FANDOM

"Ab Aeterno"
BB
Avsnitt 06x09
Skriven av Melinda Hsu Taylor & Greggory Nations
Regisserad av Tucker Gates
Sändningsdatum 23 Mars 2010
Centricitet Richard Alpert
Gästskådespelare
  • Mark Pellegrino - Jacob
  • Titus Welliver - Mannen i svart
  • Mirelly Taylor - Isabella
  • Steven Elder - Jonas Whitfield
  • Juan Carlos Cantu - Fader Suarez
  • Davo Coria - Tjänare
  • Izzy Diaz - Slav #1
  • Santiago Montone - Slav #2
  • Jose Yenque - Doktor
Tidigare avsnitt Recon
Nästa avsnitt The Package

Richard går ett svårt val till mötes angående sin allians till Jacob. I tillbakablickar får vi se hur Richard från första början hamnade på ön och hur både Jacob och Mannen i svart försökte använda honom som sitt verktyg.

HandlingRedigera

6x9b

Ilana berättar för de andra i gruppen om Jacobs kandidater

På stranden sitter gruppen runt en lägereld, och Ilana berättar för Jack, Ben, Hurley, Sun, Miles och Frank om ett besök från Jacob. En tillbakablick tar oss till en bekant scen, där Jacob besöker en svårt skadad Ilana på ett ryskt sjukhus. Jacob ber Ilana om hjälp och berättar för henne att det finns sex stycken människor hon måste beskydda. Dessa människor är de sista kandidaterna. Trots att hon brände sig svårt under träningen hjälper Jacob skadorna att läka med hjälp av en beröring. På stranden berättar Sun att hon, Jack och Hurley alla är kandidater och när Jack frågar Ilana vad som ska hända härnäst svarar Ilana att hon inte vet.

I ytterligare en tillbakablick informerar Jacob Ilana om att hon ska ta alla sex kandidaterna till Templet. Väl där ska hon fråga Ricardus om vad de ska göra. Richard Alpert sitter vid sidan om och börjar skratta när han får höra Ilanas historia. Han har ingen som helst aning om vad de ska göra. Han försökte nyss begå självmord – Verkar det som om han har en plan? Jacob ljög för Ilana. Allt han någonsin har sagt är en lögn, och nu är det dags att sluta lyssna på honom och istället lyssna på någon annan. Ingen förstår vad han menar och då berättar
6x9c

Richard säger till de andra att de alla är i helvetet

Richard något ännu mer oroväckande: ”Vi är alla döda, varenda en av oss och allt det här är inte vad ni tror att det är” Säger han ”Vi är inte på en ö, det har vi aldrig varit. Vi är i helvetet”.

Richard lämnar den förvirrade skaran och beger sig in i djungeln. Gruppen vet inte vad de ska ta sig till. Ilana vill följa efter honom, men Jack hindrar henne och säger att Richard har blivit tokig. Jack frågar vem han syftade på då han sa att de måste börja lyssna på någon annan och Ben mumlar ”Det här kommer att bli intressant” innan Sun berättar att han menade Locke. Jack är konfunderad och säger att Locke är död, och Ben svarar att det inte precis är Locke. Då får Jack syn på att Hurley talar med någon på spanska, men det är ingen där. Han tror att Hurley talar med Jacob men Hurley säger nej och att Jack inte har något med det att göra. Ben säger till Ilana att Richard inte vet någonting om vad som pågår. Ilana frågar hur han kan vara så säker och Ben berättar att han har känt Richard sen han var tolv. Frank frågar ifall de var barndomsvänner och Ben säger nej. Richard ser precis likadan ut då som nu. Frank förstår inte – menar Ben att han inte åldras? Ben säger ja och Frank frågar hur något sånt kan hända.

6x9d

Richard rider hem till sin sjuka fru

Tillbakablick till Tenerife, Kanarieöarna under 1867. En skäggig och långhårig Richard rider fram till en stuga i närheten av ett fält och springer in till sin sängliggande fru Isabella. Hon är svårt sjuk och hostar blod. De talar spanska och Isabella kallar honom för Ricardo. Han upptäcker att hon håller på att brinna upp och tänker ge sig av efter en läkare. Han börjar samla ihop deras få mynt och Isabella ger honom dessutom sitt guldkors. Richard tar det och hoppas innerligt att det är tillräckligt. Han rider genom natten i regnet och den svåra stormen innan han tillslut kommer fram till läkarens hus. Richard rusar in och ber om hjälp, men läkaren verkar mer besvärad över att Richard blöter ner golvet. Läkaren erbjuder att sälja honom medicin, men den är dyr och Richard ger honom alla sina besparingar, samt guldkorset.
6x9e

Richard sitter fängslad och väntar på sin avrättning

Läkaren kastar korset till golvet och säger att det inte är tillräckligt. Richard blir arg och försöker slita medicinen ur händerna på honom efter att ha plockat upp korset. De bråkar om den vilket slutar med att läkaren krossar skallen mot bordskanten. Richard ser på i skräck. När läkarens betjänt återvänder och upptäcker kroppen på golvet flyr Richard därifrån med medicinen. Richard rider tillbaka till sitt hus men när han anländer upptäcker han att Isabella har avlidit under natten. Richard sitter vid hennes sida då ett par män bryter sig in och arresterar honom. Han kastas i en fängelsecell och blir efter ett tag uppsökt av en präst som är där för att höra hans bekännelse.
6x9f

Whitfield utnämner Richard till en tillhörighet av Kapten Hanso

Richard är ledsen för att ha dödat läkaren men säger att det var en olycka. Han försökte bara rädda sin fru. Han ber om Guds förlåtelse men prästen ger honom den inte. Han kan inte frikänna någon för mord. Dessutom har Richard inte tid för botgörelse eftersom de kommer att hänga honom nästkommande dag. Djävulen väntar nu på honom i helvetet. Men redan nästa morgon dyker vakterna upp igen och släpar med sig Richard ut ur cellen. Richard tror att han leds till sin död, men istället börjar en engelsman, Jonas Whitfield, inspektera honom. Han frågar ifall Richard kan tala engelska och Richard svarar ja. Richard får därefter berätta att han har arbetat på ett fält och efteråt räcker Whitfield över prästen en säck med pengar och säger till Richard att han nu är en tillhörighet till Kapten Magnus Hanso. Whitfield hoppas att Richard inte blir sjösjuk.
6x9gg

Under sin färd upptäcker Svarta klippan statyn på ön

I nästa scen möter vi slavskeppet Svarta klippan under en extremt våldsam storm ute till havs. Besättningen springer fram och tillbaka medan Richard sitter fastkedjad i briggen tillsammans med de andra slavarna. Han frågar slaven bredvid ifall han kan se något och slavet kikar ut genom en springa – bara för att få syn på den gigantiska egyptiska statyn på stranden och skriker. Ön beskyddas av djävulen! Plötsligt lyfts hela skeppet upp på en enorm våg och kastas rakt mot statyn. När de slår in i den blir allt svart…

Richard vaknar upp i briggen tillsammans med slavarna. De hör hur Whitfield och de andra besättningsmännen skriker åt varandra uppe på däck om att de befinner sig mitt i djungeln. Slavarna börjar skrika efter hjälp och snart stiger Whitfield ensam ner med ett svärd till hands. Han börjar avrätta slavarna, en efter en, med det medan han berättar att de inte längre har något vatten eller mat. När bara Richard är kvar ber han att få leva, men Whitfield säger att ifall han låter Richard leva dröjer det inte länge innan Richard dödar honom. Whitfield närmar honom med svärdet – då ett välbekant mekaniskt ljud börjar höras. Plötsligt skakar hela skeppet till och besättningen kvar på däck börjar skrika av förfäran och smärta. Richard och Whitfield kan bara se på medan en mörk skugga ovanför dem kastar omkring med männen och sliter dem i stycken. I nästa sekund tar sig den svarta röken ner under däck, griper tag i Whitfield och sliter med sig honom ut ur briggen. Några sekunder senare är han död. Richard försöker desperat befria sig från kedjorna, då rökmonstret återvänder och tornar upp sig inför honom. Det börjar plötsligt blinka likt kamerablixtar och Richard sluter ögonen. När han öppnar dem igen är Monstret borta.

6x9m

Isabella dyker upp i Svarta klippan

Nästa dag regnar det, men Richard sitter fortfarande fjättrad och kan inte nå det. Han lyckas skrapa upp en spik från golvbrädorna och försöker hugga upp kedjorna från väggen med hjälp av den. Flera dagar senare har han lyckats hugga så pass djupt att han tillslut är nära nog att slicka up vatten från golvet. Ännu fler dagar passerar och när Richard är nära på att dö av hunger och törst väcks han från sin oroliga sömn av ett vildsvin som äter av kropparna. När vildsvinet upptäcker honom går det till attack och spiken faller ur Richards han, precis så långt bort att han inte når den. Richard börjar gråta.

Senare hör Richard hur en kvinna ropar på honom. Han tittar upp och upptäcker att det är Isabella. De faller in i varandras armar, överlyckliga av glädje. Men Richard är förvirrad; vad gör hon där? Isabella säger att de är döda, båda två. Richard är i helvetet och hon måste rädda honom innan djävulen kommer tillbaka. Hon berättar hur hon såg in i dess ögon och allt hon såg var ondska. Richard berättar att han också har sett honom. De avbryts av ljudet från Monstret och Richard säger åt henne att springa, men Isabella vägrar ge sig av utan honom. Han skriker åt henne att ge sig av och tveksamt går hon med på det. Men så fort hon är uppe på däck skriker hon rakt ut då Monstret omringar henne. Richard sliter i kedjorna och skriker åt det att lämna henne ifred. Isabellas skrik slutar tvärt och Richard ropar gråtandes efter henne, men får inget svar.

Nästa natt träder en man in i Svarta klippan och studerar Richard. Han får Richard att dricka en skål med vatten och Richard tittar upp. Det är samma man som i nutid har tagit över Lockes skepnad – Mannen i svart.
6x9j

Mannen i svart befriar Richard från Svarta klippan

Richard frågar vem han är och han svarar att han är en vän. Richard undrar ifall han befinner sig i helvetet och Mannen i svart svarar ja, och frågar därefter ifall Richard såg sin fru. Han svarar att den svarta röken tog henne och Mannen i svart säger att det betyder att ”han” har henne. Nu måste Richard rädda henne. Richard ber om hjälp och Mannen i svart säger att han tänker hjälpa honom så länge Richard hjälper honom tillbaka. Richard lovar att göra vad än mannen ber om. Mannen i svart använder en upphittad nyckel för att befria Richard från kedjorna och säger att det är skönt att se honom fri. Han hjälper Richard ut ur skeppet och in i djungeln där han säger att han måste samla sin styrka för att rymma från helvetet. Och för att göra det måste Richard dräpa djävulen.
6x9k

Richard attackerar Jacob i tron på att han är djävulen

Mannen i svart leder Richard till en stenbänk under ett vackert träd där ett grillat vildsvin väntar på honom. Efter att Richard har ätit upp säger Mannen i svart att han måste gå mot väst för att nå havet, och därmed även ruinerna av statyn som Svarta klippan förstörde när det slungades in över ön. Där kommer han att hitta djävulen. Han ger Richard en speciell dolk och säger att han måste vara snabb. Han får bara en chans och kan inte låta ”honom” tala, för då är det för sent. Richard frågar hur det är möjligt att döda rök med en dolk, men Mannen i svart berättar att det är han som är rökmonstret. Richard tappar hakan då han inser att Isabella försökte fly från honom, men Mannen i svart säger nej. Isabella flydde från djävulen. Han såg hur han tog henne, men kunde inte stoppa det. Djävulen har Richards fru och det enda sättet att få henne tillbaka är att döda honom.

Richard anländer till stranden där den enorma stenfoten – den enda kvarlevan av statyn – står. Han drar sin dolk och närmar sig den öppna dörren, då han plötsligt blir slagen till marken. Jacob griper tag i honom och slår honom gång på gång i ansiktet och kastar runt med honom. Vi har aldrig sett Jacob så här förut – Han är rasande. När Richard anfaller honom med dolken parerar Jacob det lätt och frågar vem som gav den till Richard. Jacob vrider den ur hans hand och Richard ryter att han vill ha sin fru tillbaka. Jacob frågar ifall hon kom med honom ombord på skeppet men Richard säger nej. Hon dog innan det. Jacob inser vad som står på och frågar ifall Richard träffade en man i djungeln klädd i svarta kläder. Richard berättar att mannen sade att Jacob var djävulen och att han bara kunde få återse
6x9i

Jacob bevisar för Richard att han fortfarande lever

Isabella igen ifall han dödade honom. Jacob säger att vad han såg inte var hans fru och att Richard inte är död. Det här är inte helvetet. Richard tror honom inte – och plötsligt griper Jacob tag i honom och släpar med honom ner till vattnet, där han tvingar ner honom under vattenytan. Richard kämpar för sitt liv och ber honom att sluta. Jacob frågar varför och han svarar att han vill leva. Jacob slutar faktiskt och säger att det var det första känsliga som Richard har sagt.
6x9h

Jacob ger Richard evigt liv

Senare sitter Richard vid en brasa och värmer sig. Jacob kommer ut ur statyn med en vinflaska och när Richard frågar vad som finns inne i statyn svarar Jacob att ingen går in så vida han inte bjuder in dem. Richard frågar ifall han är djävulen och Jacob säger nej, mer erkänner att det var han som tog Svarta klippan till ön. Jacob håller flaskan uppochner och säger åt Richard att tänka sig vinet som helvetet eller ondskan. Det rör sig inne i flaskan utan att kunna ta sig ut, för om den gjorde det skulle den sprida sig. Korken föreställer ön – det enda som håller ondskan kvar i sin fångenskap. Mannen i svart tror att alla människor kan bli korrumperade på grund av sina synder, så Jacob tar människor till ön för att motbevisa honom. När de väl är där spelar deras förflutna ingen roll. Ön ger dem en andra chans. Men Mannen i svart har dödat alla som Jacob har tagit dit. Richard frågar varför han inte hjälper dem när han väl har fört dem dit och Jacob svarar att han gör det för att de ska kunna lära sig skillnaden på rätt och fel på egen hand. Richard säger att ifall han inte gör någonting kommer Mannen i svart att göra det, vilket ger Jacob en idé. Han erbjuder Richard jobbet som hans representant, en mellanhand mellan Jacob och folket han tar till ön. Richard frågar vad han kommer att få i gengäld och vill först ha sin fru tillbaka. Men när Jacob säger att han inte kan göra det säger Richard att han inte vill dö. Han vill leva för evigt. Jacob sträcker sig fram och vidrör Richard – en vidrörelse som ger honom evigt liv.

6x9aa

Den förvirrade Richard återvänder till stenbänken och gräver upp korset

I djungeln sitter Mannen i svart vid stenbänken då Richard återvänder och ger honom en vit sten; en gåva från Jacob. Mannen i svart säger att Richard aldrig kommer att få vara med sin fru igen. Han vet hur övertygande Jacob kan vara, men ifall Richard ångrar sig finns erbjudandet fortfarande kvar. Därefter säger han att han har något åt Richard, något han hittade ombord på Svarta klippan. Han ger Richard Isabellas guldkors och ger sig av. Utmattad och nött in till märgen faller Richard på knä och gräver ett litet hål intill stenbänken. Han kysser korset och tar farväl till Isabella. Sedan begraver han det.

6x9a

Hurley hjälper Richard att kommunicera med Isabella

Vi återvänder till nutid där en förvirrad Richard anländer till stenbänken och börjar gräva i marken intill den. Han hittar korset och kysser det. Sedan reser han sig upp och skriker rakt ut att han har ändrat sig. ”Jag hade fel!” Säger han ”Finns erbjudandet kvar!?”. Helt oväntat snubblar Hurley ut ur buskarna och frågar vad för erbjudande han babblar om. Richard är arg för att Hurley följde efter honom men Hurley berättar att det var hans fru som skickade honom. Hon vill veta varför han begravde hennes kors. Richard frågar hur Hurley vet och han svarar att Isabella berättade det för honom. Hon står alldeles bredvid Richard, och även om han inte kan se henne kan Hurley göra det. Isabella säger att Richard inte tror honom och Hurley svarar att det brukar ta ett tag för människor att förstå. Hon ber att Richard sluter ögonen och Hurley överför allt som Isabella säger. Isabella säger att det inte var Richards fel att hon dog. Hur mycket han än ville rädda henne måste han förstå att hennes tid var inne. Han har lidit tillräckligt. Richard säger att han saknar henne och skulle göra allt för att de två skulle vara tillsammans igen, och Isabella svarar att de redan är tillsammans. Hon kysser honom och i nästa sekund är hon borta. Richard tackar Hurley som berättar att Isabella hade en sak till att säga: Richard måste stoppa Mannen i svart från att lämna ön. För om han inte gör det kommer de allihop att hamna i helvetet. På håll står Locke och observerar dem, utan att bli upptäckt.

6x9

Mannen i svart betraktar vinflaskan som han fick av Jacob

I en sista tillbakablick är vi tillbaka på ön under 1800-talet. Mannen i svart sitter uppe på en kulle och blickar ut över en dal, då Jacob kommer förbi och påpekar att mannen försökte få honom dödad. Mannen i svart frågar ifall Jacob vill ha en ursäkt, men Jacob tackar nej. Han vill bara veta varför. Mannen säger att ifall han vill ge sig av borde Jacob bara låta honom göra det, men Jacob svarar ”Så länge jag är vid liv ska du ingenstans”. Mannen i svart lovar att han kommer att döda Jacob. Han svarar att ifall mannen lyckas kommer någon annan ta hans plats, så mannen blir tvungen att döda den personen också. Jacob ger honom vinflaskan och säger att det är ett sätt att fördriva tiden på. Jacob ger sig av och Mannen i svart säger att han kommer att träffa Jacob igen, tidigare än vad han tror. Sedan krossar han vinflaskan i bitar.