FANDOM

"Adrift"
2x2
Avsnitt 02x02
Skriven av Steven Maeda & Leonard Dick
Regisserad av Stephen Williams
Sändningsdatum 28 September 2005
Centricitet Michael Dawson
Gästskådespelare
  • Adewale Akinnuoye-Agbaje - Mr. Eko
  • Henry Ian Cusick - Desmond
  • Tamara Taylor - Susan Lloyd
  • Saul Rubinek - Michaels advokat
  • Jeanetta Arnette - Susans advokat
Tidigare avsnitt Man of Science, Man of Faith
Nästa avsnitt Orientation

Vi får följa Locke och Kate ner i luckan genom deras perspektiv, och får se vad som hände med dem innan Jack klättrade ner och träffade Desmond. Samtidigt försöker Michael och Sawyer hålla sig vid liv ute till havs efter att De andra attackerade deras flotte.

HandlingRedigera

Sawyer dyker upp över ytan bland vrakdelarna av flotten, klättrar upp på en del av den som fortfarande är hel och drar upp Michael innan han skulle ha drunknat. Sawyer använder mun mot mun-metoden och får liv i Michael, som genast börjar skrika efter Walt. Sawyer analyserar situationen. Det ser inte bra ut. Walt har blivit bortförd av De andra, Jin har försvunnit i havet, Sawyer blöder ur axeln efter att ha blivit träffad av ett pistolskott och han och Michael är fast mitt ute i havet med bara några bitar bambu som håller dem flytande.

2x2a

Sawyer dyker upp efter att flotten har exploderat

I tillbakablicken får vi se hur Michael förlorar Walt första gången. Michael besöker sin advokat för att prata om att ta hand om Walt. Advokaten berättar att om Brian blir Walts far, skulle Michael inte ha rätten att någonsin mer träffa sin son. Michael vill kämpa hela vägen trots att advokaten säger att det kommer att kosta mycket pengar och att det redan ser ut att vara en David och Goliat-situation. Michael säger att han tänker få sin son tillbaka.

Vi går tillbaka för att se när Kate och Locke går ner i luckan från ett annat perspektiv. Locke är kvar vid markytan och ropar ner i luckan efter Kate. Han hissar ner sig själv i ett rep och börjar undersöka utrymmet där under. När han kommer fram till köksutrymmet hittar han Kate medvetslös på golvet och väcker henne. Desmond dyker upp bakifrån och riktar sitt gevär mot Locke. ”Är du han?” Frågar Desmond.

2x2b

Desmond håller Locke och Kate under vapenhot i luckan

Samtidigt i grottorna klarar Jack inte av att vänta längre och bestämmer sig för att återvända till luckan. Charlie och Claire ser detta från avstånd och när de återgår till sin egen konversation upptäcker Claire madonnastatyetten i Charlies väska. Charlie säger att han hittade den i djungeln, men håller tyst om innehållet.

I luckan säger Locke att han är ”han”, men klarar inte av att svara på Desmonds kuggfråga: Vad sa den ena snögubben till den andra? Desmond förstår att Locke ljuger och beordrar Kate att binda Locke, men Locke insisterar att Kate borde vara den som blir bunden eftersom hon är en förrymd brottsling och mördare. Desmond går med på det och Locke binder Kates händer bakom hennes rygg men smyger även ner en kniv i hennes bakficka. Desmond låser in Kate i ett mörkt rum.

2x2c

Michael och Sawyer flyter på var sin vrakdel

Ute till havs anklagar Michael Walts försvinnande på Sawyer. Det var ju han som sade åt Michael att avfyra nödraketen. De båda börjar gräla och tillslut säger Michael åt honom att lämna hans flotte. Men innan han hinner göra något hör de ett ljud under ytan och en haj dyker upp. Blodet från Sawyers axel har lockat dit den. Sawyer bestämmer sig för att simma över till en annan av vrakdelarna i alla fall och dyker i vattnet. Han lyckas klättra upp på vrakdelen innan hajen attackerar honom. Sawyer säger att han försökte rädda Walt när han blev skjuten, tvärt emot vad Michael verkligen tror om honom.

I tillbakablicken sitter Michael och Susan i möte, tillsammans med deras båda advokater. Susans advokat förnedrar Michael genom att tvivla på hans faderskunskaper. ”För någon som så gärna vill vinna tillbaka sina faderliga rättigheter tycks du inte veta mycket om din son” Säger han. Men Michael vägrar vika och tänker inte sluta innan han har fått tillbaka sin son. Trots allt är han faktiskt Walts far. Senare träffas Michael och Susan privat och Susan berättar att hon tror att Michael vinner i rätten. Hon kan bara inte förstå varför han gör det då han inte ens känner Walt, och skulle aldrig heller kunna försörja honom på samma sätt som henne. Hon ber Michael att släppa taget och räcker honom adoptionspappren.

2x2f

Desmond får Locke att knappa in nummerserien i datorn

I utrymmet under luckan upptäcker den bakbundna Kate att hon är inlåst i ett stort matförråd. Hon lyckas kapa repen som håller henne bunden och klättrar ut genom ventilationstrumman, efter att ha tagit en av chokladkakorna i rummet. Hon börjar krypa genom det trånga utrymmet samtidigt som Desmond håller Locke under vapenhot i vardagsrumsdelen av utrymmet. Desmond frågar vad han kommer ifrån och Locke berättar för honom om flygplanskraschen. Desmond frågar hur många av de överlevande som har blivit sjuka. Locke svarar ingen, samtidigt som ett larm börjar pipa. Desmond tar med sig Locke till datorn i det kupolformade rummet och befaller honom att knappa in siffrorna 4, 8, 15, 16, 23, 42, och därefter trycka på ”execute”. Locke gör som han säger och klockan på väggen räknar upp till 108 igen. Locke frågar vad det var till för och Desmond svarar ”Du räddade nyss världen”.

2x2d

Michael tar farväl av sin son

På flottdelarna beslutar sig Sawyer för att dra ut kulan ur armen på egen hand. Michael säger att han inte kan göra det, men Sawyer lyssnar inte utan stoppar in fingrarna i den skottskadade axeln och lyckas kvidande plocka ut den. ”Har du ett plåster?” Frågar han kallt. Plötsligt går de få hopbundna bambupinnarna han sitter på sönder och Michael tillåter honom att klättra upp på hans del igen.

Uppe i ventilationstrumman ser Kate på medan Jack anländer. Musiken börjar spelas vilket resulterar i att Kates skrik omöjligt kan höras av honom. Jack smyger igenom datorrummet och på väg in i vardagsrummet. Desmond riktar sitt gevär mot Locke och knuffar fram honom i Jacks synfält. Vi är tillbaka där det senaste avsnittet slutade.

Ute på havet påpekar Sawyer att kidnapparnas båt var liten och måste därför ha kommit från ön. Rousseau sade att De andra kom efter barnet och de kanske hade fel när de antog att det var Aaron hon syftade på. Kanske menade hon Walt. Michael befaller honom att inte nämna hans sons namn. En av flottens flytpontoner dyker upp och Sawyer bestämmer sig för att hämta den. Han överlämnar pistolen till Michael och dyker i vattnet, just som hajen återvänder. Han är knappt halvvägs fram till pontonen innan hajen hinner ikapp honom. Michael kämpar med att trycka på den blöta avtryckaren och tillslut avfyrar han ett skott som träffar hajen och skrämmer iväg den. Sawyer och Michael sätter sig på flytpontonen och väntar tills natten ska vara över.

2x2e

"De andra! De andra!"

I den sista tillbakablicken anländer Susan och en fyraårig Walt till en park där de träffar Michael. Han finner det svårt att berätta att han är Walts far så säger istället att Walt kommer ha ett bra liv tillsammans med Susan och hennes nya make. Han säger till sin son att hans far älskar honom väldigt mycket och ger honom ett mjukisdjur. Innan de ger sig av ber Michael att Susan en dag ska berätta vem den är ifrån.

När gryningen kommer upptäcker Michael och Sawyer att de har kommit tillbaka till ön – tillbaka ”hem”. De kliver av pontonen och simmar in till stranden, där en bakbunden Jin springer fram till dem och skriker på koreanska. Tillslut får han fram ”De andra, De andra!” Men det är för sent. Ut ur djungeln kommer fyra personer som inte verkar gilla sällskapet.

TriviaRedigera

  • Avsnittet var från början tänkt att vara Sawyer-centrerat och fokusera på hans bluff i staden Tampa.
  • Naveen Andrews (Sayid), Maggie Grace (Shannon) och Yunjin Kim (Sun) gör inget framträdande i avsnittet.
    • Det här är första gången Sayid inte är med i ett avsnitt.
  • Adewale Akinnuoye-Agbaje debuterar som karaktären Mr Eko - en karaktär som kommer att bli en av huvudkaraktärerna i avsnittet "Everybody Loves Hugo".