FANDOM

"Abandoned"
2x6
Avsnitt 02x06
Skriven av Elizabeth Sarnoff
Regisserad av Adam Davidson
Sändningsdatum 9 November 2005
Centricitet Shannon Rutherford
Gästskådespelare
  • Ian Somerhalder - Boone Carlyle
  • L. Scott Caldwell - Rose
  • Sam Anderson - Bernard
  • Lindsay Frost - Sabrina Carlyle
  • François Guétary - Philippe
  • Kimberley Joseph - Cindy
  • Ashleigh Ann Wood - Nora
  • Michael Cowell - Doctor
Tidigare avsnitt ... And Found
Nästa avsnitt The Other 48 Days

När Shannon ser Walt i sitt tält blir hon övertygad om att han behöver hennes hjälp. Samtidigt börjar Sawyers skottskada bli infekterad, vilket tvingar gruppen att sakta ner sin vandring på väg till strandlägret på andra sidan ön, livrädda för att De andra kan vara dem på spåren.

HandlingRedigera

2x6c

En genomblöt Walt dyker upp i Shannons tält

På ön ger Shannon Vincent vatten utanför sitt tält då Sayid anländer och ber henne att packa sina saker. Tveksamt gör Shannon som han säger och Sayid tar med henne till ett nytt tält han har byggt åt henne, och blir inte förvånad när hon bjuder in honom för att spendera natten med henne. De börjar kyssas och när Sayid lägger ifrån sig sin pistol frågar Shannon varför han bär runt på den hela tiden. Sayid svarar att han bara bär på den för att han har någon att beskydda. När natten faller börjar Shannon och Sayid att älska med varandra och kyssandes frågar Shannon ifall deras relation är seriös nu. Sayid bekräftar att så är fallet och efteråt vill Shannon gå iväg för att hämta något att dricka men Sayid erbjuder sig att göra det istället och ber henne att stanna. När han har försvunnit dyker Walt upp i tältet, genomblöt, samtidigt som han väser ”De är på väg och de är nära”.

Shannon skriker allt vad hennes hals orkar, men när Sayid återvänder är Walt försvunnen. De flesta av de överlevande har vaknat och samlas runt tältet för att se vad som står på. Sayid försöker förklara för henne att det bara var en dröm, men när han inte tror henne springer Shannon iväg.

I tillbakablicken arbetar en artonårig Shannon som ballettlärare som drömmer om ett stipendium till ett ballettinstitut i New York. Efter danslektionen får Shannon ett telefonsamtal från sin styvmamma, Boones mor, som informerar henne om att hennes far har varit med om en bilolycka. Shannon rusar till sjukhuset där hon träffar styvmamman, Sabrina. Innan de hinner prata om vad som har hänt anländer en läkare som informerar dem om att Shannons far led av massiva inre skador och att han slutade andas redan vid olycksplatsen. De var inte kapabla till att rädda honom och han avled på sjukhuset.

Claire hörde Shannon skrika, så hon väckte bebisen och gick upp för att se vad som har hänt. Charlie skäller på henne för att ha väckt Aaron, nu kommer de aldrig kunna få honom att sova igen. Claire säger förlåt till Charlie.

2x6d

Boone tröstar Shannon efter hennes fars död

Halvvägs genom ön vilar Ana Lucia, Sawyer och resten av gruppen. Cindy säger till Ana Lucia att de borde röra på sig igen men Ana Lucia insisterar på att de borde låta gruppen vila lite till. Sawyer synar henne och säger att Ana Lucia är vilse. Ana Lucia anklagar Sawyers vän för att ha sprungit iväg, annars skulle Mr Eko fortfarande vara där för att leda dem. Snart dyker Mr Eko upp bland buskarna, tillsammans med Michael och Jin, och Ana Lucia frågar ifall han är okej. Mr Eko svarar ja, men berättar för henne att de såg De andra och måste ge sig av på en gång. Cindy frågar hur många de var men Eko kan inte berätta. Ana Lucia säger att de ska fortsätta gå.

Tillbakablick till Shannons fars begravning där någon går fram till Shannon för att trösta henne. Det är Boone och Shannon är glad att se honom. De talar med varandra på Shannons rum där Boone föreslår att Shannon ska komma och bo hos honom i New York. Shannon berättar för honom att hon ändå planerar att flytta dit ifall hon får ballettstipendiet. Dock är det en chans på tretusen men Shannon håller fortfarande hoppet uppe. Boone frågar ifall hon har pratat med Sabrina men Shannon försvarar sig genom att säga ”Hon går igenom sin sak och jag går igenom min”. Shannon anser att Sabrina har hatat henne sen dagen de träffades.

Hurley hjälper Rose att hänga tvätt då han frågar varför hon inte använder tvättmaskinen i luckan. Han undrar ifall hon är rädd för knappen men Rose skrattar bara och säger att de inte borde skämma bort varandra nu när de har hittat luckan. Shannon dyker upp och frågar efter Walt och Michaels bagage. När hon får veta vart det finns springer hon iväg igen och Rose påpekar att det måste vara hemskt att förlora den enda personen man älskar på ön. Hurley nämner Roses man, men Rose är fortfarande säker på att Bernard inte är död.

2x6e

Ana Lucia, Mr Eko och gruppen går genom djungeln

Inne i djungeln leder Ana Lucia och Mr Eko Michael, Jin, Sawyer, Libby, Cindy och Bernard genom djungeln. Ana Lucia frågar hur långt det är kvar och Mr Eko gissar på ungefär en dag. Sawyer släntrar efter gruppen och Libby tittar till hans skottskadade axel. Sawyer frågar ifall hon är en läkare och hon berättar att hon egentligen är psykolog. De fortsätter gå men snart kollapsar Sawyer på grund av infektionen i axeln. Ana Lucia vill lämna honom men Mr Eko bestämmer sig istället för att bygga en bår åt honom.

I ytterligare en tillbakablick visar det sig att Shannon fick stipendiet, men har inga pengar för att betala det. Hon frågar Sabrina om pengarna hon ska få enligt faderns testamente, men Sabrina berättar att det inte finns något testamente. Istället kommer alla pengar att gå till henne. Hon säger att Shannon måste förtjäna pengarna och vägrar låna ut pengar för hennes liv i New York. Från och med nu får Shannon klara sig själv.

Shannon försöker få Vincent att spåra Walt genom att lukta på hans kläder, men istället springer Vincent raka vägen till Boones grav. Senare hittar Sayid den gråtande Shannon ensam på gravplatsen där hon sörjer sin döda bror. Shannon känner sig missförstådd och går iväg igen, gråtandes.

På stranden pratar Claire med Locke om Charlie medan Locke försöker få Aaron att sova. Även om Charlie har blivit som en far för Aaron vet Claire inte mycket om honom. Han skulle kunna vara en religiös galning, varför skulle han annars bära runt på en statyett av Heliga Maria? Locke, som känner till innehållet, blir genast misstänksam.

Sayid hittar Shannon gråtandes inne i djungeln. Hon berättar för honom att hon vet att Walt inte är med på flotten längre, då Claire hittade flaskposten. Shannon fortsätter springa genom djungeln, men när regnet börjar falla, snubblar hon på en rot. När Sayid försöker hjälpa henne upp blir hon arg och frågar varför han inte tror henne. Shannon tror att han kommer lämna henne så fort de kommer bort från ön, men Sayid omfamnar henne och säger att han älskar henne.

2x6b

Sayid avslöjar för Shannon att han älskar henne

I den sista tillbakablicken blir Shannon utslängd ur sitt eget hus, och håller på att packa sina saker. Shannon hade bett Boone att be styvmodern om pengar, men han kommer tillbaka tomhänt och säger att Sabrina visste att han bad om pengar för henne. Shannon ber att få bo med honom i New York, men Boone tänker flytta ifrån staden eftersom Sabrina har erbjudit honom ett jobb. Boone erbjuder henne lite av sina egna pengar, men hon kan inte ta emot dem. Hon behöver inte hans hjälp.

Ana Lucia, Michael, Mr Eko, Cindy och Libby går i täten medan Jin och Bernard bär den medvetslösa Sawyer på en provisorisk bår. Michael frågar varför de är så rädda och Ana Lucia berättar att efter att de först kraschade, blev deras grupp kidnappade en efter en av De andra. Han borde visa större respekt för dem. Regnet börjar ösa ner allt kraftigare och hela gruppen hjälps åt för att lyfta upp Sawyer för en brant. När de kommer upp på toppen upptäcker de att Cindy är försvunnen. Viskningar börjar höras i vinden. ”Spring!” Skriker Ana Lucia.

2x6a

Ana Lucia skjuter Shannon

Samtidigt omfamnar Shannon och Sayid varandra då de också hör viskningarna. När de tittar upp ser de båda Walt, som håller fingret mot läpparna. När Walt börjar springa åt andra hållet, följer Shannon efter. Det tar ett par sekunder för Sayid att resa sig upp, men när han springer efter henne, hör han plötsligt ett pistolskott. Shannon faller ihop i hans armar, blodig. När han tittar upp står Ana Lucia där med en rykande pistol, medan Michael och Jin förskräckt tittar på. Shannon dör i Sayids armar.

TriviaRedigera

  • Yunjin Kim (Sun) och Evangeline Lilly (Kate) dyker inte upp i avsnittet.
    • Det här är det första avsnittet där Lilly inte är med.
    • Matthew Fox (Jack) gör ett framträdande, dock utan någon dialog.
  • "Abandoned" är den sista gången Malcolm David Kelly (Walt) gör ett framträdande, tills slutet av säsongen.
  • Det här är det enda Shannon-centrerade avsnittet i serien.