FANDOM

"All the Best Cowboys Have Daddy Issues"
1x11
Avsnitt 01x11
Skriven av Javier Grillo-Marxuach
Regisserad av Stephen Williams
Sändningsdatum 8 December 2004
Centricitet Jack Shephard
Gästskådespelare
  • William Mapother - Ethan Rom
  • John Terry - Christian Shephard
  • Jackie Maraya - Sköterska
  • Mark Stitham - Chefsdoktor
Tidigare avsnitt Raised by Another
Nästa avsnitt Whatever the Case May Be

Med avslöjandet om att Ethan aldrig var ombord på Flight 815 ger sig de överlevande ut för att hitta de försvunna Claire och Charlie. Leder vägen gör Jack som anklagar sig själv för att inte ha trott på Claire när hon sa att hon var i fara. I tillbakablickar får vi se hur Jack fattar beslutet att stå upp mot sin far och slåss för vad som är rätt.

HandlingRedigera

De överlevande blir chockade när Hurley berättar att Ethan inte var med på planet. Jack inser att Claire och Charlie är försvunna, så han och Locke beger sig mot stranden dit de var på väg. I djungeln hittar de Claires väska och tre olika fotavtryck som tyder på en kamp. Charlie och Claire har blivit kidnappade. Jack börjar ropa efter dem samtidigt som Locke nämner ”De andra” som Sayid pratade om och undrar ifall de faktiskt är ensamma på ön. Han föreslår att de återvänder till grottorna för att bilda en spårningsgrupp men Jack håller inte med utan beger sig ensam djupare in i djungeln.

I tillbakablicken håller Jack på att rädda en svårt skadad kvinna på operationsbordet. Trots hans ansträngningar avlider hon, men Jack struntar i att bekräfta hennes död och vägrar gå med på att det är för sent. Inte förrän hans far, Christian, tar över och befaller Jack att bekräfta hennes död väser Jack ”Gör det själv” och störtar ut.

Locke återvänder till grottorna och rekryterar Kate och Boone, som följer med ut i djungeln. De hittar Jack, som sprungit i cirklar ett tag. Alla fyra börjar följa efter fotspåren. Locke tappar bort spåren och Jack blir arg på honom. Jack berättar för Kate att han aldrig trodde på att Claire blev attackerad och skyller på sig själv för att Ethan kidnappade henne. Locke hittar en bandagering med bokstaven ”F” på, från Charlies fingerband; ”FATE”. Charlie har lämnat ett spår för dem.

11a

Locke och Boone letar efter Claire och Charlie

I grottorna pratar Michael med Hurley om att ha blivit lämnad utanför ”huvudgruppen”. Walt går med i konversationen och säger att Locke kan göra många saker och att de borde lita på vad han säger. Michael gillar inte vad Walt säger, så han lämnar sin son hos Hurley medan han själv bildar en egen spårningsgrupp som går åt det andra hållet för att hitta Claire och Charlie.

I tillbakablicken är Christian arg för att Jack tog över hans operation. Christian åt lunch när han fick ett samtal om den skadade kvinnan och frågar hur Jack visste om vad som hänt. Jack berättar att en sjuksköterska berättade för honom att Christians händer skakade och att han råkade klippa av en av kvinnans artärer. De båda grälar, vilket leder till att Jack frågar hur mycket alkohol hans far drack till lunch.

Medan de fortsätter genom djungeln hittar de även bokstaven ”A” som pekar åt ett håll, men Locke hittar fotsteg som leder åt ett annat håll. Ethan har gjort det svårt för dem och gruppen enas åt att skiljas åt. Jack och Kate följer det ena spåret medan Locke och Boone följer det andra.

11b

Christian övertalar Jack att ljuga för sjukhusnämnden

Åter i grottorna berättar Walt för Sawyer att Ethan har tagit Claire och Charlie. Walt tror att det finns andra människor på ön och påpekar att Sayid tyckte höra sig viskningar i djungeln. ”Är Sayid tillbaka?” Frågar Sawyer förvånat.

När de letar efter Charlie och Claire frågar Boone Locke vad han gjorde i “Den riktiga världen”. Boone förväntade sig att Locke var en jägare eller lönnmördare, men Locke berättar att han arbetade för ett företag som tillverkade lådor. På det andra spåret berättar Kate för Jack att hennes far, en före detta militär, lärde henne att spåra när de jagade hjort.

I nästa tillbakablick blir Jack kallad in på Christians kontor. Hans far skrev i rapporten om operationen att det var omöjligt att rädda kvinnans liv, då hon hade för svåra skador redan när hon kom in. Jack skyller döden på Christian, som säger att om sjukhusnämnden skulle veta om det, skulle Christian få sparken. Christian lyckas övertala Jack att skriva under rapporten.

På stranden vinner Walt över Hurley på backgammon, vilket gör att Hurley är skyldig Walt 20 000 dollar. Samtidigt vaknar Sayid upp i grottorna och upptäcker att Sawyer sitter bredvid honom. Sawyer hotar Sayid med ett par verktyg, men stannar upp då Sayid berättar för honom att han hittade den franska kvinnan som berättade för honom att det fanns andra människor på ön. Sawyer nämner viskningarna Sayid hörde, men Sayid tror bara att han hörde i syne. Sawyer lämnar honom och berättar att han höll signalelden på stranden vid liv medan Sayid var borta.

Locke och Boone fortsätter sökandet, när Locke säger att det snart börjar regna och att Boone borde vända om. Men Boone vägrar, samtidigt som regnet börjar falla. Båda männen fortsätter.

11c

Jack och Kate försöker rädda livet på Charlie

Jack och Kate hittar ett ”T” och de hör ett skrik i närheten. Trots att Kate inte hör det rusar Jack upp för en brant, med Kate efter sig. Han råkar snava och faller ned från branten, vilket resulterar i att han slår i huvudet hårt i en sten. Genom regnet ser han Ethan stå ovanför honom. Den mystiska mannen misshandlar Jack och säger att om Jack och Kate fortsätter följa efter honom, dödar han någon av Charlie och Claire, innan han slår Jack medvetslös.

När regnet slutar väcker Kate Jack. Jack berättar vad Ethan tänker göra och de springer genom djungeln, tills de kommer fram till en bambudunge och finner Charlie, hängd i ett träd med en snara runt halsen. Jack griper tag honom och håller honom uppe medan Kate tvingas klättra upp i ett träd och kapar repet med en kniv. Både Jack och Charlie faller till marken och Jack försöker få liv i den livlöse Charlie. När det inte hjälper börjar Kate gråta och Jack ändrar taktik. Istället börjar han slå med full kraft på Charlies bröst för att kickstarta hans hjärta. Gråtandes ber Kate honom att sluta men Jack vägrar och med ännu ett slag vaknar Charlie hostandes till liv.

11d

"De ville bara ha Claire"

I nästa tillbakablick ser Jack Christian tala med en man. En sköterska berättar för Jack att det är den döda kvinnans make. Senare har Jack och Christian ett möte med nämnden om kvinnans död. Christian förklarar att kvinnan var bortom kirurgisk hjälp redan när hon fördes in, vilket Jack håller tyst om. När Christian får frågan ”Visste du att kvinnan var gravid?” Ångrar Jack sig och berättar för nämnden om att hans far var full under operationen, vilket ledde till kvinnans död.

Senare på kvällen har Jack och Kate tagit med sig Charlie tillbaka till grottorna, som inte har sagt ett ord sedan Jack räddade honom. Shannon är orolig för Boone som inte har återvänt än, samtidigt som Jack slår sig ned bredvid Charlie. Han är i ett katatoniskt tillstånd men när Jack lovar att bege sig ut och leta reda på Claire så fort solen går upp svarar Charlie kallt att han inte minns någonting, men säger att ”de” bara ville ha Claire.

Ute i djungeln har natten fallit. Boone säger att de är vilse och vill gå tillbaka, men när Locke kastar över ficklampan till honom tappar Boone den. Ficklampan slår hårt i någonting metalliskt i marken. Locke och Boone börjar gräva och finner ett enormt metallföremål begravt under jorden.

TriviaRedigera

  • Emilie de Ravin (Claire), Yunjin Kim (Sun) och Daniel Dae Kim (Jin) gör inga framträdande i avsnittet.
  • Ursprungligen skulle avsnittet heta "What it Takes" och vara aningen olikt från den fulländade versionen:
    • Boone följde inte med Locke. Istället var det två mindre karaktärer, Arthur och Sullivan, som gjorde det.
    • Upptäckten av den mystiska luckan skulle komma tidigt i avsnittet, istället för att avsluta det.
    • Jack och Kate skulle bli beskjutna av "De andra" med pilar, men Damon Lindelof ansåg det vara för banalt.