FANDOM

"Born to Run"
1x22
Avsnitt 01x22
Skriven av Edward Kitsis & Adam Horowitz
Regisserad av Tucker Gates
Sändningsdatum 11 Maj 2005
Centricitet Kate Austen
Gästskådespelare
  • Mackenzie Astin - Tom Brennan
  • Daniel Roebuck - Dr. Arzt
  • Beth Broderick - Diane Janssen
Tidigare avsnitt The Greater Good
Nästa avsnitt Exodus - Part 1

Med den nya flotten klar för avfärd inser Kate att hon måste vara ombord på den när den ger sig av, vilket leder till att hon försöker ta Sawyers plats. Samtidigt blir Michael förgiftad och Jack bestämmer sig för att få veta vem som gjorde det. I tillbakablickarna får vi se hur Kate återförenas med en barndomskärlek då en viss Diane är dödssjuk i cancer.

HandlingRedigera

En bil svänger upp framför ett motell ute på landsbygden. En blond ung kvinna stiger ut ur den och byter registreringsskylt. Hon går in i ett rum och färgar sitt hår mörkt. Det är Kate. Hon går ut i lobbyn, presenterar sig som Joan Hard och får ett brev som väntat på henne. Brevet innehåller också en rulle sedlar. När Kate läser det börjar hon gråta.

22a

Kate och Charlie pratar om vad som kommer att hända när de blir räddade

På stranden sitter Kate och fingrar på det lilla leksaksflygplanet. Charlie kommer förbi och säger att de alla kommer att bli berömda när de blivit räddade. Han frågar om Kate inte vill bli berömd men hennes ansiktsuttryck gör att hon inte ens behöver svara.

Längre ner på stranden står en av de överlevande, Dr Arzt, och förklarar för de andra nere vid flotten att monsunsäsongen är på väg, och för att undvika ovädret var flottfararna tvungna att ge sig av dagen innan. Den här nyheten tar hårt på allihop. Kate ber Michael om en plats på flotten, och säger att hon är en mycket bättre kandidat än Sawyer.

I nästa tillbakablick går Kate genom ett sjukhus med en bukett blommor. Men rummet hon är på väg mot är polisbevakat. Hon går förbi utan att stanna. Senare sätter sig en ung doktor i sin bil. Från baksätet säger Kate ”Hej Tom”. Han känner igen henne och undrar vad hon gör där. Kate svarar att Diane är döende i cancer och att hon måste träffa henne.

Samtidigt tar Locke och Sayid med Jack in i djungeln och visar honom luckan. Sawyer klagar på vissa förändringar på den nya flotten, vilket irriterar Michael. Han menar att det finns andra som skulle passa bättre. Sun frågar Jin ifall han verkligen tänker följa med på flotten. När han svarar ja vänder hon ryggen till och går iväg.

22c

Locke och Sayid visar luckan för Jack

Sawyer förstår vem som vill åt hans plats på flotten och konfronterar Kate. Han berättar att han vet att hon var polisens fånge på planet och att hon kommer åka i fängelse när räddningen kommer. Han säger att hon inte kommer få platsen, men Kate svarar ”Vill jag ha din plats, tar jag den”.

I tillbakablicken har Kate och Tom åkt hem till honom, där Kate tittar på foton av Toms fru och barn. Tom har lyckats ordna så att Kate kan träffa Diane på sjukhuset om tre timmar. De bestämmer sig för att spendera tiden med att söka efter gamla minnen och åker ut till en äng där de börjar gräva.

Michael och Walt arbetar på flotten, då Michael plötsligt faller ihop i magsmärtor. Michael säger åt Walt att hämta Jack, men hittar bara Kate och Sun. Kate erbjuder sig att hitta Jack. Vid luckan pratar Jack och Locke om hur de ska öppna den, men Sayid håller inte med. Eftersom det inte finns något handtag på utsidan så är det kanske inte menat att öppna den. När de tre återvänder till stranden berättar Kate om Michael.

22b

Michael blir förgiftad under arbetet på flotten

När Jack tittar till Michael förstår han direkt att någon har förgiftat hans dricksvatten. Michael misstänker Sawyer. Samtidigt råkar Hurley berätta för Locke att Kate är en förrymd fånge, vilket leder till ett gräl mellan Jack och Locke om tillit till varandra på ön.

Charlie och Claire fantiserar om vad de ska göra när de blivit räddade, och Charlie säger att Claire och hennes bebis är välkommen att bo hos honom om hon vill. När hon verkar intresserad ser Charlie märkbart nöjd ut.

I nästa tillbakablick står Kate och Tom fortfarande och gräver när en av spadarna slår ihop med ett metallföremål. De gräver upp en låda som innehåller minnen från deras barndom, bland annat leksaksflygplanet som tillhör Tom. Det finns också ett kassettband som avslöjar att de haft ett kärleksförhållande. De kysser varandra men Tom inser att han inte kan fortsätta och börjar köra tillbaka mot sjukhuset.

Locke söks upp av Walt som säger att han inte hade något att göra med sin pappas förgiftning. Han var skyldig till bränningen av den första flotten, men inte det här. Locke försäkrar honom att de fortfarande är vänner och att han tror honom. Plötsligt får Walt ett konstigt ansiktsuttryck och säger: "Öppna den inte. Öppna inte den där saken."

22d

Sawyer berättar för alla om Kates hemlighet

På stranden säger Michael åt Sawyer att han inte får följa med på flotten för att han förgiftade honom. Sawyer blir arg och hämtar Kate. Han slänger ut innehållet i hennes väska på stranden och ett förfalskat pass ramlar ut. Det tillhör Joanna, kvinnan som drunknade ett tag efter att de kraschade. Sawyer avslöjar för alla överlevande att Kate är en förrymd brottsling. Kate säger att hon var en brottsling, men förgiftade inte Michael. De överlevande försvinner från Kate och lämnar henne kvar med det lilla leksaksflygplanet.

I tillbakablicken visar det sig att Diane i själva verket är Kates mamma. Kate börjar gråta över sin döende mor och ber om ursäkt för allt hon utsatt sin mamma för, men Diane börjar ropa på hjälp. Kate slår ner vakten och flyr. Tom kommer och Kate behöver hans bilnycklar. Han bestämmer sig för att följa med och de flyr till garaget där Kate hoppar in bakom ratten. Kate säger åt Tom att hoppa ur bilen, men han vägrar. Poliserna skjuter ett flertal skott mot bilen innan Kate kommer iväg. När de kommit en bit krockar de med ett annat fordon, Kate vaknar upp och finner Tom död bredvid sig i bilen med skotthål i bröstet från polisens vapen. Det lilla leksaksflygplanet ligger i baksätet, men Kate hinner inte ta det med sig när hon flyr från platsen.

22e

De överlevande gör några sista förberedelser innan avfärd

Senare gör Michael och Jin några sista minuten-förberedelser innan de ska segla av. Jack sätter sig bredvid Sun och avslöjar att han vet att det var hon som förgiftade Michael, och att hon egentligen skulle ha förgiftat Jin. Sun erkänner det och berättar att hon inte vill att Jin ska dö till havs. Jack säger att hennes hemlighet är säker, men att hon borde säga farväl till Jin.

När natten faller berättar Sawyer för Kate att han fått tillbaka sin plats på flotten. Hon frågar varför han så gärna vill följa med och han svarar att det inte finns någonting på ön att stanna för. När Sawyer går iväg ber hon honom att vara försiktig. Walt erkänner för Michael att det var han som satte eld på den första flotten. Michael blir chockad, men säger att de kan stanna om Walt verkligen vill det. Men Walts svar är överraskande. "Nej, vi kan inte stanna. Vi måste åka."

TriviaRedigera

  • Ian Somerhalder (Boone) gör inget framträdande.
  • Maggie Grace (Shannon) gör ett framträdande, dock utan dialog.
  • Passageraren Dr Leslie Arzt dyker upp för första gången.