FANDOM

"Do No Harm"
1x20
Avsnitt 01x20
Skriven av Janet Tamaro
Regisserad av Stephen Williams
Sändningsdatum 6 April 2005
Centricitet Jack Shephard
Gästskådespelare
  • John Terry - Christian Shephard
  • Zack Ward - Marc Silverman
  • Julie Bowen - Sarah Shephard
  • Clarence Logan - Präst
Tidigare avsnitt Deus Ex Machina
Nästa avsnitt The Greater Good

Boone är svårt skadad och blir allt sämre. Jack kämpar för att rädda hans liv samtidigt som han försöker få sig själv att hålla ett löfte till Boone. Samtidigt ska Claire föda, men utan Jack tvingas Kate och Charlie förlösa barnet på egen hand. I tillbakablickarna förbereder sig Jack för att gifta sig med sin flickvän Sarah.

HandlingRedigera

Jack gör allt för att rädda Boones liv. Locke försvinner ut i djungeln så fort han har lämnat Boone i grottorna. Det ser inte bra ut - Boones lunga har kollapsat och hans ben verkar inte gå att rädda. Sun stiger in för att assistera Jack, som skriker åt Kate att hämta alkohol från Sawyer, medan han själv och Sun försöker hålla Boone vaken. Han förlorar mycket blod och mumlar ohörbara saker om och om igen. Jack lovar att rädda honom.

Nere på stranden tar Sawyer, Michael och Walt en paus från flottbyggandet för att äta, men Jin fortsätter arbeta. Han vill bort från ön så fort som möjligt. Kate kommer springande och säger åt Sawyer att hon behöver alkohol till Boones sår. Sawyer erbjuder sig att följa med, men Kate insisterar och springer tillbaka mot grottorna igen.

I tillbakablicken hjälper Jack sin vän Marc att knyta hans fluga i en kostymbutik. Marc är nervös för att stå framför alla och tala och Jack säger att han fortfarande kan dra sig ur. Marc skämtar om att de åtta ölen han har druckit borde göra susen men Jack lovar att hon kommer komma på honom. Marc skrattar och säger att de ska hitta en kostym åt Jack också. Trots allt är det ju han som ska gifta sig.

20a

Jack och hans blivande fru, Sarah

Jack använder en stor nål för att punktera Boones lunga, medan Boone mumlar saker som “Förlåt” och “Jag är ledsen”. Jack inser att han behöver en blodtransfusion, men först måste de ordna hans ben. Utanför står Charlie och frågar ifall Shannon vet om det, men Jack säger åt honom att gå åt sidan. Sun ger Boone en pinne att bita i. Medan hon håller i Boones axlar, gör Jack sig redo att rätta till benet. Jack rycker till i benet, och Boone skriker rakt ut.

Kate springer genom djungeln, då hon snubblar på en rot och råkar förstöra en del av spritflaskorna. Hon hör ett skri i närheten och finner Claire, som har värkar. Både Kate och Claire inser vad som händer – Claire ska föda. Kate skriker på hjälp, och Jin kommer springande. Kate ger honom ryggsäcken och säger åt honom att hämta Jack.

I grottorna försöker Sun fråga ut Boone angående hans blodtyp, men hon får inget svar. Samtidigt håller Jack på att hitta en nål, men det finns bara bambupinnar. Tillslut lyckas Boone få fram att han har A-negativ och Jack skickar ut Charlie för att få reda på alla de överlevandes blodtyp. När Charlie ger sig av ropar Jack efter honom att hitta Shannon.

I tillbakablicken får vi se hur Marc håller ett tal på Jacks bröllopsrepetition och presenterar Jacks blivande fru, Sarah. Det är dagen innan bröllopet och Sarah berättar om hur hon kom in till operationsbordet efter att ha brutit ryggen i en bilolycka och att läkarna sa att det var meningslöst att försöka rädda henne. Men sen kom Jack in och räddade henne. Senare sitter Jack vid en pool, när hans far sätter sig bredvid. Jack berättar för Christian att han inte kan komma på några löften till bröllopet. Jack är rädd för att inte bli en bra man, och att han bara gifter sig med Sarah för att han räddade hennes liv. Christian säger att ”Bindande är inte vad som gör dig rädd, problemet är att du inte är bra på att låta saker vara”.

20b

Sayid tar med sig Shannon på en romantisk picknick

Under tiden har Sayid förberett en överraskning till Shannon. Enskilt nere på en avlägsen strand har han dukat upp en romantisk picknick. Ingen vet var de är någonstans och Shannon är således inte medveten om att hennes bror är allvarligt skadad.

Charlie återvänder nästan tomhänt. Av alla i lägret visste bara fyra av dem sin blodtyp, och ingen av dem var A-negativa. Han berättar också att han inte hittar Shannon. Sun återvänder med en sjöborre, vars taggar är tillräckligt vassa för att sticka hål på en blodåder. Jack berättar att hans egen blodtyp, O-negativ, kan rädda Boone. De är inte identiska, men tillräckligt nära.

Jin springer in i lägret och berättar för Jack, genom Suns översättning, att Claire ska föda. Jack kan inte gå dit, så han berättar för Charlie hur man gör och skickar tillbaka honom och Jin. Sun tillverkar en anordning som Jack kan transfundera sitt blod genom. Boone försöker berätta för Jack om planet de hittade, och mumlar att Locke bad honom att inte berätta om luckan. Jack försöker få ut mer information, men Boone förlorar medvetandet.

Charlie och Jin anländer till Claire och Kate med handdukar och varmt vatten, precis efter att Claire vatten går. Charlie berättar hur man gör för att förlösa barnet för Kate, och säger att hon måste förlösa. Kate säger att Jack måste komma men Charlie berättar hur Jack är mitt uppe i att pumpa sitt eget blod till Boone. Claire är rädd, men Kate får henne att lugna sig.

Sun avbryter transfunderingen och säger åt Jack att han har gett tillräckligt med blod och drar ut slangen ur hans arm. Jack tror att blodet stannar i Boones krossade ben och säger att benet inte bara kan ha blivit skadat. Det är totalkrossat och Jack misstänker att Locke gjorde det mot honom. Jack skickar ut Hurley för att hämta Michael.

20c

"Berätta för henne att jag..."

På stranden kysser Shannon och Sayid varandra, men Shannon slutar och ber att få förklara sin komplicerade relation till Boone. Utan att berätta om deras natt i Sydney säger Shannon att Boone alltid har varit förälskad i henne. Sayid förstår att Shannon vill ta det hela lite långsamt. Han har inga förväntningar på kvällen. Förhoppningar, men inga förväntningar.

Jack och Michael tänker amputera Boones ben, men Sun vill inte utsätta honom för den smärtan och säger att det är bättre att han dör en stillsam död, men Jack lyssnar inte. Inne i djungeln säger Kate åt Claire att krysta, men istället håller hon andan. Claire säger att barnet inte vill ha henne som mamma, men Kate övertalar henne och Claire börjar krysta. Charlie vill rycka in och hjälpa till men Jin håller honom tillbaka och med en vis blick får han Charlie att förstå att Kate klarar det här på egen hand.

20d

Claire visar upp sitt nyfödda barn för de överlevande

Sun upptäcker att Boone har börjat hosta blod. Jack och Michael flyttar Boone till en giljotin de har tillverka. Sun avbryter och säger att det är för sent, men Jack skickar iväg både henne och Michael. Han klarar det på egen han. Jack ska precis kapa Boones ben, då Boone vaknar upp och ber Jack att inte göra det. Han är helt förstörd inuti och kommer inte överleva även om Jack amputerar hans ben. Boone vet att Jack avgav ett löfte, men ber honom glömma det.

I den sista tillbakablicken står Jack och Sarah inför gästerna på bröllopet. Sarah har nyss läst upp sina löften, men Jack har inte skrivit några. Istället talar han från sitt hjärta. Han säger att Sarah hade fel angående olyckan. Jack räddade inte henne, hon räddade honom. Jack älskar Sarah, och kommer alltid att göra det.

Claire föder en frisk pojke inne i djungeln, tillsammans med Kate, Charlie och Jin, samtidigt som Boone drar sitt sista andetag i sällskap av Jack.

20e

Jack ger sig ut efter John Locke

På stranden firar de överlevande födseln av Claires barn, men firandet avbryts när Shannon och Sayid återvänder och Jack tvingas berätta vad som hänt med Boone. Under tiden Shannon sörjer sin bror kollar Kate med Jack om han är okej. Jack är märkligt kall och svarar: "Boone blev mördad.” Och ger sig iväg efter John Locke.

TriviaRedigera

  • Boones sista ord är "Berätta för henne att jag..."
  • Terry O'Quinn (Locke) gör för första gången inget framträdande i ett avsnitt.
  • Malcolm David Kelley (Walt) dyker upp utan dialog.
  • Boone blir den första huvudkaraktären att dö.