten. När Jack går upp för att se efter, upptäcker han Kate i duschen.

Sun arbetar i trädgården, när Claire visar henne flaskposten och frågar vad de borde göra. Sun bestämmer sig för att ta hand om den. Locke sitter nere i vapenförrådet, när Hurley konfronterar honom angående maten. Hurley vill inte hålla på med den längre, medan Locke försöker förklara att de alla går igenom en tuff tid.

2x4e

Ana Lucia pratar med Sawyer

När Sawyer klättrar upp ur hålan försöker han anfalla Ana Lucia med en sten, men hon slår ned honom och säger att hon bestämmer. Hon säger åt dem att börja gå innan det blir mörkt. När de går genom djungeln berättar Ana Lucia för Michael att de var 23 överlevande från den bakre delen. Den svarte mannen ber om ursäkt till Sawyer, men Ana Lucia avbryter dem. ”Vi är framme” Säger hon.

I den sista tillbakablicken har Hurley fortfarande inte berättat om vinsten för Johnny, och de åker förbi en mack, där flera nyhetsteam väntar. Johnny går ur bilen och tittar vad som händer. När teamen får syn på Hurley inser de att det är han de letar efter. Alla försöker fråga Hurley frågor angående vinsten, samtidigt som Johnny står och tittar på, besviken och förrådd. Hurley inser att allting kommer att förändras.

Rose upptäcker Hurley, som tänker spränga matförrådet med dynamit från Svarta Klippan. Hurley säger att det inte finns något annat sätt och ber henne att gå, men hon kräver en förklaring. Då berättar Hurley om lottovinsten och att han är rädd för att bli öns mest hatade person. Tillslut börjar Hurley gråta och säger att han inte vet vad han ska göra. Rose är sympatisk och leder honom ut ur rummet.

Hurley går ner på stranden, där han berättar för Jack att maten inte kommer räcka länge om de ransonerar den. Istället delar Hurley ut all mat bland de överlevande och det blir en kväll bland glädje, skratt och mat. Charlie lämnar över en burk med jordnötssmör till Claire och Rose sparar en chokladkaka i hopp om att Bernard fortfarande är vid liv.

2x4f

Sawyer, Michael och Jin träffar överlevarna från flygplansstjärten

Vi ser Sun vika av från de andra överlevande och sätta sig på stranden. Hon plockar fram flaskposten och begraver den i sanden.

Ana Lucia tar med gruppen till en kulle, där hon drar bort ett par grenar och visar en dörr. På dörren finns ett Dharma-logga, och när de kommer in väntar tre människor där inne på dem; flygvärdinnan Cindy, psykologen Libby och Roses man, Bernard. 23 överlevde kraschen av den bakre delen, men bara fem återstår.

TriviaRedigera

  • Dharma-stationen överlevarna från flygplansstjärten bebor är den så kallade "Arrow-stationen".
  • Adewale Akinnuoye-Agbaje blir en av huvudkaraktärerna i det här avsnittet som den stora svarta mannen Mr Eko, som redan har gjort två gästframträdanden.