FANDOM

"Confidence Man"
1x8
Avsnitt 01x08
Skriven av Damon Lindelof
Regisserad av Tucker Gates
Sändningsdatum 10 November 2004
Centricitet James "Sawyer" Ford
Gästskådespelare
  • Michael DeLuise - David
  • Kristin Richardson - Jessica
  • Billy Mayo - Kilo
  • Jim Woitas - Pojke
Tidigare avsnitt The Moth
Nästa avsnitt Solitary

När Shannon börjar få svårt att andas på grund av sin astma tänker Jack och Sayid gå hur långt det än krävs för att hitta hennes inhalator, vilket slutar med att de torterar Sawyer. Tillbakablickarna visar hur Sawyer, en lurendrejare, lurar en rik familj på deras pengar.

HandlingRedigera

På ön går Kate längst stranden och ser Sawyer bada naken i havet. Sawyer verkar inte störas av det, utan tar bara på sig sina kläder och går till en gömma han har i djungeln. Väl där upptäcker han Boone, som rotar igenom hans saker.

I tillbakablicken är Sawyer en sol och vårare, och ligger till sängs med en kvinna, Jessica. Han inser att han är sen till ett möte och rycker åt sig sin portfölj. Men den råkar öppnas och tusentals dollar faller ut. Han berättar om en falsk oljeaffär han har tänkt göra för att tjäna 30 000 dollar, men problemet är att han bara har hälften. Jessica säger att hon kan låna pengar av sin man, för att genomföra affären med Sawyer.

I grottorna tittar Jack till Sayids huvud, medan denne berättar vad som hände. Shannon tar med en blodig Boone till Jack, där Boone berättar att Sawyer slog ned honom. Boone berättar för Jack och Sayid att Shannon har astma och att han tror att Sawyer har tagit hennes inhalator.

8a

Sawyer ligger med Jessica som en del av sin bluff

Sayid försöker komma på vem som slog honom medvetslös, och Locke får honom att tro att det är Sawyer. Sayid säger att det inte kan ha varit Sawyer, eftersom han hade hand om en av antennerna men Locke berättar att man kan förlänga en rakets stubin med hjälp av en cigarett. Sayid verkar tro på det och Locke ger honom en av sina knivar. Charlie vill att Claire ska flytta upp till grottorna, men hon gör det bara ifall hon får en burk jordnötssmör.

Kate frågar Sawyer vad han vill ha för inhalatorn, och han svarar ”en kyss”. Kate försöker bryta Sawyers försvarsmurar genom att nämna brevet hon sett honom läsa flera gånger och försiktigt viker ihop igen. De börjar gräla, vilket slutar med att Sawyer ger brevet till henne och befaller henne att läsa. Kate finner att kuvertet är adresserat till ”Mr Sawyer” och när hon läser brevet finner hon att det är skrivet av ett barn. Där står:

”Kära Mr Sawyer. Du vet inte vem jag är men jag vet vem du är och vad du har gjort. Du hade sex med min mamma och stal min pappas pengar på samma gång. Så han blev arg och dödade min mamma och sedan sig själv också. Allt jag vet är ditt namn. Men en dag kommer jag att hitta dig och ge dig det här brevet så att du minns vad du har gjort. Du dödade mina föräldrar, Mr Sawyer”.

8b

Sayid och Jack torterar Sawyer

Sawyer tar tillbaka brevet från Kate och väser ”Du har ingen aning om vem jag är”. Kate är chockad och Sawyer lämnar henne kvar på stranden.

I nästa tillbakablick äter Sawyer lunch med Jessica och hennes man David för att diskutera oljeaffären och ta hans pengar. För att få mannens tillit, låter Sawyer honom behålla pengarna för en dag. Senare besöker Sawyer sin kompanjon, lånehajen Kilo. Kilo säger att han vill ha tillbaka de 30 000 som Sawyer lånade av honom, plus femtio procent, nästa dag.

Shannon börjar få problem med att andas, så Jack slår ned Sawyer, men han ger inte tillbaka inhalatorn. Sun försöker hjälpa Shannon, samtidigt som Charlie frågar Hurley ifall han har jordnötssmör från planet. Efter att ha påpekat Hurleys övervikt ber Charlie om ursäkt och Hurley säger att han inte har något jordnötssmör.

Jack och Sayid pratar om Sawyer, och Sayid säger att det finns andra sätt att få honom att prata. När Sawyer vaknar upp efter en tupplur står Sayid över honom och slår honom medvetslös. Han och Jack släpar med Sawyer ut i djungeln och Kate frågar vad de håller på med. Jack och Sayid binder Sawyer i ett träd och Sayid, som arbetade som torterare under sin tid i gulfkriget, hotar att sticka ut hans öga med Lockes kniv. När Sawyer fortfarande inte pratar börjar Sayid sticka upp långa bambustickor under hans naglar. Sawyer skriker av smärta. Han klarar inte av smärtan utan säger att han berättar vart inhalatorn finns. Men bara för Kate.

8c

Kate kysser Sawyer för att få tag på inhalatorn

När Kate vill ha inhalatorn från Sawyer, fortsätter han att kräva en kyss. Tillslut går Kate med på det och kysser honom, men efteråt erkänner Sawyer att han inte har inhalatorn. Kate slår till honom och går därifrån, men Sayid blir rasande och kastar sig över Sawyer med sin kniv. Kniven går in i armen på Sawyer och träffar en artär, som får blod att forsa ut ur armen. Jack rycker in och lyckas stoppa blödningen och rädda Sawyers liv.

I den sista tillbakablicken ska Sawyer genomföra den fejkade oljeaffären med Jessica och David, men avbryter den när han ser att paret har en liten son han inte visste om. Han säger förlåt och stormar ut ur huset. Han kan inte slutföra det.

8d

Sawyer berättar för Kate om brevet

Sawyer ligger på stranden med en bandagerad arm, när Kate kommer fram och berättar att hon har läst hans brev om och om igen och upptäckt att det skrevs för över 25 år sedan. Hon har kommit på att brevet inte är skrivet till Sawyer, utan av honom. Sawyer berättar att efter att den riktiga Sawyer förstörde hans familj, tog han dennes smeknamn och lovade att hämnas på sina föräldrars mördare.

Sun lyckas med hjälp örter få Shannon att andas normalt igen och ger henne en medicin som gör att hon slipper använda inhalatorn. Charlie ger Claire en tom burk jordnötssmör men låtsas ändå att den är full. Claire spelar med och går med på att flytta upp till grottorna. De verkar bygga upp ett nära förhållande. Längre ner på stranden har Sayid packat sina saker och berättar för Kate att han lämnar lägret i skam, kanske för att aldrig återvända.

TriviaRedigera

  • Malcolm David Kelley (Walt) dyker inte upp i avsnittet.
  • Efter att Jack slår till Sawyer i grottorna griper han tag i sin axel i smärta. Det är resultatet efter att ha vridit den ur led under grottraset dagen innan.
  • Det här är första gången tillbakablickarna inte på något sätt involverar hur en den centrerade karaktären hamnade på ön.