FANDOM

"Dr. Linus"
Benontheground
Avsnitt 06x07
Skriven av Edward Kitsis & Adam Horowitz
Regisserad av Mario Van Peebles
Sändningsdatum 9 Mars 2010
Centricitet Ben Linus
Gästskådespelare
  • William Atherton - Rektor Reynolds
  • Alan Dale - Charles Widmore
  • Jon Gries - Roger Linus
  • Tania Raymonde - Alex Rousseau
  • Daniel Roebuck - Leslie Arzt
  • Steve Boatright - Kapten
Tidigare avsnitt Sundown
Nästa avsnitt Recon

Ben tvingas lida av konsekvenserna då Ilana inser att han har ljugit, och tvingar honom att gräva sin egen grav. Richard tar med sig Jack och Hurley till Svarta klippan. I den alternativa verkligheten börjar läraren Ben Linus få maktbegär när han får en chans att störta skolans rektor.

HandlingRedigera

6x7a

Ben berättar för de andra om Sayids mörka handlingar

Det är mörkt och Ben springer genom djungeln, bort från massakern i Templet. Han faller till marken och när han reser sig upp får han syn på ett antal facklor i närheten. Det är Sun, Ilana, Miles och Frank och så fort han dyker upp framför dem riktar Ilana och Frank sina vapen mot honom. De frågar efter Sayid men Ben säger att Sayid troligen inte kommer med, eftersom han dödade Dogen och Lennon. De har ingen aning om vart de ska så Ben föreslår att de reser tillbaka till strandlägret.

”Det var på den här ön allt förändrades – där allt blev så tydligt”. I den alternativa verkligheten är Ben lärare i europeisk historia och undervisar en klass om Napoleon och ön Elba. Klockan ringer och rektor Reynolds säger åt Ben att följa med honom. Han är hård och utsöndrar makt, elak och Ben är skrämd av honom. Reynolds säger att Ben måste ta hand om kvarsittningen hela veckan och Ben protesterar; han har möte med historieklubben då.
6x7b

Locke påpekar att Ben borde vara rektor

Reynolds bryr sig inte. Ben lyder och ventilerar istället sin frustration i lärarrummet. Han klagar på rektorn för Dr Arzt, en annan lärare där, och säger att det viktiga är att ta hand om barnen. Locke – vikarien – är imponerad över det han säger och föreslår att Ben borde vara rektor. Ben frågar vem som skulle lyssna på honom och Locke svarar att han skulle göra det.

På väg mot stranden frågar Miles frågar vad det var för något som attackerade Templet och Ben säger att det är samma sak som dödade Ilanas vänner i statyn. Ilana frågar ifall det också mördade Jacob, på vilket Ben ljuger och säger ja. Ilana frågar ifall det är sant att Miles kan kommunicera med de döda och ger honom därefter läderpåsen som innehåller Jacobs aska. Hon säger åt honom att ta reda på hur Jacob dog och Miles går tveksamt med på det. Efter att ha fokuserat en stund vänder han sig mot Ben. Det var han som dödade Jacob. Ilana är upprörd och säger till Ben att Jacob var det närmaste hon hade en far.

6x7c

Ben tar hand om sin sjuke far, Roger

Nästa morgon väcker Jack Hurley och säger att de ska ge sig av mot Templet igen. Hurley, som vet att någonting farligt håller på att hända, försöker lura Jack på fel vägar. Tillslut frågar Jack vad som står på, samtidigt som Richard dyker upp från buskarna. Jack frågar vad han gör där och Richard erbjuder sig att visa dem rätt väg till Templet. Han börjar gå. Hurley frågar ifall Jack litar på honom och Jack säger att han i alla fall inte uppehåller dem.

6x7d

Ben, Ilana, Sun, Miles och Frank kommer fram till strandlägret

Tillbaka till läraren Ben, som tar hand om sin sjuke far Roger i sitt eget hem. Ben förbereder middagen och tar den till Roger, som andas genom en syretank och har en hel del läkemedel till hands. Ben klagar över sitt usla jobb och Roger säger att det här inte var livet han önskade för Ben. Det var därför han gick med Dharma Initiativet och tog honom till ön. Det var menat att vara ett bättre liv. Han undrar hur annorlunda deras liv skulle ha varit ifall de stannade kvar, samtidigt som det ringer på dörrklockan. Ben öppnar och finner en av sina elever, Alex Rousseau, utanför. Hon frågar vart han var idag och berättar att de var tvungna att ställa in historieklubben. Ben berättar att han tar hand om kvarsittningarna och Alex blir upprörd. Hon behöver hjälp att plugga inför ett prov och Ben erbjuder sig att hjälpa till kommande dag i biblioteket. Alex tackar honom.

Ben, Ilana, Sun, Miles och Frank kommer fram till strandlägret och Ilana börjar genast dela ut sysslor. Frank ska försöka göra upp en eld medan Sun och Miles ska leta igenom köket efter mat. Sun säger till Ilana att hon måste hitta Jin och Ilana förstår. Hon vill också hitta honom. Sun är förvirrad – Varför? Ilana förklarar att både Sun och Jins efternamn är Kwon, så hon vet inte säkert vem av dem hon ska beskydda. Sun förstår inte och Ilana säger att de båda är kandidater för att ersätta Jacob, och det är bara sex kandidater kvar.

6x7e

Ilana tvingar Ben att gräva sin egen grav

Senare håller Ben på att gå igenom Sawyers gömma då Frank kommer förbi för att prata med honom. Plötsligt får Ben Ilanas gevär riktat mot sig och hon tar under pistolhot med honom till gravarna, där hon tvingar honom att lägga sig på mage. Därefter kedjar hon fast honom i ett träd med en provisorisk fotboja runt benet och kastar över en spade. Ben förstår inte vad som står på och Ilana säger åt honom att börja gräva. Ben frågar varför och Ilana svarar kallt att därför att Ben mördade Jacob är han tvungen att gräva sin egen grav.

I biblioteket hjälper Ben att till att förhöra Alex. Hon är stressad och Ben säger att det bara är ett prov, men för Alex är det hennes liv. Om hon inte får ett bra betyg på provet kommer hon aldrig in på Yale. Dessutom behöver hon ett rekommendationsbrev från någon som har gått där och den enda hon vet är snuskgubben rektor Reynolds. Ben frågar varför hon kallar honom för snuskgubbe och Alex ber honom att inte avslöja det för någon. Hon mådde dåligt och gick till skolsystern för några månader sedan, och Reynolds kom in. De trodde att Alex sov, så Reynolds och skolsystern hade sex på kontoret. Ben är chockad men lovar att inte säga något.

6x7f

Richard undersöker Svarta klippan

Jack och Hurley följer efter Richard genom djungeln, men istället för att ta dem till Templet leder han dem till slavskeppet Svarta Klippan. Han avslöjar för dem att han nyss var i Templet, och att alla där är döda. Han är inte säker på vad som hände, bara att det inte fanns några överlevande. Jack frågar ifall Kate och de andra är döda, men Richard såg dem inte så det finns en chans att de lever. Jack inser att Hurley visste om detta och Hurley erkänner att Jacob kan ha nämnt det. Richard säger åt Hurley att inte tro på någonting Jacob säger och beger sig mot Svarta Klippan. Jack frågar vad han ska göra och Richard svarar ”Jag ska dö”.

6x7g

Miles berättar för Ben att Jacob trodde på honom

På stranden håller Ben på att gräva sin egen grav medan Ilana ser på från håll, med sitt gevär till hands. Miles kommer förbi med mat, och Ben erbjuder honom de 3.2 miljoner dollar Miles vill åt för att befria honom, men Miles säger att han inte behöver några pengar. Ben är arg och säger att Ilana tänker mörda honom över någon som inte ens brydde sig om att bli dödad. Men Miles berättar att Jacob visst brydde sig och hoppades att han kanske hade fel om Ben fram tills den sekund då kniven gick genom hans hjärta.

Tillbaka i den alternativa verkligheten hittar Ben Dr Arzt i biologilabbet och frågar hur lätt han kan hacka sig in på någons e-post. Dr Arzt blir genast intresserad och vill veta vad som står på innan han blir inblandad, så Ben berättar för honom att han kanske har snubblat över ett opassande förhållande mellan Reynolds och skolsystern. Dr Arzt inser att Ben försöker ruffa åt sig rektorsjobbet och säger att ifall han hjälper till vill han ha en särskild parkeringsplats och ny labbutrustning. Ben går med på det och Dr Arzt erkänner att han hade fel om Ben. Från början trodde han bara att han var en vanlig nisse i väst, men nu har han insett att Ben faktiskt är en riktig mördare.

6x7h

Richard och Jack har en pressad konversation

Richard kliver in i Svarta Klippan och letar upp en markering i väggen, bredvid ett par tomma handklovar som han tankspritt undersöker en stund. Bakom honom träder Jack in och frågar ifall han har varit där förut. Richard svarar ja, men efter all hans tid på ön är det här första gången han återvänder. Han öppnar en låda med dynamit och Hurley varnar honom att den är ostabil. Richard försäkrar honom att han inte skulle kunna döda sig själv även om han försökte – och han vill. Det är därför han vill att Jack ska göra det. Medan han tar fram en rulle stubin förklarar han att Jacob en gång vidrörde honom och gav honom något som kan ses som en gåva – men det är ingen gåva utan en förbannelse. Jack frågar honom varför han vill dö och Richard säger att han har vigt hela sitt liv i tjänst till en man som sade att allt hände av en mening. Att han hade en plan. Och när tiden var inne skulle han dela planen med Richard. Men nu är Jacob död och Richards liv har inte längre en mening. Han håller upp stubinen och säger att ifall han tänder den kommer det inte att fungera, men Jack kan tända den. Den är tillräckligt lång för att de ska kunna springa i säkerhet. Hurley protesterar, men Jack tänker hedra Richards val och tänder stubinen… och sätter sig ner! Medan gnistan närmar sig dynamiten tittar Jack på Richard och säger att det är dags att prata.

6x7k

Stubinen slocknar och Richards plan misslyckas

Hurley bryter ihop, men Jack är säker på att han kommer att klara sig. Så Hurley flyr därifrån, medan Richard säger till Jack att han kommer att dö, men Jack tror inte det. Han kom nyss från en fyr med sitt namn inristad i träet på en spegel som på något vis reflekterade huset han växte upp i. Av någon anledning ville Jacob att Jack skulle hitta fyren och ta reda på att han har observerat honom sedan Jack var ett litet barn. Han vet inte varför men ifall Jacob gick igenom allt det för att ta honom till ön är han inte menad att sprängas i bitar tillsammans med Richard. De ser på medan gnistan närmar sig dynamiten och när det bara är några få sekunder kvar… Slocknar den. Jack frågar ifall Richard vill prova en ny stubin. Richard säger att eftersom Jack verkar ha alla svaren, vart ska de nu? ”Dit där allt började” Svarar Jack.

6x7j

Locke söker upp Ben med ett erbjudande

Ben fortsätter gräva då han hör ljudet av Monstret bland buskarna. Han tittar upp men ser inget Monster, utan Locke som dyker upp och frågar vad han håller på med. Ben säger att han gräver sin egen grav. Locke fick som han ville och nu tänker Ilana döda honom. Men Locke vill inte att Ben ska dö. Han begav sig tillbaka till statyn för att hämta Ben, men han hade redan gett sig av. Locke håller på att samla ihop en grupp för att lämna ön för gott, och när de väl är borta behöver han någon som kan ta hand om ön. ”Jag kan inte komma på någon bättre passande än dig, Ben” Säger han och pekar mot fotbojan som inte längre sitter fast runt Bens ben. Ben är fri. Locke säger att han kommer att vänta på Hydra-ön. En bit in i djungeln finns ett gevär lutat mot ett träd. Ifall Ben går nu kommer han komma dit först – men han får inte tveka på att skjuta Ilana, för hon kommer inte att tveka själv. Locke ger sig av och Ben tänker igenom situationen. Ilana befinner sig längre bort. Hon tittar upp och ser Ben. De får ögonkontakt – och i nästa sekund kastar sig Ben in i djungeln! Ilana skriker och jagar efter honom.

6x7l

Ben utpressar rektor Reynolds

Ben konfronterar rektor Reynolds på hans kontor och visar honom alla e-postmeddelanden som handlar om hans affär. Det är ganska glupska saker, saker som beskriver hur dem har haft sex på skolans område. Det är något skolstyrelsen inte skulle se lätt på och framförallt inte Reynolds fru. Reynolds frågar vad Ben vill ha och Ben säger åt Reynolds att begära uppsägning och föreslå Ben som hans efterträdare.
6x7m

Ben riktar sitt gevär mot en överraskad Ilana

Men istället för att gå med på det läser Reynolds upp ett e-mail från Alex, som ber honom om ett rekommendationsbrev till Yale. Reynolds ger Ben ett ultimatum: Antingen återgå till det vanliga som om inget har hänt eller fortskrida med sin plan och krossa Alex framtid. Ben är tagen på sängen och Reynolds frågar honom ifall han kan leva med den tanken.

Ben rusar genom djungeln med Ilana hack i häl. Han lyckas ta sig fram till geväret, snurrar runt och riktar det mot Ilana innan hon hinner reagera. Chockat släpper hon sitt eget vapen och väntar på att Ben ska skjuta henne. Ben förklarar att han vet vad Ilana känner eftersom han också har känt det. Han såg på medan hans egen dotter blev dödad framför honom – och det var hans eget fel. Han hade en chans att rädda henne, men han valde ön över henne. Allt i Jacobs namn, en man han aldrig har träffat men som han svor sin allians. Ben offrade allt för Jacob men Jacob brydde sig inte ens. Så Ben dödade honom. Han var arg och förvirrad. Rädd för att förlora det enda som betydde något för honom; hans makt. Men det som egentligen betydde något var redan borta. Han ber om ursäkt till Ilana för att ha dödat Jacob men vet att hon inte tänker förlåta honom eftersom han aldrig kommer att förlåta sig själv. Ilana frågar vad han kommer att göra härnäst och gråtandes säger Ben att han tänker följa Locke eftersom det är den enda personen som vill ha honom. Efter att ha tänkt en stund säger Ilana ”Jag vill ha dig” innan hon beger sig tillbaka mot lägret. Ilana är den första personen som har visat Ben barmhärtighet, och han följer efter henne.

I den alternativa verkligheten träder Ben in på rektorns kontor. Offrade han Alex för att få jobbet som rektor? Alex knackar på och kommer in, överraskad över att se Ben där. Hon berättar för honom att Reynolds skrev ett fantastiskt rekommendationsbrev åt henne och frågar ifall Ben hade nåt med det att göra. Ben säger nej. Hon är en bra elev och gjorde allt själv. Reynolds kommer in och frågar vad Ben gör där. Ben säger att han bara är där för att lämna in veckans kvarsittningslista och säger till Alex att de ses på historieklubben. Alex frågar ifall den är tillbaka och Reynolds säger att så är fallet. Utanför dyker Dr Arzt upp och frågar ifall Ben gjorde det. Ben säger nej vilket gör honom besviken. Dr Arzt frågar om parkeringsplatsen och Ben beslutar sig för att ge honom sin egen.

6x7i

Widmores ubåt bevakar återföreningen på stranden

Tillbaka på stranden återvänder Ben tillsammans med Ilana. Han erbjuder Sun hjälp och de sätter upp ett tält tillsammans. Snart därpå kommer Jack, Hurley och Richard gående längst stranden och Sun rusar dit för att hälsa på dem. Det är en bittersöt återförening. Medan Jack, Sun, Hurley, Ilana, Miles och Frank alla är glada över att se varandra tittar Richard och Ben sorgset på varandra – Jacobs två utstötta. Vad de inte ser är att ett periskop sakta dyker upp över vattenytan långt ute på havet och får syn på de åtta personerna på stranden. Nedanför, inne i ubåten ser en av besättningsmännen återföreningen. Han frågar ifall de borde stanna och vänder sig till Charles Widmore som sitter bredvid. ”Nej, fortsätt som planerat” Beordrar han.