FANDOM

"Deus Ex Machina"
1x19
Avsnitt 01x19
Skriven av Damon Lindelof & Carlton Cuse
Regisserad av Robert Mandel
Sändningsdatum 30 Mars 2005
Centricitet John Locke
Gästskådespelare
  • Swoosie Kurtz - Emily Locke
  • Kevin Tighe - Anthony Cooper
  • Lawrence A. Mandley - Privatdetektiv
  • George O'Hanlon - Portvakt
Tidigare avsnitt Numbers
Nästa avsnitt Do No Harm

Efter en mystisk dröm tar Locke med sig Boone ut för att hitta ett kraschlandat beechcraft-plan i hopp om att leda honom längre på hans uppgift att öppna luckan. Men tiden blir knapp då Locke inser att han börjar få tillbaka förlamningen. I tillbakablickarna träffar Locke sina biologiska föräldrar för första gången.

HandlingRedigera

Locke och Boone fortsätter att försöka få upp luckan på den märkliga jättebehållaren de har grävt fram i djungeln. Locke tänker inte ge sig förrän han lyckas få upp den och han är övertygad om att det finns en mening med att han har hittat den. Över huvud taget är Locke övertygad om att det finns en högre mening med att de alla befinner sig på ön. Han menar att det inte är någon slump att just de är där och det är heller ingen slump att han hittat luckan. Locke upprepar att "ön kommer ge oss svar".

19a

Locke och Boone arbetar med att öppna luckan

Boone är lojal och hjälper till. De har nu lyckats konstruera en enorm hävarm med en tyngd som ska släppas ner på luckan. Men när de väl ska använda den är det hävarmen som ger vika istället för luckan. Locke blir rasande när han upptäcker att hävarmen inte ens orsakade en enda repa, men Boone avbryter honom. Locke har skadat sig. Men trots att en stor metallbit har grävt sig in i benet på honom verkar Locke inte känna att det smärtar och han blir rädd att han ska få tillbaka sin förlamning.

Tillbakablicken är ägnad åt Locke. Han arbetar i en leksaksaffär och visar en av besökarna ett av spelen han säljer då han upptäcker att en mystisk kvinna bevakar honom på håll. När han har slutat upptäcker han att kvinnan fortfarande är där och börjar jaga henne genom parkeringen. En bil slår honom till marken men Locke reser sig upp och hinner fram till kvinnan. Han frågar vem hon är och hon svarar att hon är hans mor.

På stranden har Sawyer problem med huvudvärk och ber Sun om hjälp, men det finns inget hon kan göra. Kate föreslår att Sawyer ska prata med Jack, men Sawyers vägrar. Michael och Jin arbetar på den nya flotten, men det går inget vidare då de inte kan kommunicera med varandra.

Samma natt sitter Locke ensam vid elden. Han sticker sig med en nål i benet, men känner ingenting. När han torterar sitt ben med glödande kol har han fortfarande ingen känsel i det. Han tittar upp med en skrämd min. Har förlamningen verkligen börjat komma tillbaka?

19e

Jack hjälper Sawyer med hans synfel

I tillbakablicken har Locke hyrt en privatdetektiv och lyckas få reda på att hans mor lider av schizofreni och att hans far är rikemannen Anthony Cooper. Locke, som adopterades bort som barn har aldrig förut träffat sin far och anser att det är en bra chans att lära känna honom nu. Han besöker sin fars luxuösa hus och möter Anthony Cooper för första gången i sitt liv. Cooper berättar för honom att han inte hade någon aning om att han hade en son eftersom hans mor aldrig berättade att hon var gravid. Men för ett tag sedan berättade hon sanningen för honom och Cooper har sökt efter Locke sen dess. De kommer bra överens och Locke tycks äntligen ha fått en fadersfigur.

Medan Boone och Locke fortsätter att försöka lösa problemet med hur de ska få upp luckan får Locke en vision. Den är helt verklig för honom, och han ser ett litet passagerarplan störta och i nästa scen ser han Boone helt nerblodad som upprepar något om en Theresa. Sedan ser han sin mor peka upp mot himlen, och han själv sitter i rullstol. Plötsligt blir allt som vanligt igen, men Locke kan inte skaka av sig den obehagliga känslan om att någonting ligger bakom visionen.

På Kates begäran frågar Jack ut Sawyer angående hans syn och sexuella förflutna. Sawyer blir generad och ger sig av. Jack berättar för Kate att Sawyer är långsynt och behöver glasögon när han läser.

Boone tror inte på Locke när han berättar för honom om sin vision, men när Locke nämner Theresas namn hajar Boone till – det visar sig att Boone haft en barnflicka som hette Theresa. En dag när hon tog hand om Boone ramlade hon i trappan och bröt nacken. De båda går mot platsen där Locke i sin vision såg ett plan störta och hittar ett afrikanskt lik i djungeln. Det är klätt som en präst, men bär med sig en pistol.

19b

Locke och Boone hittar beechcraft-planet

I nästa tillbakablick träffar Locke sin far igen. De kommer bra överens och Cooper tar med sig Locke ut på jakt ett antal gånger. Men när Locke anländer tidigt till Coopers hem upptäcker han att hans far vårdas av läkare, då han måste ha en ny njure. Cooper kommer inte att klara sig om han inte får en ny njure snart. Locke erbjuder sig att ge honom en och att det ”är menat att bli så”. Cooper tackar honom Ett par dagar senare, när de ligger för operation, säger Cooper att han är glad att Locke kom in i hans liv som han gjorde. Han ger Locke en chans att ångra sig, men Locke vägrar svika sin far. Cooper säger att de ses på andra sidan, och att han väntar på Locke.

Locke och Boone går vidare och hittar just ett litet flygplansvrak svajande uppe på en klippa. Plötsligt faller Locke ihop i gräset och Boone faller på knä bredvid honom. Han undrar förskräckt vad som står på och efter en stunds tvekan berättar Locke för Boone att han var förlamad i benen innan kraschen, men kunde mirakulöst gå efteråt. Han övertalar Boone att klättra upp i planet och se vad som finns i det.

På stranden låter Jack Sawyer testa olika glasögon som fanns kvar efter kraschen. När inte det hjälper smälter Sayid ihop två delar av glasögon, vilket fungerar för Sawyer och får honom att se riktigt rolig ut. Hurley tar sin hämnd efter allt Sawyer sagt till honom och anser att Sawyer ser ut som en överkörd Harry Potter.

19c

Boone får kontakt med någon genom radion

När Boone klättrat in i beechcraft-planet finner han att lasten finns kvar. Gömt i gipsmadonnor finns heroin värt en förmögenhet. Han finner ännu ett lik inne i planet och ett antal kartor. När han klättrar fram till kommunikationsradion börjar planet att gunga. Han försöker kontakta någon, men får bara svaret ”Vi är överlevande från Flight 815” genom radion. Boone stirrar oförstående på radion – då planet faller ner från klippan och slår ned i marken tio meter nedanför. Locke betraktar chockat förödelsen.

I den sista tillbakablicken vaknar Locke upp efter operationen och finner att Cooper har åkt hem för privatvård. Han mor anländer och berättar att det var Coopers plan att hon skulle skicka Locke till honom och att Locke tillslut skulle ge bort sin njure. Locke flyr från sjukhuset, sviken av vad Cooper har gjort. Han åker hem till Cooper, men vakten utanför grinden vägrar släppa in honom. Locke kör iväg, förargad och förrådd.

19d

Locke bryter ihop när han inser att hans far har förrått honom

När Locke släpar sig fram till det förstörda planet och drar ut den sårade Boone förstår han att det har gått illa. Blod forsar ur Boones svåra skador och han är knappt vid medvetande. Locke lyckas ställa sig på benen och lyfter med Boone till grottorna, där han dumpar honom framför Jack och springer ut i djungeln. Jack har ingen chans att springa efter Locke då han och Sun inser att Boone behöver direkthjälp.

Medan Jack och de andra försöker rädda Boone sitter Locke på luckan och slår sin hand blodig mot den i vrede. Han skriker och frågar vad ön mer vill att han ska offra. Plötsligt börjar det lysa genom luckans lilla fönster.

TriviaRedigera

  • Dominic Monaghan (Charlie), Emilie de Ravin (Claire), Maggie Grace (Shannon) och Malcolm David Kelley (Walt) gör inga framträdanden i avsnittet.
  • Naveen Andrews (Sayid) gör ett framträdande, dock utan dialog.
  • Det här är det första avsnittet som Damon Lindelof och Carlton Cuse skrev tillsammans. De kom att skriva nästan alla säsongspremiärer och finaler tillsammans.